צרכנים ישראלים נהנים לבצע רכישות אונליין, והיקף המכירות המקוונות ממשיך לעלות מדי שנה.

הסיבה לכך היא שילוב בין מחירים תחרותיים, היצע נרחב של מוצרים שזמינים בלחיצת כפתור, אפשרות להשוות בין פריטים בקלות וחוויית רכישה נוחה מסביב לשעון, בלי צורך להיות תלויים בשעות הפעילות של החנויות, ובלי לחפש חנייה.

מכירות האונליין של חודש נובמבר, הידוע בארץ וגם בעולם בתור חודש הקניות המקוון, הן ללא ספק תקופת השיא בכל הנוגע לפתיחת ארנקים ושליפת כרטיסי אשראי.

בסקר של רשות ההסתדרות לצרכנות ומכון גיאוקרטוגרפיה, שנערך לקראת מכירות נובמבר 2021, נמצאה עלייה משמעותית של מכירות בקרב הגולשים הישראלים – כשלמעלה מ-60% ציינו שהם מתכננים לבצע קניות באינטרנט במהלך נובמבר.

כאשר נתבקשו לציין באיזו תדירות הם יוצאים לשופינג מקוון בחודשי השנה האחרים, 18% השיבו שהם ממלאים את סל הקניות הווירטואלי שלהם אחת לשבוע, ואילו 23% דיווחו שהם קונים באינטרנט בתדירות שנעה בין פעם בשבוע לפעם בחודש.

כך שאין ספק שמועדים כמו הבלאק פריידי, הסייבר מאנדיי או שופינג IL, מזניקים את הנתונים ומצליחים ליצור עלייה משמעותית במכירות.

מה כוללים סלי הקניות של נובמבר?

אילו מוצרים נתפסים בתור הקנייה המשתלמת שכולם מחכים לה ועל אילו מחלקות הלקוחות הישראלים לא מוותרים?

למעלה ממחצית מהמשיבים בסקר (כ-53%) ציינו שהם מתכנים לרכוש מוצרי אופנה, הנעלה הגיעה למקום השני עם 35%, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה צברו 34% ואת המקום הרביעי (עם 25%) חלקו צעצועים וטלפונים סלולאריים.

מדובר בנתונים שחוזרים על עצמם גם ברמה הבינלאומית.

מנתוני האתר Blackfriday.com, עולה כי ב-2020 צרכני האונליין רכשו בעיקר בגדים (50%), מוצרים לבית (39%) וצעצועים (21%).

יש לי עסק קטן, האם כדאי לי להשתתף בימי המכירות של נובמבר?

בוודאי. חשוב להדגיש שלא רק אתרי קניות גדולים כמו אמזון, שיין או אסוס משתתפים בחגיגות נובמבר, אלא גם עסקים קטנים ובינוניים.

למעשה, אתרים של עסקים כאלה מתחילים לתפוס נתח הולך וגדל מהשוק, כחלק מההבנה שרוב הלקוחות הפוטנציאליים נמצאים כיום אונליין.

מדובר במגמה שהתרחבה מאוד בתקופת הקורונה, שגרמה לבעלי עסקים קטנים להגדיל את הנוכחות המקוונת שלהם – וממשיכה איתנו גם עכשיו.

בארצות הברית ובריטניה נחגג בשנים האחרונות חג קניות נוסף בשם "שבת העסקים הקטנים", שנערך ביום שבת שלאחר חג ההודיה.

הפעם הראשונה בה צוין החג הייתה ב-2010 ומייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק באותה תקופה, ציין במהלכו כי "העסקים הקטנים הם עמוד השדרה של הכלכלה שלנו, והדבק שמחבר בין קהילות. כך שתמיד נשאף למצוא דרכים חדשות לעזור להם".

מהמידע שעומד לרשותנו היום, אפשר כבר לומר שמדובר בהצלחה מסחררת.

על פי נתוני הפדרציה הלאומית הקמעונאית בארצות הברית, 51 מיליון קונים השתתפו בשבת לעסקים קטנים ב-2021, כאשר 71% מהקונים ציינו שהם מבצעים רכישה במטרה לתמוך בעסקים הללו.

הרצון לסייע לצמיחה של עסקים קטנים ניכר גם בקרב צרכנים בישראל, כחלק מהמודעות לצרכנות חכמה ועידוד צרכנות מקומית.

משתתפי הסקר של רשות ההסתדרות לצרכנות העידו שהם מעניקים מקום בולט לאתרים ישראליים – 15% מעדיפים לרכוש באתרים ישראליים יותר מאשר באתרים בינלאומיים, ו-29% קונים באתרים ישראליים ובינלאומיים במידה שווה.

במילים אחרות, אתם ממש לא רוצים להחמיץ את ההזדמנות שלכם בנובמבר הקרוב.

מה הכי הרבה צרכנים קונים בסיילים אונליין

מתי כדאי להתחיל להיערך אל ימי מכירות ברשת?

האם אתם כבר מוכנים לחגי נובמבר? כי עבור חלק מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם התשובה צפויה להיות חיובית.

