נתחיל מהבסיס: מה זה מסב?

בשורות הבאות נסקור על קצה המזלג את ההיסטוריה של מס"ב. תישארו איתנו, מבטיחים לעשות את זה קצר.

כשמדברים על מס"ב, הפירוש המילולי הוא בעצם ראשי התיבות של המושג – מרכז סליקה בנקאי. ב-1982, הבנקים המוכרים בישראל, כלומר לאומי, הפועלים, מזרחי-טפחות, הבנק הבינלאומי ודיסקונט, החליטו להקים ביחד תאגיד בנקאי אחיד.

הבנקים עשו זאת מתוך שאיפה לאפשר חיובים וזיכויים בין לקוחות כל הבנקים, בלי שיהיה צורך להעביר כסף מזומן או מסמכים, אלא על בסיס סליקה אלקטרונית. כיום תהליך כזה נראה לנו מובן מאליו, אך זה לא תמיד היה המצב.

בשנת 2019, רשמה מערכת מסב קפיצת מדרגה משמעותית, כאשר החלה לשמש כתשתית לביצוע תשלומים מיידיים. כיום ניתן לבצע דרך מסב תשלומים וסליקה במגוון דרכים שנרחיב עליהן בהמשך.

המערכת זמינה ללקוחות כל הבנקים בישראל והיא מפוקחת ומבוקרת בהתאם לחוק מערכות תשלומים שנחקק ב-2008.

בימים האלו המערכת כבר מוטמעת בארגונים ובשירותים רבים והגיוני מאוד שאתם כבר נהנים מהפירות שלה בדרכים שלא בטוח שקישרתם אליה.

מה בדיוק אפשר לעשות עם מערכת מס"ב?

מרכז הסליקה הבנקאי מאפשר לנהל תשלומים והעברות מסוגים שונים. בין השימושים הבולטים במערכת ניתן למצוא גם את הפעולות האלו:

תשלום באמצעות מסב לספקים ועובדים

אם אתם מנהלים עסק או חברה, תוכלו להיעזר במערכת של מס"ב לתשלומי משכורות, תשלומים לספקים והפרשה לפנסיה ולקרנות חיסכון.

המערכת מאפשרת להעביר את התשלומים האלו ועוד רבים אחרים באופן אוטומטי מחשבון הבנק של העסק או החברה אל היעדים הרלוונטיים בקלות ובמהירות.

תשלום באמצעות מסב בטלפון ובאפליקציה

הטלפונים החכמים הופכים עם השנים לאמצעי תשלום אהוב ומועדף וזאת בין היתר הודות לאפליקציות של הבנקים, אשר מאפשרות להעביר בקלות כספים בין אנשים ולבתי עסק  במהירות וללא המתנה.

הוראות קבע והרשאות לחיובים קבועים

במערכת מסב משתמשים גם לצורך גביית חיובים קבועים בארגונים שונים, לרבות מוסדות אקדמיים, רשויות מקומיות, חברת חשמל וגם בתי עסק וחברות שונות.

באמצעותה ניתן לנהל הוראות קבע וחיובים אוטומטיים, בשירות שנקרא "הסדר חיובים על פי הרשאה".

כל מה שניתן לעשות במערכת מס"ב

יתרונות ומגבלות של השימוש במס"ב

אנחנו חיים בתקופה שבה יש כל כך הרבה כלים שיכולים לעזור לבעלי עסקים וחברות לנהל בצורה טובה יותר את התשלומים, הסליקה וההתנהלות הפיננסית.

מס"ב הוא כמובן כלי אחד מבין רבים וכדי להבין אם הוא מתאים לכם כדאי להכיר את המאפיינים הבולטים ביותר שלו.

צמצום הניירת סביב התשלומים בעסק

שימוש במערכת תשלומים דיגיטלית מכל סוג מפחיתה באופן ניכר את העיסוק בניירת, מסמכים, טפסים ואישורים. גם מס"ב יכולה לחסוך לכם את העיסוק התובעני בניירת וכך גם לשמור על הסביבה וגם להקל על התנהלות העסק שלכם ועליכם.

