פתיחת עסק – בואו נדבר על זה

אין ספק שהמחשבה על יקיצה ליום נוסף של הגשמה עצמית, עבודה על פרויקטים שמעניינים אתכם ויכולת לצאת מהמשרד בתחושת סיפוק, נשמעים טוב מאוד על הנייר.

אלא שבפועל, כמו שכולנו יודעים, קיים פער משמעותי בין שאיפות תיאורטיות לבין התנעת התהליך הנדרש לצורך פתיחת עסק קטן.

עם שלבים שכוללים התנהלות מול ביטוח לאומי או מס הכנסה, היכרות עם ההבדל בין עוסק מורשה לבין עסק פטור, הוצאת רישיון עסק, מיתוג עסק, גיוס עובדים וכדומה.

מה מאפיין בעלי עסקים ישראלים שהצליחו להגשים את החלום המקצועי שלהם, איך הם מצליחים לתמרן בין פעילות האופליין לבין המכירות המקוונות, והאם ניתן לשלב בהצלחה בין ניהול עסק מצליח בישראל לבין חיי משפחה?

בפודקאסט החדש של Hyp תוכלו למצוא את התשובות לשאלות הללו ולרבות נוספות, בראיונות מרתקים עם עצמאים בולטים בתחומם.

הפעם שוחחנו עם המעצבת שלומית אופיר, שמנווטת בין ארבע חנויות פיזיות, פעילות ענפה באונליין, ניהול צוות עובדים וגידול ילדים. מוזמנים להאזין לפרק המרתק בתחתית המאמר.

כמה עולה לפתוח עסק קטן?

אז הגעתם למסקנה שאתם מעוניינים להצטרף לבעלי עסקים שכבר עשו את זה, ולפתוח עסק קטן משלכם.

הסיבה לכך יכולה להיות חשק לעבוד מהבית, לחיפוש אחר שינוי בקריירה או לרצון להפוך תחביב מסוים לעבודה במשרה מלאה.

בין אם נקודת המוצא שלכם היא "אני רוצה לפתוח עסק ולא יודע מה", ובין אם יש לכם כיוון מוגדר יותר, חשוב להתייחס כבר בשלב הראשון להיתכנות הכלכלית ולאפשרויות המימון שעומדות בפניכם.

הקדשת מחשבה להוצאת הנלוות לפתיחת עסק ולניהולו השוטף, תאפשר לכם להבין איזה עסק לפתוח ולהגיע למסקנה אם אתם אכן מוכנים לעבור את הדרך עד למטרה.

חלק מהאנשים יחליטו למקד את העסק בנישה שונה מזו שכיוונו אליה, אחרים יחפשו עסק למכירה, יש מי שיקבלו החלטה לקחת הלוואה לפתיחת עסק, ולצידם גם כאלה שיסתכלו על המספרים פעם נוספת – ויעדיפו להישאר שכירים.

כל האופציות הגיוניות ותקפות, כל עוד הן מגובות בנתונים.

סיווג העסק

כמו שכבר ציינו, לנושא העלויות יש חלק בלתי נפרד מהשאלה איך פותחים עסק חדש, ולרוב הוא גם יהווה גורם מכריע בכל הקשור לעתידו של העסק בהמשך.

העלויות וההוצאות הן כמובן לא קבועות, ותלויות בסוג העסק, במוצרים או בשירותים שהוא מציע וכדומה.

את ההבדל הראשון תגלו כבר במעמד סיווג העסק, כשתצטרכו להחליט אם לפתוח עסק פטור, עסק מורשה או חברה בע"מ.

סיווג העסק ישפיע על ההתנהלות מול רשויות המס, והוא תלוי בהכנסות הצפויות, כמו גם במאפייני העסק.

עסקים קטנים שלא צפויים להיות רווחיים במיוחד בתחילת הדרך, יעדיפו כנראה לפתוח תיק בתור עסק פטור.

הן בשל העובדה שמדובר בתהליך פשוט יחסית, והן בשל היכולת לקבל פטור מתשלום מע"מ.

עם זאת, חשוב לשים לב לכך שעסק פטור לא יוכל להזדכות ולהתקזז על המע"מ בהוצאות שלו, ושבחלק מהתחומים עצמאים אינם רשאים לפעול כעוסק פטור – גם אם ההכנסות שלהם צפויות להיות נמוכות.

אם אינכם בטוחים מהו הסיווג המתאים עבורכם, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון.

איך להוציא רישיון לעסק

רישיון עסק – תשובות לשאלות מרכזיות שחשוב להכיר

מה זה רישיון עסק?

מדובר למעשה בהיתר שמעיד על כך שהעסק נמצא תחת פיקוח הרשויות, ונועד להבטיח סטנדרט מסוים של פעילות בהיבטים תברואתיים, היבטי בטיחות וביטחון.