מניתוח מגמות החיפוש בגוגל בקרב צרכנים אמריקאים למשל, עולה כי כבר בחודש יולי 2022 חיפושים כמו "Black Friday Sales" צמחו ביותר מ-200%(!) בהשוואה לשנה שלפניה.

ההיערכות המקדימה הזו לסיילים של סוף השנה, מעידה על צרכנים להוטים, מתעניינים ובעיקר מאורגנים – שרוצים ללמוד כמה שיותר פרטים טרם הרכישה.

מדובר במגמה שעשויה לפגוש גם את הצרכנים בישראל, שמפגינים אף הם רצון לקנות חכם – גם (ואולי בעיקר) כשמדובר במבצעים שתחומים בזמן.

אם נמשיך לעיין במידע מהסקר שליווה אותנו בסעיפים הקודמים, נמצא שלא פחות מ-90% מהקונים הישראלים ברשת הדגישו שחשוב להם לקרוא ביקורות, דירוגים וחוות דעת של אחרים טרם ביצוע הרכישה.

כשליש מהמשיבים ציינו שהם מקפידים לבצע השוואות מחירים מקדימות, שנעות בין 10 ל-30 דקות טרם הרכישה. אצל 20% ההשוואה יכולה לקחת גם בין 30 דקות לשעה.

כך תיערכו אל מכירות נובמבר ב-7 שלבים

הלקוחות כבר סימנו את חגי נובמבר בתור מועדי מכירות ששווה להגיע אליהם. עכשיו תורכם לעשות את הצעדים הבאים.

חילקנו עבורכם את התוכנית לכמה צעדים מרכזיים, שיוכלו לעזור לכם להרחיב את מעגל הקונים.

1. נעצו את מכירות נובמבר בלוח האירועים השנתי

עסקים שמצליחים להגדיל מכירות בחודש נובמבר, נערכים מראש אל חגי השופינג שמתקיימים במהלכו.

כדי שתוכלו להציע ללקוחות שלכם מבצעים שווים והנחות שבאמת מדברות אליהם, יהיה עליכם לבחור את המועדים שתרצו להשתתף בהם, בין אם מדובר בבלאק פריידי, סייבר מאנדיי, שופינג IL וכדומה.

חלק מהעסקים מציעים הטבה ייעודית לכל אחד מהחגים, ואחרים בוחרים לקחת חלק רק בחג אחד או שניים.

ייתכן שתרצו להציע הטבות קטנות לאורך כל החודש או לחילופין לתת הנחה גדולה שתהיה תקפה בחלון זמנים מצומצם.

עבור כל אחד מהמבצעים תצטרכו כמובן להגדיר תנאים מדויקים, מסגרת זמן ברורה וכדומה.

2. ודאו ש(כמעט) אף אחד לא יפספס את הסייל

לקוחות קיימים ומתעניינים שיגלשו לאתר שלכם לראשונה, יחפשו כבר בעמוד הראשי סימנים בולטים לכך שאתם עורכים מכירת נובמבר מיוחדת.

אם הקמתם אזור מיוחד של מבצעים והטבות אבל הוא לא מספיק בולט לעין, הם עשויים לפספס אותו ולעזוב לטובת אתר אחר.

אל תחכו לרגע האחרון – פרסמו את הסייל המתקרב גם בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם העסקיים שלכם, שלחו ניוזלטר למועדון הלקוחות שהקמתם, העלו סטוריז שסופרים את הימים עד לתחילת הפתיחה ושתפו את העוקבים בהתרגשות שלכם מהאירוע המיוחד.

עוקבים נהנים לקבל הצצות אל מאחורי הקלעים של העסקים האהובים עליהם, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהכנה למבצע. נצלו את ההזדמנות כדי לדבר איתם על הסייל הבא.

3. צ'פרו לקוחות מצטיינים

רבים מהעסקים מתייחסים אל מכירות נובמבר כאל הזדמנות להגדיל את קהל הלקוחות, אבל חשוב לא לשכוח בדרך את הלקוחות הנאמנים שלכם – ולהפוך את החגיגות למקפצה לחיזוק הקשר איתם.

קחו בחשבון שעבור לקוחות כאלה, הסיילים של נובמבר מהווים הזדמנות לתמוך בכם אבל גם לבדוק מה קורה אצל המתחרים שלכם.

אז מה עושים? אלה כמה כיוונים אפשריים שתוכלו לנסות, בהתאם ליכולות ולהעדפות שלכם:

  • קוד מיוחד שמעניק הטבה ללקוחות קבועים שמבצעים רכישה במהלך מכירות נובמבר.
  • הקדמת האפשרות לרכוש אונליין, שמוגבלת רק לחברים במועדון הלקוחות. שליחת קישור ללקוחות נבחרים 24 שעות לפני שהמכירה נפתחת לכולם, תאפשר לכם להפחית את העומס הנקודתי באתר ולסייע ללקוחות נאמנים ליהנות ממלאי גדול יותר.
  • הארכת הטבה קיימת שהלקוחות נהנים ממנה, כמו למשל הארכת החברות במועדון בחודש לרוכשים במהלך הבלאק פריידי.

