אז מה זה ארנק דיגיטלי?

Apple Pay או Google Pay הן רק שתי דוגמאות לארנקים הדיגיטליים הנפוצים שכבר משמשים צרכנים בארץ ובעולם. ארנק דיגיטלי הוא פתרון תשלום מתקדם, אשר מאפשר ללקוחות להשלים עסקאות באמצעות הסמארטפון שלהם וללא צורך בשליפת כרטיס אשראי פיזי.

הפעולה מתאפשרת באמצעות אפליקציית תשלום ייעודית שכוללת את נתוני כרטיס האשראי של הלקוח, אותה הוא מתקין על גבי הנייד שלו. לאחר ההתקנה יכול הלקוח לשלם על ידי הצמדת המכשיר אל הקורא המתאים שבקופה. הוא אינו נדרש להזין את סיסמת כרטיס האשראי לצורך כך, והחיוב מתבצע באופן מהיר ויעיל.

אפשרות נוספת שהשימוש בה הולך וגובר בשנים האחרונות, היא תשלום באמצעות שעון חכם שתומך בטכנולוגיית NFC. התשלום מתאפשר על ידי הגדרת כרטיס לתשלום באפליקציית השעון בסמארטפון, והצמדת השעון אל המסוף במעמד הרכישה.

מה שאומר שספורטאים שרוצים לעצור בחנות בדרך חזרה מהריצה או מחדר הכושר, בכלל לא צריכים את הטלפון הנייד, כל עוד יש להם שעון חכם שמותאם לשימוש עם ארנק דיגיטלי. עבור מי שלא מעוניין להאט את הקצב אפילו לרגע, מדובר בפתרון יעיל במיוחד.

בין ארנק דיגיטילי לאפליקציה – האם יש הבדל בין השניים?

שני המושגים שהזכרנו מתייחסים לעולמות השופינג, ולעתים גם משמשים באותם הקשרים. בכל זאת, כאשר מדברים על אפליקציות תשלום, הכוונה היא להעברת תשלומים בין משתמשים פרטיים (P2P) או בין משתמש פרטי לבית עסק (P2B).

לעומת זאת, עם ארנק חכם ניתן לשלם בבתי עסק על ידי הצמדת הסמארטפון (או השעון החכם) אל הקורא הייעודי שבקופה.

תשלומים דיגיטליים בישראל

נתוני בנק ישראל מציגים עלייה חדה בשימוש בתשלומים דיגיטליים בשנים האחרונות.

בסקר שנערך בשנת 2016, רק 1% מהמשיבים השתמשו באפליקציות להעברת כספים; כעבור שנתיים 4% השתמשו באפליקציות בבתי עסק פיזיים, 12% העבירו באמצעותן כסף לאדם פרטי, ו-8% שילמו באמצעותן על שירותים (לבעלי מקצוע, שכר דירה וכדומה); ואילו בדצמבר 2020 34% שילמו על שירותים, 31% שילמו לאדם פרטי ו-16% שילמו לחוגים.

מכאן, שתשלום באמצעות ארנק דיגיטלי בישראל נמצא ללא ספק במגמת צמיחה.

חשוב לציין שהעלייה הזו באה בד בבד עם שני שינויים משמעותיים – מגפת הקורונה, ששינתה משמעותית את חווית הקניות והעדפות התשלום של לקוחות, לצד הגידול במספר האפליקציות שהנגישו ארנקים דיגיטליים, החל מאפליקציות בנקאיות, דרך אפליקציות של חברות האשראי ועד לחברות חיצוניות שהשיקו ארנקים דיגיטליים משלהן.

סקירת מערך התשלומים של בנק ישראל מתייחסת גם לאפליקציות המיועדות לשימושים פרטניים, כמו למשל האפליקציות לתשלום בתחבורה הציבורית, כאשר כבר בסוף שנת 2020 הושקו חמש אפליקציות עבור מטרה זו.

אז למה לי ארנק דיגיטלי בעצם?

בשונה מחידושים שהם לא יותר מפיצ'רים נחמדים, ארנק דיגיטלי ממלא מגוון פונקציות שימושיות ומספק מענה ללקוחות רבים. אלו היתרונות העיקריים שהוא מציע:

נוחות

עם ארנק דיגיטלי כבר אין צורך לקחת את הארנק הפיזי, לזכור קוד סודי או להקליד אותו מחדש בכל תשלום. זאת בשונה מכרטיסי אשראי בעלי שבב, שמחייבים הזנת קוד ברכישה בסכום של למעלה מ-300 ₪.

מהירות

כשאנחנו חושבים על התור הממוצע, אנחנו חושבים על לקוחות שנדרשים לפתוח את התיק, לאתר את הארנק, לשלוף את כרטיס האשראי ולגלות ששוב שכחו את הקוד הסודי. תהליך התשלום המהיר שמציע ארנק דיגיטלי, שכולל הצמדה של המכשיר אל הצג ללא צורך בהזנת נתונים נוספים, מייעל ומקצר תורים.

