טוב שבאתם הביתה

הצעות עבודה מהבית נחשבו בעבר לתופעה זניחה, אבל בשנים האחרונות אין ספק, המצב השתנה באופן משמעותי.

משבר הקורונה השפיע על ענפים שלמים והוביל אותם להציע עבודה זמנית מהבית, שהפכה בחלק מהמקרים למצב קבוע.

מסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי לפני משבר הקורונה רק 9% מהעובדים בישראל עבדו מהבית במשרה מלאה או שילבו עבודה מהבית בבוקר או בערב.

עם תחילת המשבר המספרים הללו זינקו, כשכמות העובדים מהבית הגיעה לשיא של 55% במהלך הסגר הראשון.

לאחר החזרה לפעילות תחת מגבלות הריחוק החברתי, המספרים התעדכנו ל-43%, שהם אמנם ירידה מסוימת אך עדיין כמות גדולה במיוחד של אנשים שמבלים פחות זמן במשרד.

אם ההנחה הייתה שחזרה מלאה לשגרה תוביל לחזרה מלאה למשרדים – כיום כבר ברור שהמציאות מורכבת יותר.

נתוני מחקרים שפורסמו ב-Forbes מעלים שלמרות שחברות מסוימות התעקשו על חזרת העובדים למשרדים, העבודה מרחוק בהחלט כאן כדי להישאר.

התחזיות בנושא גורסות כי 25% מכלל המשרות בצפון אמריקה יפעלו במודל של עבודה מהבית עד סוף 2022, עם צמיחה נוספת במהלך 2023.

האם זה יקרה גם אצלנו בישראל בשלב מסוים? נותר לנו לחכות ולראות.

נציין שהאפשרות לעבוד מהבית לא מאפיינת כמובן את כל ענפי המשק. סקרי הלמ"ס בנושא מעלים כי בזמן ששיעורי העובדים מהבית בענף ההייטק עמדו על כ-34% בחודשים יוני-יולי 2020, בענפי המסחר הקמעונאי למשל הם עמדו על בין 1% ל-2% בלבד.

מכירות פרונטליות מחייבות כמובן נוכחות פיזית בחנות, אבל במקביל קיימות גם אפשרויות של דפי מכירה או פתיחת חנות מקוונת – פתרונות שהתפשטו בקרב עסקים קטנים ובינוניים בעקבות משבר הקורונה.

מי אתם נוודים דיגיטליים?

הגמישות והנוחות הובילו ישראלים רבים לחפש עבודה מהבית, וכיום ניתן למצוא הצעות עבודה מהבית לאימהות, אפשרויות עבודה מהבית לסטודנטים ואפילו עבודה מהבית לנוער.

אבל כמו שהזכרנו – לא כל עבודה מהבית במחשב היא בהגדרה נוודות דיגיטלית.

נוודים דיגיטליים נעזרים באפשרות לקבוע לעצמם את הלו"ז ואת המיקום הפיזי בו יימצאו, ולכן נוטים לעבור בין מקומות ואפילו בין מדינות כחלק מהתהליך.

הם יכולים לעבוד בהתאם לפרויקטים ולזמן הנדרש מהם, ולבצע עבודה מהבית בשעות הערב או בסופי שבוע כדי לפנות יותר זמן לטיולים ולחוויות.

אז אם תמיד חלמתם לפתוח לפטופ בתאילנד או ליהנות מהפסקת הצהריים שלכם באחת מהערים של אירופה, נוודות דיגיטלית היא הפתרון עבורכם.

מה מאפיין את הנוודים הדיגיטליים? יצאנו לבדוק. לפי Nomadlist.com, מאגר מידע הפונה לנוודים דיגיטליים, הנווד הדיגיטלי הממוצע הוא רווק בן 33, בעל תואר ראשון.

משרות שפופולאריות בקרב נוודים דיגיטליים, אם שאלתם את עצמכם, הן בתחומי השיווק, הבלוגינג, פיתוח התוכנה והדאטה.

ב-Nomadlist טוענים שנוודים דיגיטליים יתארו את עצמם כאנשים אופטימיים, אוהבי טיולים בטבע, קריאה, קפה וכלבים – לא בהכרח בסדר הזה.

אמריקאים נמצאים בראש הרשימה, עם 51% מכלל הנוודים הדיגיטליים על פי נתוני הפלטפורמה, כשבמקום השני נמצאים הנוודים הבריטים ובמקום השלישי הרוסים.

תופתעו אולי לשמוע אבל גם ישראל מצליחה להשתחל לרשימה ונמצאת במקום ה-18 (והמכובד). יכולות היזמות, הגדלת הראש והחשיבה מחוץ לקופסה, מצליחות כנראה להביא אותנו לשם.

אחד הישראלים הבולטים בעולם הנוודות הדיגיטלית הוא נמרוד דין קיכל, שהחליט לוותר על הבטחון בעולם ההייטק ועל המוסכמות ולפתח מודל עסקי חדש.