רישיון עסק נחלק למספר סוגים בהם רישיון עסק תקופתי, רישיון עסק לצמיתות, רישיון עסק זמני והיתר זמני.

כמה עולה רישיון עסק?

עלויות רישיון עסק משתנות בהתאם למאפיינים כמו סוג העסק, גודלו ומיקומו.

במקרים מסוימים עסקים נדרשים לבצע שינויים ולתקן ליקויים בכדי להכשיר את העסק לקבל רישיון, פעולה שכרוכה אף היא בתשלום.

מי צריך רישיון עסק?

כדי להבין מי לא צריך רישיון עסק ואילו עסקים דווקא זקוקים לו, ניתן להסתמך על צו רישוי העסקים העדכני.

עסקים שנמצאים ברשימה מחויבים לקבל רישיון עסק במעמד פתיחת העסק, כמו גם במקרה של שינוי במבנה או בבעלות של עסק קיים.

הצו מגדיר את התחומים בהם נדרש רישיון עסק, ומתייחס בין היתר לעסקים מעולמות המזון, הבריאות והרוקחות, חקלאות ובעלי חיים, רכב ותחבורה, נופש וספורט, תעשייה וכדומה.

מי פטור מרישיון עסק?

עסקים שפטורים מהוצאת רישיון עסק הם בדרך כלל מקצועות חופשיים, אך גם חלק מעסקי המסחר.

איך בודקים אם יש רישיון עסק?

ניתן לבדוק זאת דרך מחלקת רישוי העסקים ברשות הרלוונטית.

איך מוציאים רישיון עסק?

תהליך הוצאת רישיון עסק משתנה בין סוגי עסקים שונים, אך ככלל יהיה עליכם לפנות אל היחידה לרישוי עסקים לצורך הגשת בקשה מתאימה.

הבקשה תועבר לאישור גורמים מקצועיים, ולאחריה תתקבל תשובה.

הנה המדריך המלא של איזיקאונט להוצאת רישיון עסק: חוק רישוי עסקים

הוצאות קבועות, הוצאות משתנות ומה שביניהן

נוסף להוצאות שכבר הזכרנו, בעלי עסקים בישראל נדרשים לעמוד גם בפני הוצאות נוספות, שניתן לחלק לשתי קטגוריות עיקריות – הוצאות קבועות מול הוצאות משתנות.

ההוצאות הקבועות, כמו שניתן להסיק משמן, הן סכום קבוע וידוע מראש שאינו תלוי בגובה ההכנסות החודשיות. למשל:

  • שכירות מבנה – עסקים רבים פועלים מהבית, אבל לעומתם ישנם כאלה שזקוקים לחנות, משרד או חלל עבודה משותף.
  • שכר של עובדים – סעיף משמעותי שחשוב לתת עליו את הדעת ורלוונטי עבור עסקים שמתכננים לשכור עובדים שכירים.
  • ביטוחים – ביטוח עסק הוא כיסוי שנועד להבטיח את המשך פעילותו התקינה של העסק במגוון מצבים. העלויות שלו נגזרות מסוג הכיסוי שאתם מעוניינים לקבל, החל מנזקי אש או מים למבנה ועד אובדן או נזק לרכוש המבוטח.
  • תשלומים חודשיים – עלויות כמו ארנונה, תשלום על מכשיר סלולר, חבילת אינטרנט ועוד.

גובהן של הוצאות משתנות לעומת זאת, מושפעים מפעילות העסק ומהעדפותיכם האישיות.

חלק מההוצאות יכולות להיות חד פעמיות, ואחרות מושפעות מעבודה תקופתית על קמפיינים, החלטות הקשורות להתרחבות העסק וכדומה:

  • רכישת ציוד נדרש – ציוד זה מיועד לפעילות העסק השוטפת, ויכול לכלול מחשבים, קופה, מדפסות, ריהוט משרדי וכדומה. מטבע הדברים, מעמד פתיחת העסק מחייב השקעה חד פעמית בציוד שישמש אתכם לאורך תקופה ארוכה. זכרו לשמור את החשבוניות בעבור ציוד שניתן להכניס לסעיף ההוצאות העסקיות. ציוד המשמש עסק למוצרי שיזוף למשל, יהיה כמובן שונה מציוד של עסק לעריכת תוכן, ולכן גם המוצרים שניתן להחשיב כהוצאות עסקיות יהיו שונים.
  • עבודה מול גורמים מקצועיים – היוועצות עם גורמים מקצועיים יכולה לחסוך לכם סכומי כסף וזמן יקר בהמשך, בייחוד בתחילת הדרך שאתם עדיין לא מכירים היטב את השטח.כך שכדאי להתייחס אליה כאל הוצאה חיונית, ולבחור את אנשי המקצוע בקפידה.ברשימה הזו יכולים להימצא שירותי כתיבת תוכנית עסקית, פעילות מול אנשי שיווק וקידום וכדומה.
  • פרסום עסק והוצאות שיווק – קידום עסק חדש הוא חלק בלתי נפרד מהצלחתו, ובמציאות של היום עסקים נדרשים לחשוב לא רק על פרסום אופליין (שילוט חוצות, פרסומים בעיתונים וכדומה) אלא גם, ואולי בעיקר, על פרסום ברשת.פרסום עסק באינטרנט חיוני עבור כל מי שמעוניין להרחיב את מעגל הלקוחות שלו, כך שחשוב להתייחס אליו. קיימות דרכים רבות לפרסם ולשווק עסקים אונליין, החל מפרסום עסק בגוגל ועד פרסום בפייסבוק.רבים מקרב בעלי העסקים אינם בטוחים איך לקדם עסק בפייסבוק או איך לפרסם עסק באינסטגרם, ולכן במקרה כזה ייתכן שתעדיפו לפנות אל אנשי מקצוע. חלק מהעסקים משתמשים בשירותי קידום ושיווק באופן קבוע, ואחרים מעדיפים לקבל את הבסיס ולהמשיך לנהל את הפעילות השוטפת באופן עצמאי.