הפחתת הסיכון לטעויות בניהול הכספים

מערכת מסב מאפשרת לנהל תשלומים בצורה דיגיטלית מכיוון שהיא מפחיתה את הצורך להזין בצורה ידנית את המידע. כך ניתן להפחית את הסיכון לטעויות אנוש סביב נושא התשלומים.

אבטחת מידע

מערכות דיגיטליות, בטח בתחום הפיננסי, מחויבות לעמוד בסטנדרט גבוה של אבטחת מידע כמובן, וזה בוודאי נכון למרכז הסליקה הבנקאי שמנוהל על ידי בנקים מרכזיים.

מערכת מסב נדרשת כמובן לאבטחת מידע קפדנית. השימוש בה מפחית את הסיכון שגורמים שונים, מתוך הארגון שלכם ומחוצה לו, יוכלו להשפיע על נתונים מספריים הקשורים בחיובים ובזיכויים שלכם.

תשלום בזמן וללא עיכובים

כשמנהלים את התהליך באופן אוטומטי אפשר להיות בטוחים שתשלומי משכורות, פנסיות ותשלומים לספקים יישלחו ויתקבלו במועד המתכונן, בלי עיכובים או אירועים לא צפויים שיאריכו את זמן ההמתנה. הבטחת רצף תשלומים מסייעת כמובן לחיזוק האמינות, ההגינות והביטחון של הארגון שלכם.

תשלום באמצעות העברה בנקאית בלבד

חשוב להבין כי בהקשר של העבודה עם מסב, התשלום מבוצע רק באמצעות העברה בנקאית ולא דרך כלים פיננסיים אחרים כמו אשראי או צ'קים.

במילים פשוטות, אי אפשר להשתמש בשירות של מסב לסליקה של כרטיסי אשראי. זה עשוי להוות יתרון או חיסרון בסל השיקולים שלכם ובכל מקרה חשוב לזכור כי לצד הכלי הזה, יש עוד כלים נוספים ורבים שמאפשרים סליקה ותשלום גם בערוצים אחרים.

תעריפון מסב: איך לקבל הצעה שמתאימה לכם?

כמו כל שירות פיננסי, גם השימוש במס"ב כרוך כמובן בעמלות ובעלויות נלוות שמושפעות יותר מכל מצורת העבודה שבה תבחרו.

באופן כללי, העבודה עם מס"ב יכולה להתבצע באחת משתי דרכים מרכזיות:

שימוש עצמאי – מס"ב מאפשר לבעלי עסקים וחברות להשתמש במערכת בצורה ישירה, על ידי שימוש בתוכנה ייעודית המרכזת את כל המידע על החיובים והזיכויים שלכם ומשדרת אותו באופן קבוע למרכז הסליקה הבנקאי.

מסלול כזה, מטבע הדברים, יאפשר להפחית בתשלום העמלות לספקים חיצוניים, אך עדיין יהיה כרוך כמובן בעמלות תפעול שמוצגות באופן ברור באתר מס"ב ובאתרי הבנקים.

לשכת שירות מסב – מרכז הסליקה הבנקאי מפעיל לשכות שירות, כלומר חברות מקצועיות אשר מחזיקות בידע ובניסיון המאפשרים לתפעל את השימוש במערכת ללקוחות צד ג'.

לשכת השירות מהווה חוט מקשר בין בעל העסק או החברה לבין מסב. כל חברה כזאת עובדת על פי תעריפון משלה ויכולה להציע מסלולים שונים שמתאימים לארגונים שונים.

מס"ב – ביטויים נפוצים שכדאי להכיר

השימוש במס"ב כרוך בהיכרות עם לא מעט ביטויים שלא תמיד מובנים לגמרי למי שלא מכיר את התחום.