דרך 103 מדינות בעולם הוא בונה חיים שונים מכל מה שמוכר ומעבר לכל דמיון והופך את הנוודות הדיגיטלית לא רק לאורח החיים שלו, אלא גם לאורח החיים של רבים אחרים, הוא מקים את קהילת 'נוודים דיגיטלית ישראל' עם יותר מ-30,000 איש, שנפגשים בכל העולם, עם הרצאות מסביב לגלובוס.

מוזמנים להאזין לסיפורו המרתק בפרק 2 של הפודקאסט שנמצא בתחתית המאמר, לקבל טיפים וללמוד מאיפה להתחיל ואיך לעשות את זה נכון.

להאזנה לפודקאסט של הייפ עסקים

מה צריך כדי להפוך לנווד דיגיטלי?

במקרה של עבודה מהבית טלפון סלולארי ולפטופ הם רק חלק ממה שנחוץ כדי לצאת לדרך. כך תעשו זאת צעד אחר צעד:

מצאו את התחום שלכם

זה נכון שלא כל מקצוע מאפשר עבודה מרחוק, אבל כישורים רבים יכולים בהחלט לשרת אתכם. פשוט צריך למצוא ולמפות אותם.

גלשו אל פורטל או אתר עבודה מהבית כדי לקבל רעיונות, בין אם אתה מחפש עבודה מהבית כשכיר ובין אם את מחפשת עבודה מהבית כעצמאית.

נוסף לכיוונים שכבר הזכרנו, ניתן למצוא עבודה מהבית גם בתחומים נוספים כמו כתיבת תוכן, עיצוב אתרים, תמלול וקלדנות, שיווק, שירותי SEO, הוראה פרטית אונליין, ייעוץ מקוון וכמובן גם מכירת מוצרים פיזיים או קורסים דיגיטליים.

חשוב כמובן להתייחס לא רק לסט הכלים שאתם מגיעים איתם אלא גם לפוטנציאל ההשתכרות שלכם.

לא כל עבודה מהבית מבטיחה שכר גבוה, וקיימות מדרגות הקשורות לסוג העבודה, הוותק וכמובן גם כמות השעות שתרצו להשקיע.

החליטו איפה לצאת לדרך

נוודות דיגיטלית מתבססת על מעבר בין לוקיישנים. כך שמצד אחד ניתן לומר שלנוודים אין בית קבוע, ומצד שני כל העולם יכול למעשה להפוך להיות הבית שלהם.

עבודה מהבית בחול מחייבת כמובן היערכות מוקדמת. עלות המגורים משתנה משמעותית בין יעד ליעד, ולכן חשוב מאוד לבצע מחקר מקדים.

אתם רוצים להימנע ממצב שבו תכננתם להשקיע על עבודה מהבית שעתיים ביום, אבל גיליתם שאתם מבזבזים בשל כך יותר ממה שאתם מכניסים.

בנוסף, יש להתייחס גם למגבלת הזמן החוקית שבה תוכלו להתגורר ביעד מסוים. אם יש לכם אזרחות נוספת המצב שונה, מה שאומר שיש להתייחס לכל מקרה לגופו. התייעצו עם אנשי מקצוע אם אתם לא בטוחים.

בנו תיק עבודות

נוודים דיגיטליים יכולים להיות שכירים או עצמאיים, אבל אם אתם יוצאים לעצמאות כנותני שירות בלי מעגל של לקוחות קבועים – הכרחי שיהיה לכם תיק עבודות.

זה יעזור לקידום העצמי שלכם, ימנע מכם לבזבז זמן יקר תוך כדי הטיול ויאפשר לתפוס לקוחות באופן מהיר יותר.

הצטרפו לקהילה

נוודות דיגיטלית יכולה להיראות כמו פעילות יחידנית, אבל היא ממש לא חייבת. נוודים רבים נהנים מהאפשרות להכיר אנשים חדשים בכל יעד שהם מגיעים אליו, דבר שעוזר להם גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית.

חללי עבודה, בתי קפה ואירועים מקומיים הם מקומות טובים להכיר נוודים נוספים, ואפשר גם להתעדכן בפורומים ובאתרים שמיועדים לנוודים דיגיטליים כמוכם.

בין אם אתם מחפשים קהילה של נוודים ישראלים או של אנשים מכל רחבי העולם.

ודאו שתוכלו לקבל תשלומים מרחוק

אם אתם מוכרים מוצרים בחנות דיגיטלית או שיש לכם אתר המציע שירותים מסוימים, תידרשו גם לשירותי חשבונית דיגיטלית, דפי מכירה ותוספי סליקה.

אתם לא רוצים לגלות רק אחרי שיצאתם לדרך, שאתם מתקשים לקבל תשלומים עבור הזמן שהשקעתם.

