למה בעצם לאסוף חשבוניות?

כולם עושים את זה, אבל מה הסיבה והאם אפשר לוותר? אם אתם נחשבים לעוסק פטור, אינכם גובים מע"מ או מוציאים חשבוניות מס, ולכן אתם גם לא יכולים להזדכות על המע"מ בחשבוניות שנמסרו לכם עבור רכישות לעסק. עם זאת, אתם יכולים לאסוף את החשבוניות הללו על מנת לנכות את הסכום מההכנסה החייבת במס הכנסה.

במקרה של עוסק מורשה או חברה בע"מ, לעומת זאת, איסוף חשבוניות של הוצאות מוכרות נועד לשתי מטרות: הראשונה היא לנכות את מחיר הבסיס, שהוא המחיר ללא מע"מ, ואילו השנייה היא להזדכות על המע"מ.

מה נחשב בתור הוצאה מוכרת?

"הוצאה מוכרת" היא מונח שבעלי עסקים נדרשים להכיר היטב כדי לחסוך כסף ולהתנהל ביעילות. הכוונה לרכישה של שירותים או מוצרים שנדרשים לפעילות העסק, החל מציוד משרדי ועד למסופי אשראי או קופה לעמדת המכירה, המוכרים לצורכי מס כך שניתן לקזז את מס התשומות ששולם בעבורם.

כמובן, לא כל שליפה של כרטיס האשראי לחגיגת שופינג מוגדרת כהוצאה עסקית, וגם ההוצאות שמוכרות לא בהכרח יוכרו במלואן.

מסיבה זו, הוצאות עסקיות נחלקות לשלושה סוגים עיקריים – הוצאות שמוכרות במלואן (כמו שכר לעובדים, טונר למכונת צילום או קופה לעסק), הוצאות שמוכרות באופן חלקי (לדוגמה כיבוד ונסיעות עבודה לחו"ל) והוצאות שאינן מוכרות (בירה במסעדה יחד עם לקוח, למשל), כאשר בדרך כלל הסטטוס שלהן יהיה בזיקה ישירה לסוג העסק ולצרכיו.

אם יש לכם סטודיו לריקוד, כנראה שההוצאות המוכרות שלכם יהיו שונות מאשר אלה של החנות הפינתית לממכר טוסטים מעולים וקפה קר.

בעל מקצוע שעובר בין בתי לקוחות, יעביר הוצאות שונות מאלה של רשת גדולה בעלת מספר סניפים. לכן מומלץ להתייעץ עם רואה החשבון כדי לקבל פרטים מלאים בנוגע להוצאות הרלוונטיות עבור מאפייני העסק שלכם.

תופעת חשבוניות פיקטיביות בישראל

כל חשבונית שמונפקת אמורה לשקף נתונים מדויקים בנוגע לעסקה ולסכום ששולם במסגרתה. חשבונית שהונפקה לצורך הגדלת ההוצאות העסקיות או מכל סיבה אחרת, מבלי שבוצעה עסקה אמיתית או בסכום גבוה מהסכום האמיתי ששולם, נקראת חשבונית פיקטיבית.

רשות המסים בישראל פועלת למניעת הפצת חשבוניות פיקטיביות, כאשר אחד מהכלים שנכנסים לתוקף בשנת 2024 קיבל את השם "חשבוניות ישראל" ונכלל בחוק ההתייעלות הכלכלית.

מודל חשבוניות ישראל של רשות המיסים – מה חשוב לדעת?

מודל הקצאת חשבוניות ישראל, שיש הקוראים לו גם רפורמת חשבוניות ישראל, נועד לתת מענה לניכוי תשומות מחשבוניות מס פיקטיביות. הוא עושה זאת באמצעות הנחיות חדשות שתפקידן לסייע באיתור חריגות בקיזוז המע"מ, במטרה לצמצם את התופעה.

בנוסף לנזק הנגרם לרשויות עצמן בשל תופעת החשבוניות הפיקטיביות, המודל נועד לצמצם גם נזקים פוטנציאליים לעסקים עצמם – נזקים שעלולים להיגרם במקרה של הוצאת חשבוניות פיקטיביות בשם העסק, על ידי גורמים שאינם מוסמכים לכך.

אז על מה בעצם מדובר? היכולת להזדכות על מע"מ בעסקאות מסכום מסוים, תהיה מותנית בקבלת חשבונית שכוללת מספר הקצאה ייחודי – אותו תנפיק רשות המסים.

מספר החשבונית יינתן רק לאחר בחינה מקדימה של רשות המסים כי אכן מדובר בעסקת אמת. לצורך הנפקת המספר יידרש הצד שמוציא את החשבונית להעביר בקשה למספר הקצאה, בתהליך שיפורט בהמשך הטקסט. ההנחיות בנושא מופיעות בתיקון חוק מס ערך מוסף – הוראת שעה מס' 63.

מודל חשבוניות ישראל שאלות ותשובות

 

האם כל מסמך שמוציא בית עסק יצטרך לקבל מספר מעתה ואילך?