למזלכם, אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בראש ולתרגם את הביטויים הפיננסיים המעורפלים – לכאלו שקל להבין ולזכור:

זיכוי במסב – באופן כללי, כשאתם מתנהלים מול בנקים, חברות אשראי וגופים פיננסיים אחרים, זיכוי הוא פשוט שם נרדף לתשלום שקיבלתם, בעוד שחיוב הוא תשלום שאתם העברתם לספקים, עובדים או כל גורם אחר.

זיכוי במסב הוא פשוט תשלום שמועבר אליכם מחשבון בנק מסוים אל החשבון האישי או העסקי שלכם. זיכוי כזה מתקבל במועדים ספציפיים שהוגדרו מראש, בין אם בהוראת קבע או בהסדר אחר.

קובץ מסב – החיובים והזיכויים של החשבון שלכם במערכת מסב מתבצעים על בסיס קבצי נתונים שאתם מעבירים במועדים קבועים למרכז הסליקה הבנקאי.

למס"ב מעבירים כמה סוגי קבצים מרכזיים, לרבות קבצי חיובים, קבצי תשלומים, קובץ גמל ועוד. בהמשך נכיר בצורה מקיפה את הקבצים הנפוצים במערכת.

החזרות חיובים – אלו חיובים קבועים שאתם מבצעים ללקוחות שלכם, או בשמם המוכר יותר – הוראות קבע וחיובים קבועים.

זהו אחד השירותים הפופולריים שמציע מס"ב ולכן הגיוני שתיתקלו במושג כשתעבדו עם המערכת.

מיני טוקן – כדי להעביר תשלומים במערכת מסב נדרשת חתימה אלקטרונית ומאובטחת על הוראות הביצוע.

חתימה אלקטרונית בטח לא זרה לכם, אך בתהליך העבודה עם מס"ב תיתקלו גם במונח "מיני טוקן" שהוא האמצעי שמאבטח את החתימה הזאת.

זהו רכיב חומרה עם שבב חכם שמאפשר חתימה מאובטחת על מסמכים דיגיטליים. השבב מתחבר לשקע USB במחשב ומאפשר את ביצוע החתימה רק לאחר הזנת הסיסמה האישית שלכם.

העברות בנקאיות מכל הבנקים

קבצי מס"ב – כך תנהלו בעצמכם את התקשורת מול המרכז

אם אתם רוצים לחסוך בתשלום העמלות ולנהל בעצמכם את התשלומים והזיכויים דרך מס"ב – תוכלו לעשות זאת על ידי שיגור עצמאי של הקבצים הרלוונטיים למרכז הסליקה הבנקאי.

אלו הקבצים המרכזיים שככל הנראה תידרשו להכיר כדי לעשות את זה נכון:

קובץ תשלומים – זהו קובץ שמרכז את כל הנתונים על התשלומים שאתם מבצעים למשכורות, ספקים, קרנות פנסיה, חסכונות ובעצם כל תשלום אחר שאתם מוציאים בהעברה בנקאית.

קובץ זיכויים – כאן מרכזים את כל התשלומים שמגיעים אליכם (נזכיר, בלי תשלומים באשראי).

קובץ חיובים – הקובץ הזה מרכז את נתוני הגבייה של כספים שאתם מקבלים מלקוחות בהוראת קבע.

קובץ החזרות חיובים – הקובץ הזה נשלח אליכם ממרכז הסליקה ומכיל מידע על חיובים שלא כובדו על ידי הבנקים, כלומר חזרו לבית העסק.

זה יכול להיות בגלל ביטול הרשאה, עיכול או סגירה של חשבון, פטירת בעל החשבון או גורמים אחרים.

קובץ החזרות זיכויים – גם הזיכויים, כלומר הכסף שהעברתם למשכורות, ספקים, פנסיה וחיסכון יכולים לחזור מסיבות שונות וגם במקרה הזה, תוכלו לקבל דו"ח שיישלח אליכם במועדים קבועים, עם מידע על תשלומים שביצעתם ולא הגיעו ליעדם.

