נתחיל מהבסיס: מה זה בדיוק אפליקציית Pay?

כבר כמה עשורים שכרטיסי האשראי שלנו נחשבים בעבור רבים לאמצעי התשלום המועדף והנוח ביותר, בטח כשמשווים אותם להתעסקות המעצבנת בכסף מזומן או בצ'קים שכנראה יחלפו בקרוב מהעולם.

בשנים האחרונות, עולם התשלומים עובר מהפכה נוספת ועובר בהדרגה לתשלומים ללא מגע, בין היתר באמצעות אפליקציות בטלפונים ניידים או שעונים חכמים ואביזרים לבישים נוספים.

כל השחקנים המובילים בעולם הפיננסים כבר זיהו את הפוטנציאל האדיר שבתחום וכבר מציעים לנהל תשלומים ללא מגע באפליקציות שלהם.

חברות האשראי הגדולות ובנקים בישראל כבר מאפשרים תשלום ללא מגע דרך האפליקציות שלהם וכיום ניתן למצוא ארנקים דיגיטליים מובנים באפליקציות של לאומי, הבנק הבינלאומי, חברות כרטיסי האשראי כאל, מקס וישרכארט ועוד שורה של ארגונים מוכרים אחרים.

עם זאת, הנתונים מראים כי ישראלים רבים בוחרים להיעזר דווקא בשירותים של חברות בינלאומיות מוכרות, כמו אפל פיי (Apple Pay) וגוגל פיי (Google Pay).

בנתונים של חברת שב"א עולה כי מאז שאפל פיי נכנסה לשימוש בישראל במאי 21 ועד אפריל 22, זינק היקף התשלומים בארנקים דיגיטליים בישראל מ-149 מיליון שקלים בחודש ל-592 מיליון.

כיום, רוב העסקים בישראל מחויבים להחזיק מערכת סליקת כרטיסי אשראי בתקן EMV, שנחשב מאובטח יותר ומאפשר תשלום ללא מגע בעזרת אפליקציות שונות.

ביולי 2022, כל בעלי העסקים בישראל יידרשו לעבור לשימוש בתקן הזה, למעט במקרים חריגים ביותר.

מה זה גוגל פיי ולמה זה משמש?

אם אתם עוד לא יודעים מה זה Google pay, תנו לנו לעשות לכם קצת סדר. כאמור, במאי 2021, אפל התחילה להציע למשתמשי המכשירים שלה לשלם ללא מגע דרך אפליקציית התשלומים Apple Pay. אולם מי שמשתמשים במכשירי אנדרואיד נדרשו לחכות עד דצמבר 2021 כדי ליהנות מאפליקציית גוגל פיי לתשלום בנייד בישראל.

כיום, רוב מי שמחזיק בטלפון חכם שפועל על מערכת אנדרואיד, או בשעון חכם מבוסס אנדרואיד, יכול להשתמש במכשירים האלו כדי לשלם ללא מגע בעסקים פיזיים ובחלק מאתרי הסחר ברשת.

בחלק ממדינות העולם ניתן לקשר לגוגל פיי גם חשבון בנק שממנו אפשר להעביר כסף לחשבון עצמו (כמו הטענת טוקמן לטלפון).

באזורים מסוימים גם ניתן להעביר תשלום בין אנשים פרטיים דרך האפליקציה, אך נכון ליוני 2022, השירותים האלו לא זמינים באפליקציית גוגל פיי בישראל.

מה זה אפליקציית פיי?

Google pay: הדרישות הבסיסיות לתשלום באפליקציה

אז הבנו שהתשלום בגוגל פיי מתאפשר ללא מגע לרוב מי שמחזיקים במכשירים שפועלים על מערכת ההפעלה אנדרואיד, אבל יש כמה גורמים שיכולים למנוע מכם להשתמש באפליקציית התשלומים הפופולרית:

מכשיר שאינו תומך ב-NFC – תקשורת טווח אפס Near-field communication (NFC) קיימת כיום ברוב המכשירים הניידים החכמים, אך לא בכולם. מכשירים שלא כוללים את הטכנולוגיה הזאת, לא יוכלו לשמש כארנקים דיגיטליים.

מערכת אנדרואיד שאינה מעודכנת – גוגל פיי יכולה לעבוד רק על מכשירים שבהם מותקנת מערכת אנדרואיד בגרסה Lollipop 5.0 או גרסה חדשה יותר. אם המכשיר שלכם לא מעודכן, כדאי כמובן לבצע את העדכון, אך במכשירים ישנים מאוד, לא תמיד ניתן יהיה לעשות זאת.

כרטיסי אשראי או דביט שאינם נתמכים – גוגל פיי משתפת כיום פעולה עם רובם המוחלט של הבנקים וחברות האשראי בישראל. אם משום מה הכרטיס שלכם לא מאושר לתשלום באפליקציה – תצטרכו לבדוק עם החברה שהנפיקה לכם אותו מהי הסיבה לכך.