לא. המספר מיועד רק עבור חשבוניות מס, ולכן מסמכים כמו חשבון עסקה (דרישת תשלום) לא יידרשו לקבל אותו.

מהו מספר הקצאה, האם יש לו מבנה מיוחד והאם הוא נועד להחליף את מספר החשבונית הרגיל?

מספר הקצאה הוא מספר ייעודי שכולל 9 ספרות, ויופיע על גבי כל חשבונית. מספר ההקצאה אינו מחליף את מספר החשבונית אלא יופיע בנוסף אליו. אופן קבלת מספר ההקצאה יפורט בסעיפים הבאים.

מאיזה סכום יש להנפיק מספר הקצאה?

נכון לשנת 2024, הקצאת מספרי חשבוניות רלוונטית לעסקאות בגובה של למעלה מ-25 אלף ₪ (לפני מע"מ).

האם מדובר בסכום קבוע, כך שחשבוניות מתחת לסכום הזה לא יידרשו למספרי הקצאה?

לא בהכרח. המטרה היא להפחית את הסכום באופן הדרגתי אחת לשנה, כך שאם בשנה הראשונה הקצאת המספרים תידרש עבור חשבוניות בגובה של למעלה מ-25 אלף ₪, ב-2025 הנפקת מספר הקצאה תידרש עבור עסקאות בסכום של למעלה מ-20 אלף ₪.

בשנת 2026 הסכום ירד ל-15 אלף ₪, בשנת 2027 הוא יעמוד על 10 אלף ₪ ואילו המדרגה האחרונה (נכון להיום) תהיה בשנת 2028 – שבה הקצאת מספרי חשבונית תידרש עבור כל עסקה בגובה של למעלה מ-5 אלף ₪.

מה המשמעות של קיזוז מס תשומות?

ממועד כניסתו של התיקון לתוקף, לא ניתן יהיה לנכות מס תשומות מחשבוניות שלא יקבלו מספר הקצאה מרשות המיסים. נאמר שקיבלתם חשבונית בסכום של למעלה מ-25 אלף ₪, בהיעדר מספר מטעם מע"מ, לא תוכלו לקזז מע"מ עבור הוצאה מוכרת.

חשבוניות ישראל דחייה של בקשה: האם רשות המסים יכולה לסרב לתת מספר הקצאה?

כן. יצוין כי במהלך שנת 2024 כל בקשה תיענה בחיוב, ואילו בהמשך הבקשות שיועברו ייבחנו פרטנית בהתאם לפרמטרים רלוונטיים – מתוך כוונה לוודא שאכן מדובר בעסקאות אמיתיות.

מאיזה תאריך ייכנס העדכון לתוקף? האם לא דווח על דחיית חשבוניות ישראל?

בעלי עסקים שעקבו אחר פרויקט חשבוניות ישראל וכניסתו לתוקף, ודאי יודעים שהמועד המקורי של חשבוניות ישראל נדחה אחרי שהיה אמור להיכנס לתוקף בחודש אפריל, ונכון להיום המועד העדכני הוא ה-5 במאי 2024.

המשמעות היא שהחל מה-5.5.2024 לא תהיה יותר אפשרות ניכוי מס תשומות מחשבוניות שהסכום המופיע בהן עולה על 25 אלף ₪, אם הן לא יקבלו את מספר ההקצאה בהתאם לתהליך הנדרש.

האם מודל חשבוניות ישראל רלוונטי עבור כל עסק?

נכון לרגע זה, רישום חשבוניות ישראל רלוונטי רק לחשבוניות מס ולעסקאות המבוצעות בין שני עסקים. מכאן, שעוסק פטור לא נדרש להתעמק בסוגיה.

עם זאת, אם אתם רוצים להיות ערוכים מראש ושואפים להגדיל את פעילות העסק בהמשך במטרה להפוך לעוסק מורשה, ייתכן מאוד שתרצו להכיר לעומק את הפרטים הרלוונטיים.

האם הבקשה לקבלת מספר הקצאה יכולה להיות מוגשת בדיעבד?

כן. קיימת אפשרות להגיש בקשה עד שנה לאחר התאריך המופיע על גבי החשבונית. עם זאת, חשוב לזכור שבהיעדר מספר הקצאה לא ניתן להזדכות על מע"מ.

חשבוניות ישראל רישום

חשבוניות ישראל רישום: כל מה שצריך לדעת על הגשת בקשות

אחרי שהכרתם את הרקע והמהות של חוק חשבוניות ישראל, הגיע הזמן לדבר על היישום שלו בפועל. מה צריך לדעת על מערכת חשבוניות ישראל ואיך מקבלים מספר?