מס"ב – תמיכה טכנית ושאלות נפוצות

אם יש לכם בעיות, שאלות או קשיים בהתקשרות מול מס"ב, כמובן שהדרך הטובה ביותר להגיע לפתרון היא ליצור קשר ישיר עם מרכז הסליקה הבנקאי או עם לשכת שירות מסב, שמתווכת בינכם לבין המרכז.

בנוסף, תוכלו להיעזר גם בתשובות לשאלות הנפוצות ביותר סביב העבודה עם מסב:

מהן הדרישות הטכניות הבסיסיות לשימוש במסב?

כדי להעביר ולקבל תשלום במסב, יש להשתמש במחשב עם מערכת ההפעלה Windows וכן בדפדפן Explorer 10 או Google Chrome.

השימוש מחייב גם אמצעי חתימה אלקטרונית (מיני טוקן), אשר מתחבר ב-USB למחשב ומאפשר את אימות זהותו של המשתמש באמצעות סיסמה.

איך עובד תהליך העברת התשלומים במסב?

כשאתם רוצים להעביר או לקבל תשלומים במסב, אתם נדרשים לייצר קובץ עם כל הנתונים, להעביר אותו למערכת התשלומים של מסב, לבצע חתימה אלקטרונית ולקבוע את היום שבו תרצו לבצע את הפעולה.

לאחר מכן, מסב יבצעו בעצמם בקרת תקינות למסמך ויקבלו אישור מהבנק להעברת הכספים בין החשבונות.

באילו ימים ומועדים אפשר לבצע העברות דרך מסב?

את הוראות התשלום למס"ב ניתן לשדר בימים א' עד ה' עד השעה 14 בימי עסקים רגילים וכן עד השעה 12 בימי שישי, בחול המועד ובחלק מערבי החג.

הוראות שנרשמו עד השעה הזאת יטופלו באותו יום העסקים, כאשר הוראות מאוחרות יותר יטופלו ביום העסקים הבא.

אם תרצו, תוכלו לשדר מראש הוראת עתידיות, עד 150 ימים מראש, כדי להימנע מעיכובים ודחיות בהעברת הכספים.

האם אפשר לשמור על רצף עבודה תקין גם כשעוברים להשתמש במחשב חדש, שוכחים סיסמה או חווים תקלות טכניות?

אם אתם מחליפים את המחשב שעובדים אליו, תידרשו להתקין תוספי אבטחה אשר יוודאו כי החתימה האלקטרונית מתבצעת על ידכם בצורה מאובטחת ומהימנה.

כדי לעשות זאת, עליכם לפנות ללשכת שירות מסב או לבצע פנייה ישירה למס"ב.

באתר המרכז, תוכלו למצוא אזור בשם "מסב – כניסה למנויים" – שם תוכלו לקבל תמיכה טכנית ושירותים נוספים שיכולים להועיל.

אז בשורה התחתונה: מתי ולמי כדאי להיעזר בשירותים של מס"ב?

העברות בנקאיות הן לא דבר חדש, בטח בעולם שבו אפשר ליהנות גם ממגוון פתרונות תשלום אחרים, לרבות תשלום בנייד, סליקת אשראי באפליקציה או ניהול תשלומים באמצעות מערכות דיגיטליות.

מס"ב הוא עוד כלי יעיל שכדאי להכיר אם מנהלים עסק או חברה, כדי לנהל את כל החיובים והזיכויים בהעברות בנקאיות בצורה פשוטה, מאובטחת ואמינה.

כשנעזרים בשירות הזה ניתן לנהל את התקשורת בעצמכם ולקצץ בתשלום העמלות, או להשתמש בחברה חיצונית אשר תלווה אתכם יד ביד, תטפל בתקלות, תספק לכם תמיכה ותבטיח ראש שקט בתהליך.

ולצד השימוש במסב, כדאי להוסיף להתנהלות הפיננסית עוד כלים שיעזרו להיות "על זה" כדי להציע ללקוחות שלכם מגוון אפשרויות לתשלום וגם לאפשר לעצמכם ליהנות מחיים קלים יותר בעיסוק בכספים, שנוטה לייצר לא מעט כאבי ראש ודאגות.