בטיחות

נושא הבטיחות מקבל מענה מקיף בכמה אספקטים שונים. ראשית, לא צריך לחשוש לאבד את כרטיס האשראי הפיזי. כרטיסי אשראי יכולים להישכח במסעדה במעמד התשלום או ליפול מהארנק, ועם ארנק דיגיטלי אתם יכולים לשכוח מהבעיות הללו ומהסיכונים שנלווים אליהן.

שנית, אין צורך להיפרד מאמצעי התשלום או למסור אותו לידי המוכר לצורך ביצוע התשלום.

לבסוף, ארנקים דיגיטליים משתמשים בטכנולוגיית הצפנה שמיועדת להגן על פרטי התשלום, ולכן כל לקוח יכול לשלם מבלי לחשוש לגניבת המידע שלו. מסיבה זו, הורים רבים כבר חושבים על ארנק דיגיטלי לילדים, כדי לאפשר להם להתנהל בצורה נוחה ומאובטחת גם יחד.

חשוב להדגיש שברבים מהסמארטפונים החדשים ניתן להגדיר מנגנון נעילת מכשיר, כך שהמכשיר ייפתח רק באמצעות טביעת האצבע או הקוד האישי שלכם. מצב כזה מונע מגנבים פוטנציאליים להשתמש בארנק הדיגיטלי שלכם, אפילו במצב בו המכשיר הנייד לא לצדכם.

בנוסף, גם בארנקים הדיגיטליים ובאפליקציות התשלום השונות תוכלו להגדיר הזנת סיסמה או טביעת אצבע טרם התשלום. בחלק מהאפליקציות מדובר בשלב הכרחי לצורך אישור העסקה.

יכולת מעקב אחר ההוצאות

במציאות שבה לרבים מאיתנו יש יותר מכרטיס אשראי אחד, קל לאבד את המעקב אחר הקניות החודשיות שלנו. ארנקים דיגיטליים מרכזים מידע חשוב אודות הרכישות שאתם מבצעים, באופן ידידותי ונוח לצפייה. על ידי כך, הם מפשטים את היכולת לדעת בדיוק כמה הוצאתם ואיפה.

אפשרות קנייה מכל מקום

השימוש בארנקים דיגיטליים נפוץ במדינות רבות ברחבי העולם, כך שתוכלו ליהנות ממנו גם בנסיעות לחו"ל, בלי לחשוש מנשיאת מזומן, למהר להמיר כסף טרם הנסיעה ועוד.

ומה לגבי עסקים?

עסקים נדרשים להסתגל לשינויים התכופים בעולמות הסליקה והתשלומים, מצב שללא ספק עשוי להיראות כמאתגר. עם זאת, בתי עסק שמאפשרים ללקוחותיהם לשלם באמצעות ארנק דיגיטלי, מרוויחים בכמה וכמה אספקטים:

תחרותיות

לקוחות רבים כבר משתמשים בארנקים דיגיטליים ביומיום, ולכן עסקים שלא יספקו עבורם מענה עלולים לפספס אותם לטובת המתחרים. מעבר לכך, תמיכה באמצעי תשלום חדשים משפרת את התדמית של העסק, מאפשרת לו להיראות חדשני ומתקדם יותר, ולכן מושכת אליו לקוחות חדשים.

קיצור תורים

חלק מהצרכנים עלולים להירתע מתורי ענק ואפילו לא להיכנס לחנות שהתור בה משתרך עד היציאה. מאחר שחוויית התשלום עם ארנק דיגיטלי היא מהירה ונוחה יותר, בתי עסק שמאפשרים לשלם באמצעותו יכולים לקצר את התורים ועל ידי כך לשפר את החוויה הכוללת עבור הלקוחות.

בטיחות

כשאמצעי התשלום מאובטחים יותר, לא רק הלקוחות מרוויחים אלא גם העסקים ונותני השירות שמולם מתבצעת העסקה. שכבת האבטחה שמספק ארנק דיגיטלי מפחיתה סיכון להונאות, מה שמאפשר לעסקים לבזבז פחות זמן על התעסקות עם החזרים והפסדים כספיים.

יש לציין שגם מערכות הסליקה בתקן EMV שמשמשות כיום עסקים בישראל, וכוללות תשלום ללא מגע שמתבצע בעזרת ארנק דיגיטלי, נחשבות למאובטחות יותר משיטות הסליקה הקודמות. כך שגם מהבחינה הזו, לקוחות שמשתמשים בשיטות סליקה חדשות ומתקדמות יכולים להרגיש רגועים יותר.