4. זכרו שזמן שווה כסף

תופעת ה"עגלות הנטושות" מאפיינת מכירות אונליין לאורך כל השנה, אבל במהלך נובמבר עסקים עשויים לחזות בה לעתים קרובות מהרגיל.

כשאתרים רבים כל כך מתחרים על הכיס של הלקוחות, קשה שלא להתפתות לעזוב את סל הקניות שהרכיבו לטובת חיפוש הזדמנות אטרקטיבית יותר.

אחת מהדרכים הטובות ביותר להקטין את התופעה, מעבר להצעת הטבות משתלמות כמובן, היא לעזור ללקוחות שלכם לחסוך זמן יקר.

כאשר הם מוצאים בקלות את כל הפריטים שחיפשו, נהנים מצ'ק אאוט מהיר ונוח, לא צריכים להמתין לטעינת העמוד הבא ויכולים להשלים את הרכישה גם מהסמארטפון – יש להם פחות סיבות לפזול לאתרים אחרים.

מאחר שאתם מכירים את הנכסים הדיגיטליים שלכם היטב ויודעים היכן כל מוצר נמצא, אתם עלולים לפספס חלק מהאתגרים שמשותפים לקונים שלכם.

בין אם מדובר בחיפוש פריט, בחירת מידה, הוספת אפשרויות נוספות בתשלום או משלוח אל נקודת החלוקה הקרובה.

כדי להימנע מנטישת עגלה רק בשל אי הבנה קטנה, ערכו ניסוי מול "קבוצת מיקוד" לבחירתכם.

בקשו מהמשתתפים לעבור את המסע שצפוי ללקוח הממוצע, לבחור מוצרים ולמלא את סל הקניות. עקבו אחר הפעולות שהם מבצעים, ועודדו אותם לעדכן אתכם לגבי כל שיפור פוטנציאלי או שינוי שהיו עורכים לאורך הדרך.

5. חשבו על הפרטים הקטנים

עידוד לקוחות לבצע רכישה באמצעות שימוש בביטויים כמו "הנחה חד פעמית" הוא טקטיקה נפוצה של עסקים רבים.

אלא שרבים מהלקוחות כבר יודעים שלא תמיד מדובר בהטבה שלא תחזור, ונוהגים להשוות, לבדוק ולסמן אתרים שמפליגים בתיאורים שאינם תואמים למציאות.

כשמדובר ברצף של חגי קניות שמרוכזים באותו חודש, קל לזהות מצבים של מבצע חוזר או מחיר שלא השתנה.

בדקו היטב את תנאי הסיילים שלכם, בייחוד אם אתם משתתפים ביותר ממבצע מכירות אחד, וודאו שהם קולעים למטרה שהצבתם.

הוסיפו אפשרויות תשלום בנייד

6. שדרגו את פתרונות הסליקה

אין דבר מעיק יותר מאשר מילוי סל הקניות ומעבר אל עמוד התשלום, רק כדי לגלות תהליך מסורבל ומבלבל.

מערכות תשלום ידידותיות ופתרונות סליקה מתקדמים, עוזרים לעסקים לנהל גבייה יעילה – ומונעים מלקוחות עוגמת נפש והתלבטויות.

פתרונות הסליקה המאובטחים והמתקדמים של Hyp יאפשרו לכם למצוא את שיטת הסליקה המתאימה לכם ביותר. כזו שתפשט ותייעל כל שלב לאורך הדרך, ותאפשר לכם (וללקוחות שלכם) לסיים את נובמבר עם חיוך.

7. התייחסו מראש לעיכובים אפשריים

הגדלת כמות המכירות היא מטרה מובילה עבור כל בעל עסק. אלא שיחד איתה, מגיעים גם אתגרים הקשורים לתהליכי אריזה, משלוח ושירות לקוחות.

לקוחות חדשים עשויים לא להכיר את מדיניות השילוח שלכם; לקוחות קיימים עשויים לקבל את המשלוח שהזמינו באיחור; שירות לקוחות קטן לא תמיד יצליח להתמודד עם עלייה חדה בכמות השיחות הנכנסות או בכמות המיילים החדשים.

נסו לתכנן ולקחת בחשבון כל עיכוב אפשרי, וציינו בבירור את מסגרת הזמנים הנוכחית לקבלת החבילה.

לסיכום

אז נכון, מכירות נובמבר הן רגע השיא של תהליך הכנה מורכב שכולל ארגון, תכנון, נקיטת יוזמה, ניסיונות ולעתים גם שינויים.

אבל אחרי שעשיתם את כל זה – אל תשכחו לפנות זמן גם להנאה.

הלקוחות הקיימים ואלה שעוד צפויים להצטרף, ישמחו לבקר באתר ובחנות הדיגיטלית שלכם כבר בנובמבר הקרוב.

אין לנו ספק שהם ימצאו שם בדיוק את מה שחיפשו, ושרגע אחרי סיום החגיגות תתחילו להמתין בציפייה לשנה הבאה. אנחנו כבר לא יכולים לחכות!