הקצאת חשבוניות ישראל וקבלת מספר ייעודי, דורשת מעסקים שיפיקו חשבוניות בסכומים הרלוונטיים לפנות אל רשות המסים לצורך הגשת בקשה. קיימות שתי אפשרויות לביצוע התהליך:

מילוי הבקשה באופן מקוון באתר רשות המסים

לצורך הגשת בקשה וקבלת מספר במודל חשבוניות ישראל רשות המסים מעמידה לרשות העסקים אזור ייעודי באתר האינטרנט. הגשת הבקשה עצמה הינה ללא עלות, ויכולה להתבצע על ידי העוסק עצמו או על ידי כל גורם אחר שקיבל הרשאה לכך מהעוסק. אלו שלבי ביצוע התהליך:

רישום לאתר רשות המיסים – ביצוע הפעולה מחייב כניסה אל אזור אישי רשות המסים, לצורך כך יש תחילה להירשם לשירותים הדיגיטליים באתר רשות המסים.

מילוי פרטים – לאחר הרישום והכניסה למערכת רשות המיסים, יש לבחור באפשרות הגשת הבקשה ולמלא את הפרטים הנדרשים. כל בקשה למספר הקצאה צריכה לכלול את מספר החשבונית, סכום לפני מע"מ, סכום מע"מ ופרטי הלקוח.

ביצוע התהליך באמצעות תוכנת הפקת חשבוניות

אפשרות נוספת היא לקבל מספר הקצאה על ידי תוכנת חשבוניות דיגיטליות שמחוברת אל שירותי רשות המסים.

במקרה כזה, עסקים יידרשו להירשם אל אתר הרשות, ולאחר מכן מספר ההקצאה יירשם באופן אוטומטי על גבי כל חשבונית שתופק באמצעות התוכנה, ללא צורך בהגשת בקשות נפרדות בכל פעם.

יש לשים לב לכך שתוקף החיבור בין שתי המערכות (תוכנת החשבוניות הרלוונטית ומערכת רשות המסים) עומד על שלושה חודשים בלבד, כך שיש לחדש אותו אחת לתקופה.

עדיין משתמשים בפנקסי חשבוניות? הגיע הזמן לחשבוניות דיגיטליות

עסקים שמשתמשים בפנקסי חשבוניות פיזיים או בעלי תוכנה שלא עומדת בתנאים הנדרשים, יצטרכו לבצע באופן עצמאי את השלבים שפורטו בסעיף הראשון.

כמו שניתן להבין, מדובר בתהליך שגוזל זמן יקר, ושניתן לקצר משמעותית על ידי מעבר לשירותי חשבוניות דיגיטליות.

רבים מהעסקים בישראל כבר מורגלים להשתמש בחשבוניות דיגיטליות שמעניקות עיצוב מתקדם, עבודה יעילה יותר מול לקוחות וגישה למסמכים מכל מקום. כולל אפשרות שליחת חשבוניות אלקטרוניות ומסמכים במייל או בוואטסאפ, העברת ניירת לרואה החשבון ללא צורך בהדפסה, ומעקב יעיל יותר אחר מטלות יומיומיות.

כל זה עוד לפני שציינו את המובן מאליו – מדובר בשירות שהוא הרבה יותר ידידותי לסביבה, ומאפשר להפחית את כמות הקלסרים במשרד ולהתקדם צעד נוסף לכיוון הפיכת העסק לירוק.

ב-Hyp הקדמנו להיערך למודל חשבוניות ישראל, מתוך כוונה לאפשר ללקוחותינו לקבל מספר ייעודי לחשבוניות בלחיצת כפתור. התהליך מתבצע באופן אוטומטי, תוך עמידה בכל הקריטריונים הרלוונטיים הנדרשים מבתי עסק.

מודל חשבוניות ישראל ללקוחות Hyp

 

יש לכם חשבון ב-Hyp ואתם רוצים להיות ערוכים? כל שעליכם לעשות הוא להתחבר אל החשבון שלכם בפורטל Hyp, לבחור באפשרות "רישום לאתר רשות המסים" שבתפריט הימני ולבצע את ההרשמה באתר הרשות. בסיום ההרשמה וחזרה אל פורטל Hyp, יש ללחוץ שוב על "רישום לאתר רשות המסים" ולבצע התחברות.

מאותו רגע ולאחר כניסתו של החוק לתוקף, על גבי כל חשבונית מס בסכום מעל 25 אלף ₪, יופיע גם מספר החשבונית הרגיל וגם מספר ההקצאה מרשות המסים. פשוט, מהיר ונוח.

מספר ההקצאה יוזן על גבי החשבוניות ללא צורך בביצוע פעולות נוספות מצדכם, כך שתוכלו לעמוד בכל ההנחיות הנדרשות תוך ייעול מקסימלי של זמן ומשאבים.

ועל מנת שלא תפספסו את מועד חידוש החיבור בין המערכות (שכמו שהזכרנו, נדרש אחת לשלושה חודשים), נעדכן אתכם במייל שבועיים לפני שיסתיים תוקף החיבור, על מנת שתוכלו לחדש את החיבור באמצעות פורטל Hyp.

עדיין אין לכם חשבוניות דיגיטליות ואתם רוצים להצטרף לשירות ולהתחיל להפיק מסמכים בקלות? כאן תוכלו לעשות את זה בכמה צעדים פשוטים.