מסך ללא נעילה בטלפון החכם – גוגל פיי לא יכולה לשמש לתשלום אם הטלפון שלכם לא מוגן בקוד סודי או זיהוי ביומטרי. אם המסך שלכם לא נעול כברירת מחדל – חשוב לבחור באמצעי האבטחה המועדף עליכם לפני שמתחילים לשלם ב-Google Pay.

איך מתקינים אפליקציית תשלום גוגל פיי?

בחלק מהטלפונים החכמים שפועלים על מערכת אנדרואיד, אפליקציית Google Pay כבר מותקנת בצורה מובנית.

אם אין לכם את האפליקציה במכשיר, תוכלו פשוט לחפש אותה בחנות האפליקציות של גוגל (Google Play Store).

לאחר מכן, פיתחו את האפליקציה, בחרו את המדינה שאתם חיים בה וחברו את האפליקציה לחשבון הגוגל שלכם.

בשלב הזה תידרשו ככל הנראה להזין סיסמה או לבצע אימות להוכחתם זהותכם בדרכים שונות.

כדי להשתמש באפליקציה, תידרשו גם להזין את מספר הטלפון הנייד שלכם ולאמת אותו באמצעות קוד שיישלח אליכם בהודעת SMS.

הוספת כרטיסי אשראי לגוגל פיי: ככה זה עובד

אחרי שמורידים את האפליקציה ומגדירים את החשבון, השלב הבא הוא כמובן להבין איך מפעילים גוגל פיי כאמצעי תשלום ללא מגע.

גוגל פיי הוא כאמור ארנק דיגיטלי ואחד הדברים הבסיסיים שמאפשרים לשלם באמצעותו הוא, תחזיקו חזק: כרטיס אשראי או דביט פעיל.

גוגל מאפשרת להוסיף כמה כרטיסי אשראי שתרצו לתוך הארנק שלה, בתהליך פשוט ואינטואיטיבי של הזנת הפרטים שלו.

ייתכן שבשלב הזה, חברת האשראי או הבנק שלכם יבצעו אימות באמצעות קוד למייל, SMS או בדרכים אחרות.

איך לשלם עם גוגל פיי?

איך לשלם עם גוגל פיי?

כשתעמדו בסופר, תנסו להשתמש לראשונה בטלפון כדי לשלם על המצרכים ותראו מאחוריכם תור ארוך של אנשים חסרי סבלנות, זה עלול להיות רגע מלחיץ, אבל אל דאגה – זה בכלל לא מסובך להבין איך משלמים עם גוגל פיי.

האמת היא שהתשלום באפליקציה הוא ברוב המקרים מאוד פשוט ונוח וכל מה שצריך זה לפתוח את נעילת הטלפון באמצעות טביעת האצבע או אמצעי זיהוי אחר שהגדרתם.

אחרי שפותחים את המסך, פשוט מצמידים את הטלפון למסוף האשראי בבית העסק וממתינים.

חשוב לזכור שאם חיברתם לאפליקציה כמה כרטיסי אשראי, החיוב יתבצע באופן אוטומטי בכרטיס שהגדרתם כאמצעי התשלום המרכזי שלכם.

אם אתם רוצים להשתמש בכרטיס אחר, פשוט פתחו את האפליקציה לפני התשלום ובחרו באופן ידני בכרטיס הרצוי.

עד כמה התשלום בגוגל פיי מאובטח?

באופן כללי, תשלום ללא מגע בטכנולוגיית EMV נחשב מאובטח בהרבה משיטות הסליקה הוותיקות יותר.

אם בעבר, לבית העסק הייתה גישה לפרטים המלאים של כרטיס האשראי שלכם, כיום, אם אתם משלמים ללא מגע, הנתונים של הכרטיס עצמו לא עוברים לבית העסק והוא לא יכול לעשות בהם שימוש בהמשך.

בגוגל גם מדגישים כי אפליקציית Google Pay כוללת שכבות אבטחה נוספות כדי להבטיח ראש שקט למשתמשים, בין היתר על ידי שימוש במספר כרטיס אשראי וירטואלי (אסימון) שמקשה על ביצוע הונאות ועל גניבת פרטי הכרטיס.

השקט הנפשי שמגיע עם התשלום ללא מגע, נובע גם ממה שקורה אם מאבדים את המכשיר.

במצב כזה, מי שמוצא את הטלפון שלכם לא יוכל להשתמש באפליקציית התשלומים, מכיוון שהוא לא יוכל לפתוח את מסך הנעילה כמובן.

עם זאת, אם איבדתם את המכשיר, כדאי להיכנס בעצמכם לחשבון הגוגל שלכם מחשבון אחר ולבטל את הגישה למכשיר הזה.