 

תשלום דרך ארנק דיגיטלי

סוגי ארנקים דיגיטליים

נוסף לארנקים המובנים של יצרניות הסלולר שקיימים בחלק מהסמארטפונים (כולל ארנק דיגיטלי גוגל Pay וארנק דיגיטלי Apple Pay), קיימים כאמור גם ארנקים נוספים שזמינים להורדה בחנויות האפליקציות השונות. ארנקים כאלה הם בין היתר:

ארנקים דיגיטליים של הבנקים

ברשימה הארוכה הזו נמצאים בין היתר ארנק דיגיטלי דיסקונט, ארנק דיגיטלי לאומי, ארנק דיגיטלי בנק הפועלים וכדומה. לצורך השימוש בכל אחד מהם, יש להוריד אפליקציות ארנק דיגיטלי ייעודית.

ארנקים דיגיטליים של חברות האשראי

ארנקים כאלה מאפשרים לכם להזין את פרטי כרטיס האשראי שלכם לצורך תשלום מהיר ונוח, או להשתמש בכרטיס "וירטואלי", באמצעותו ניתן לעשות שופינג ללא כרטיס פיזי.

ארנקים מסוג זה הם לדוגמה ארנק דיגיטלי מקס, ארנק דיגיטלי מסטרקארד ועוד. בחלק מהמקרים האפשרות לתשלום בנייד קיימת באפליקציה של חברת האשראי, ובמקרים אחרים יש להוריד אפליקציה ייעודית נוספת.

ארנקים דיגיטליים שמשויכים למועדוני לקוחות

לחלק מהמועדונים, כמו למשל המועדון של לשכת עורכי הדין אקסטרה ממברס, ארנק דיגיטלי משלהם, אשר מאפשר ליהנות מהנחות והטבות משתלמות, ובמקביל גם לשלם באופן מהיר ונוח.

ארנק דיגיטלי ביטקוין

ארנקים לשמירת מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין, אבל לא רק, מחולקים לשלושה סוגים עיקריים: ארנק דיגיטלי חם (אפליקציה שמתאימה לאחסון סכומים נמוכים יחסית); ארנק דיגיטלי קר (התקן חיצוני שמיועד לאחסון סכומי כסף גדולים, ולכן יש לחבר אותו רק בעת השימוש בהם); וארנק צד שלישי (עבור אחסון המטבעות באמצעות פלטפורמה מקוונת).

איך פותחים ארנק דיגיטלי?

אחרי שהבנו מה זה ארנק דיגיטלי ואילו יתרונות הוא מעניק, הגיע הזמן להתייחס לשאלה איך לפתוח ארנק דיגיטלי.

בחלק מהמכשירים תמצאו ארנקים דיגיטליים מובנים של היצרן (כמו למשל Apple Pay לבעלי אייפונים). אם אין לכם ארנק כזה, או שאתם רוצים לבחון אפשרויות נוספות, תוכלו להוריד מחנות האפליקציות שלכם אפליקציות תשלום בהתאם להעדפותיכם. חשוב כמובן לבחור באפליקציה מוכרת ואמינה שמתאימה לסוג המכשיר שלכם ונתמכת על ידו.

בשלב הבא תידרשו להירשם ולהזין באפליקציה את פרטי התשלום הרלוונטיים – חשבון הבנק, כרטיס האשראי שתרצו להשתמש בו וכדומה. ברוב המקרים תוכלו להזין מספר כרטיסי אשראי שונים, ולבחור באיזה מהם להשתמש במעמד החיוב. ממש כמו בארנק רגיל.

ייתכן שהתהליך יכלול גם אימות נוסף, כמו טביעת אצבע, זיהוי פנים או מספר הזיהוי האישי שלכם. את השלבים הללו יש לבצע רק פעם אחת, והם יעזרו לכם לחסוך זמן רב בכל קנייה.

אחרי שהשלמתם את כל השלבים, תוכלו להתחיל לשלם באמצעות הארנק בחנויות שתומכות בתשלום באמצעות NFC. ברוב המקומות קופות בעסקים כאלו יסומנו באמצעות איור שכולל מספר קשתות שמזכירות רשת Wifi, כיום כבר תוכלו למצוא אותן ברוב הרשתות הגדולות וגם במבחר חנויות קטנות יותר.

ומה לגבי העסק שלכם?

עסקים ששואפים להציע ללקוחותיהם חוויית קנייה מתקדמת, חייבים לספק מענה למגוון אתגרים – החל מהשילוט בכניסה ועד לתור בקופה. בגלל שמעמד התשלום עשוי להשפיע על הרושם שתותירו על הקונים שלכם, חשוב להתמקד בכל השלבים העיקריים שמרכיבים אותו.

תמיכה באפשרויות הסליקה המתקדמות ביותר תאפשר לכם למשוך לקוחות חדשים, למצב את עצמכם בתור עסק חדשני, לקצר את הזמן בתור ולאפשר לכל לקוח לשלם באופן המועדף עליו.

עם פתרונות הסליקה של Hyp תוכלו לעשות את כל אלה, עם מסופי סליקה, קוראי כרטיסים חכמים ונוחים לשימוש ודפי תשלום מתקדמים, שתומכים גם בארנקים דיגיטליים. נתראה בקופה!