איך לפתוח עסק אונליין?

ומה לגבי עסקים אינטרנטיים?

לצד החנויות הפיזיות שממשיכות לספק מענה ללקוחות, יזמים ישראלים רבים מתעניינים כיום בשאלה איך להקים עסק אינטרנטי, ובצדק.

מדובר במגמה שהואצה משמעותית בתקופת הקורונה, והובילה חלק מבעלי העסקים להשקיע משאבים ביצירת מוצרים דיגיטליים, הקמת חנות מקוונת לממכר מרחוק ועוד.

18% מבין בעלי העסקים שנדגמו במסגרת הדוח שהזכרנו, ציינו שהם התחילו לקחת חלק במסחר מקוון במהלך 2020, ואילו 29% דיווחו על עלייה בהיקפי המסחר המקוון שלהם באותה תקופה – באופן שאפשר להם להתמודד עם מגבלות הקורונה.

ההיכרות המעמיקה עם יתרונות מכירה אונליין, גורמים לרבים מהעסקים הישראליים של היום להרחיב את הפעילות שלהם ברשת.

במקביל, גם הלקוחות מצפים מרוב בעלי העסקים לספק מענה דיגיטלי – החל מחנות אונליין, דרך שירות לקוחות בפייסבוק ועד לפתרונות תשלום מרחוק.

עסקים אינטרנטיים יידרשו כמובן לשים דגש מיוחד על ניהול מיטבי של הנכסים הדיגיטליים שלהם.

הכוונה למגוון רחב של זירות כמו אתר אינטרנט רספונסיבי, חנות דיגיטלית מתקדמת, עמודים עסקיים פעילים בפלטפורמות החברתיות הרלוונטיות (פייסבוק, אינסטגרם) וכדומה.

עסקים שמפעילים חנות מקוונת למשל, צריכים להשקיע משאבים בעיצוב ידידותי, טעינה מהירה, חלוקה ברורה לקטגוריות, תיאור מוצרים מדויק, תמונות איכותיות וכמובן גם תהליך רכישה נוח ופשוט. כדי שלקוח המעוניין לבצע רכישה, יוכל להוסיף את המוצר אל סל המוצרים שלו ולהגיע אל עמוד התשלום בלי אתגרים מיוחדים.

ממש כאן מחכים לכם כמה טיפים והמלצות עיקריות לחנות דיגיטלית מושקעת שכדאי ליישם.

ומה לגבי פתרונות התשלום?

כמו שיוכלו להעיד מי שכבר עשו את זה, פתיחת עסק היא תהליך מספק ומאתגר בעת ובעונה אחת.

כזה שמחייב אתכם להשקיע מחשבה בתכנון, ולהיות ערוכים בצורה מתאימה להוצאות שונות.

מזל שלפחות בכל הקשור לפתרונות התשלום, תוכלו להישאר רגועים. עם Hyp אתם מוזמנים לקבל גישה לכל פתרונות התשלום המתקדמים ביותר שעסקים זקוקים להם – במקום אחד, ובלי לחשוב פעמיים.

בין אם מדובר על חשבוניות דיגיטליות, סליקת אשראי אונליין, מסופים מתקדמים, חיבור לחנויות וכל מה שצריך כדי לנהל הוצאות בצורה משתלמת, יעילה וחכמה.

אז אחרי שהכרתם את כל ההוצאות והאתגרים העיקריים שפוגשים בעלי עסקים ישראלים, הגיע הזמן להתחיל לחשוב על ההכנסות. או במילים אחרות, על הניהול שלהן.

רוצים להתחיל לקבל תשלומים בקלות וביעילות, ללא קשר לשאלה אם אתם עוסק פטור, מורשה, חברה בע"מ או אפילו עמותה? הצטרפו כבר עכשיו.