במקרה כזה, לא חייבים לבטל את כרטיס האשראי, מכיוון שגם אם הגנב מצליח בדרך כלשהי לפרוץ את נעילת המכשיר, הוא לעולם לא יוכל לראות את פרטי כרטיס האשראי המלאים באפליקציה.

התשלום בגוגל פיי לא עובד: מה עושים?

אם אתם נתקלים בבעיות בתשלום ב-Google Pay, יש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לנסות לפתור את הבעיה:

נתקו אוזניות או כל מכשיר אחר שמחובר ל-Bluetooth – בטלפונים מסוימים, חיבור פעיל של מכשיר Bluetooth כמו אוזניות אלחוטיות, יכול לשבש את התשלום ללא מגע. אם זה קורה, פשוט בטלו את החיבור לאוזניות ונסו שוב.

עדכנו את אפליקציית Google Pay – בעיות בתשלום יכולות בחלק מהמקרים להיפתר על ידי עדכון האפליקציה. כדי לעשות זאת, כנסו לחנות האפליקציות (Google Play Store) ופתחו את דף אפליקציית גוגל פיי. אם יש עדכון זמין, תראו כפתור ירוק שמציע לעדכן אותה. במקרה הזה, כדאי כמובן לעדכן ולנסות לשלם שוב.

בדקו את החיבורים שלכם – כדי לשלם בעזרת ארנק דיגיטלי, אתם מוכרחים שיהיה לכם חיבור תקין לרשת, בין אם זה דרך וויפיי או רשת הסלולר. אם מאיזושהי סיבה החיבור שלכם לא תקין, תוכלו לבקש מבית העסק להשתמש ברשת ה-Wifi כדי להעביר את התשלום.

בצעו אתחול למכשיר – כמו שקורה עם מודם האינטרנט, כך גם מכשיר הטלפון שלנו נתקל לפעמים בתקלות משונות שאי אפשר להסביר ויכולות להיפטר בקלות על ידי כיבוי והפעלה מחדש.

נקו את נתוני האפליקציה – בתוך הגדרות המכשיר, תוכלו להיכנס להגדרות אפליקציית גוגל פיי ולנקות את נתוני השימוש. לאחר מכן, סגרו את האפליקציה, פתחו אותה שוב ונסו לשלם באמצעותה פעם נוספת.

הסירו את האפליקציה והתקינו מחדש – אם כל השיטות האלו לא עבדו, כדאי לנסות לבצע הסרה והתקנה מחודשת של אפליקציית גוגל פיי דרך חנות האפליקציות.

ואם גם הניסיון הזה כשל, תוכלו להיעזר בתמיכה של גוגל עצמה מתוך האפליקציה, או פשוט לשלם באמצעי אחר, כרטיס אשראי או חברינו הוותיק ביותר – הכסף המזומן.

תשלום עם אפליקציית גוגל פיי על קניות ברשת

Google Pay מאפשרת לא רק לבצע תשלום ללא מגע בבתי עסק, אלא גם לשלם על קניות ברשת בחלק מהאתרים.

נכון לכתיבת שורות אלו, מעט עסקים בישראל מציעים את האפשרות הזאת, אך בהמשך, ככל הנראה, יותר ויותר מהם יציעו זאת, כמו שקורה היום עם תשלום באמצעות פייפאל לדוגמה.

היתרון של התשלום בחשבון Google Pay בהקשר הזה מתחבר ליתרון הכללי של תשלום ללא מגע בעסקים.

במצב הזה, גוגל מתחייבת לאבטחת תהליך התשלום בצורה המיטבית, כאשר פרטי האשראי שלכם לא עוברים בשום שלב לבית העסק או החברה.

התשלום, כמובן, מחייב גם אימות שלכם – באמצעות טביעת אצבע או כל אמצעי אחר שהגדרתם בהתחלה.

אז בקיצור ולסיכום: הנה כל מה שלמדנו על תשלום בגוגל פיי

תשלום בארנקים דיגיטליים בכלל ובגוגל פיי בפרט, נחשב מאובטח, פשוט וידידותי ביותר.

על פי הערכות המומחים, בשנים הקרובות זו תהפוך לשיטת תשלום מרכזית ומועדפת בקרב אנשים רבים, כאשר כבר עכשיו אפשר לראות את מגמת השינוי בישראל.

כיום, רובם המוחלט של העסקים בישראל מחויבים לאפשר תשלום ללא מגע באמצעות ארנקים דיגיטליים כמו Google Pay, אך כמו עם כל אפליקציה, אנחנו יודעים שגם באפליקציות של ענקיות כמו גוגל יכולות להיות תקלות שברגע האמת עלולות למנוע מכם לשלם ולהחזיר את המוצרים למדף בבושת פנים ובתסכול.

לכן, אפשר בהחלט להשתמש בארנק הדיגיטלי לתשלום, אך כדאי גם בכל זאת להשאיר לפחות כרטיס אשראי אחד בכיס לגיבוי וקצת כסף מזומן לשעת צרה.