ב-Hyp תוכלו למצוא מבחר כלים שמתאימים לכל מי שעובד מרחוק, כולל חיבור לחנות אינטרנטית; אפשרויות שליחת חשבונית דיגיטלית במייל או בוואטסאפ ללקוחות; דפי מכירה שיאפשרו לכם למכור בפייסבוק, באינסטגרם או במייל; ואפילו מערכת לניהול העסק שעוזרת לנהל הכול במקום אחד, גם אם אתם נמצאים בצד השני של העולם.

איך עובדים מהבית בלי לעשות טעויות

טעויות או לא להיות

טעויות הן חלק בלתי נפרד מכל תהליך חדש, על אחת כמה וכמה כשמדובר במהלך משמעותי כל כך כמו נוודות דיגיטלית.

ובכל זאת, אם ניתן לקצר את הדרך ולהימנע מהנפוצות שבהן, למה שלא תעשו את זה? אספנו כמה טעויות שנוודים דיגיטליים מתחילים נוטים לעשות:

מתקשים לאזן – נוודות דיגיטלית עשויה להתפרש ובצדק, כפתרון תעסוקתי גמיש מאוד.

המצב הזה מוביל חלק מהנוודים להימנע לחלוטין מתכנון, באופן שמסכן את המשך הנוודות שלהם בהקשר הפיננסי או מסיבות אחרות.

נוודים אחרים לעומת זאת, נוטים לתכנן יתר על המידה ולגלות בשטח שהמצב מורכב ממה שהניחו.

הפתרון אם כך, הוא לסמן לעצמכם כמה נקודות ויעדים מרכזיים, אבל להיות מוכנים לשינויים בתכנון ולשמור על ראש פתוח במקרה שדברים לא מסתדרים כמו שרציתם.

בין אם הסבלט שהזמנתם שונה מהמצופה, אם הפרויקט שבניתם עליו לא יוצא לדרך או אם אתם לא מצליחים למצוא ישראלים במסלול שבחרתם בו.

שוכחים ליהנות – לעובדים עצמאים אין את האפשרות ליהנות מ"שעות מתות" בעסק, ולכן רבים מהם לוקחים כל פרויקט או עבודה בלי לחשוב פעמיים.

נקיטה בגישה כזו עשויה להוביל אתכם לתשישות תוך פרק זמן קצר, ולהקשות עליכם לתכנן מטרות עסקיות לטווח הארוך.

בנוסף, כנוודים דיגיטליים, אתם עשויים לפספס את כל ההזדמנויות לטייל, להכיר יעדים חדשים ולנצל את היתרונות של אורח החיים שאימצתם. כמו שציינו בסעיף הקודם, החוכמה היא באיזון.

עוסקים במעברים ולא ברגע – נוודות דיגיטלית יכולה להיות מרגשת מאוד, אבל היא מבוססת על חוויות ולא בהכרח על מעברים תכופים.

זה אמנם מפתה מאוד לדלג מעיר לעיר וממקום למקום, אבל חשוב גם לעצור לפעמים כדי להכיר את המקום שהגעתם אליו, לחוות את התרבות ולהפוך ליותר מאורחים.

לא משקיעים בציוד – כדי להצליח להגיע לתוצרים איכותיים ולא למצוא את עצמכם מחפשים חנות לממכר ציוד מחשוב, ודאו שיש לכם את כל מה שנחוץ כדי לבצע את העבודה הנדרשת.

נתקעים בלי Wifi – היכולת לעבוד מרחוק מבוססת על אינטרנט אלחוטי, שאנחנו נוטים לפעמים לקחת כמובן מאליו.

טרם הזמנת מקום לינה, ודאו תמיד שיש בו Wifi מהיר, קראו ביקורות של מבקרים קודמים והימנעו מקביעת דדליינים לפרויקטים אם אתם לא בטוחים שיהיו לכם את התנאים לעמוד בהם.

שוכחים לדאוג לעצמם – חוויות, טיולים וביקורים במקומות חדשים, עלולים לגרום לכם לשים את הבריאות במקום האחרון.

חשבו על האוכל שאתם אוכלים, זכרו לישון מספיק ואל תשכחו לשלב פעילות ספורטיבית בסדר היום שלכם.

אולי לא תמצאו חדר כושר בכל מקום, אבל זוג נעלי ספורט יכול לסדר אתכם לאורך זמן. השקעה בבריאות תעזור לכם ביצירת הבסיס לעבודה יעילה ואיכותית, תמנע עייפות ותאפשר לכם ליהנות מהמסע המהנה והמרתק שיצאתם אליו.

לסיכום

נוודות דיגיטלית היא אתגר אך גם הזדמנות להכיר אורח חיים חדש.

אם אתם חושבים על עבודה מהבית בחול ומוכנים לצאת אל ההרפתקה, אין ספק שצפויות לכם חוויות מדהימות – וכנראה גם כמה פרויקטים חדשים ומעניינים ברמה העסקית!