התנהלות פיננסית חכמה בזמן המלחמה – צעד אחר צעד

מצב העצמאים בארץ אף פעם לא היה פשוט, ואחרי וירוס הקורונה שהשבית את כל העולם לתקופה ארוכה, חלק מהעסקים חזרו לעמוד על הרגליים רק בשנה האחרונה.

עצמאים ובעלי עסקים מתכוננים לשלל תרחישים שיכולים להגיע – לקוחות שעוזבים, מחלה שמשביתה את העסק למספר ימים, עובדים שלוקחים חופש בתקופה עמוסה ועוד.

בכלל התרחישים האלו, אף קורס ניהול פיננסי לא הכין אותנו למלחמה שתעצור את המדינה למשך שבועות או חודשים רבים. לכן זה הרגע לעצור, לבחון את ההתנהלות הכלכלית של העסק ולחשב מסלול מחדש.

הכנת תוכנית עסקית

איך להתנהל כלכלית בתקופת המלחמה? קודם כל קחו כמה נשימות עמוקות, שבו מול המחשב (או מול הדף), והכינו תוכנית עסקית.

כן, למרות שהאינסטינקט הראשוני שלנו במצבים כאלו יכול להיות לפעול כמה שיותר מהר, חשוב לקחת את הזמן לתכנן, לבחון את היכולות ואת המצב הפיננסי שלנו ושל העסק, להציב יעדים מוגדרים ולתכנן את הצעדים בדרך אליהם.

אתם לא צריכים לקרוא ספר על התנהלות כלכלית נכונה בשביל לדעת שהתוכנית העסקית שלכם לא חקוקה בסלע, והיא כמובן עשויה להשתנות.

במיוחד בתקופה הזו, בה שום דבר לא ברור ב100% והמצב יכול להשתנות כל יום. עם זאת, חשוב להכין תכנית עסקית מפורטת בשביל לשמור על סדר ולהתקדם אל עבר המטרות שלנו עם ניהול פיננסי נכון.

צמצום הוצאות בעסק

לא לדאוג, אנחנו לא אומרים לכם להפסיק לשלם חשבון חשמל ולשבת בחושך. יש הוצאות הכרחיות שאי אפשר לוותר עליהן, כמו שכירות וחשבונות. אך יחד עם זאת, חלק מהוצאות העסק הן פחות קריטיות, ומשתנות מתקופה לתקופה, כמו ציוד משרדי, תקציבי שיווק ופרסום ועוד.

בחנו את כלל הוצאות העסק ושאלו את עצמכם בנוגע לכל הוצאה – האם היא חיונית להמשך הפעילות של העסק שלי? יש דברים שאולי נראים כמובנים מאליהם, אך ייתכן שאפשר לצמצם אותם או לחסוך אותם לחלוטין בתקופה הזו.

לדוגמה, זו לא התקופה למיתוג מחדש, השקות מוצרים, שיפוץ העסק או כל הוצאה חד פעמית לא הכרחית.

קחו הלוואה בתנאים טובים

אם לאחר הכנת התוכנית העסקית וצמצום ההוצאות בעסק אתם צופים קשיים כלכליים, כדאי לבקש הלוואה מהבנק כבר עכשיו. אתם יכולים לגשת לבנק עם התוכנית העסקית שכתבתם, בשביל שיבינו את הצפי שלכם לתקופה הקרובה, ואיך אתם בדיוק הולכים להשתמש בכסף עבור העסק שלכם.

אל תחכו עם בקשת ההלוואה לרגע האחרון. דאגו לכך שתוכלו להמשיך לתפקד בשבועות הקרובים בלי לדאוג שתכנסו לחובות, זו אחת מאבני היסוד בניהול כלכלי נכון.

חלק מהמקומות מציעים בתקופה הזו הלוואות חירום לעסקים, הלוואות גישור ללא ריבית, הלוואות בריבית מסובסדת או דחייה/פריסה מחדש של הלוואות. חשוב כמובן לקרוא את כל תנאי ההלוואה בקפידה, ולהשוות את התנאים בין הבנקים השונים.

פתרונות תשלום אונליין

פתרונות תשלום אונליין

עשו הכל כדי להמשיך לייצר הכנסה. אם אתם לא יכולים לפתוח את העסק שלכם בגלל הגבלות פיקוד העורף, מיקום, חוסר בעובדים או מכל סיבה אחרת – הגיע הזמן לחשוב על פתרונות תשלום אונליין.

חנות אינטרנטית

אין צורך להשקיע באתר אינטרנט מרשים בשביל שתוכלו להמשיך למכור אונליין, בתקופה הזו כל מה שאתם צריכים זה חנות אונליין פשוטה, בשביל שתוכלו להמשיך לתפעל את העסק שלכם בימים אלו כאשר החנות הפיזית סגורה.

דף מכירה

אם אתם לא מעוניינים בחנות אינטרנטית, שקלו ליצור דף מכירה, המוכר גם בתור דף תשלום. דף המכירה עומד בפני עצמו וכולל דף נחיתה עם סליקת אשראי אינטרנטית – תיאור קצר של השירות או המוצר שלכם ומקום בו הלקוח יכול להזין את פרטי האשראי שלו ולרכוש את המוצר בצורה מאובטחת.

תשלום באמצעות קוד QR

אפשרות נוספת למכירה אונליין בתקופה הזו היא יצירת קוד QR לתשלום. תוכלו לפרסם את הברקוד היכן שתרצו – באונליין וגם באופליין, לדוגמה עם שלט ליד העסק שלכם. מי שיסרוק את קוד ה-QR שלכם ישלח ישירות לדף תשלום בו יוכל לשלם באופן הנוח ביותר עבורו (כרטיס אשראי או אפליקציות תשלום כמו ביט, Google Pay ,Apple Pay וכו').

תקשורת עם לקוחות

כמו כל עם ישראל, כנראה גם הלקוחות שלכם הושפעו מהתקופה הזאת. זה הזמן להיות רגישים כלפיהם ולזכור שחלקם עצמאים ממש כמוכם, וחלקם שכירים שאולי הוצאו לחל"ת או פוטרו.

האם יש הטבות שתוכלו לתת ללקוחותיכם על מנת להקל עליהם בזמן הזה? אם תוכלו לעזור לקהילת הלקוחות שלכם בלי לפגוע בעצמכם – זה יועיל לכם מאוד. מלבד ההרגשה הטובה שבעזרה לאחר, הלקוחות שלכם יזכרו מי היה לצידם בתקופה הקשה הזאת.

מה עם העובדים?

זה אולי החלק המורכב והרגיש ביותר בתקופה הזו, וצריך להתייחס אליו בהתאם.

טיפול בעובדים בתקופת מלחמה הוא אתגר מרכזי שדורש רגישות ואמפתיה. חשוב לזכור שהעובדים שלכם בעלי התחייבויות בעצמם, וגם הם דואגים להיבט הכלכלי בחייהם, בנוסף לכל שאר החששות שצפים בתקופה הזו.

קודם כל – דברו עם העובדים שלכם, בדקו מה איתם, מה שלום המשפחה, יכול להיות שכרגע אחד הדברים שהכי חסרים להם הוא מישהו שיקשיב ויתעניין בהם בתוך המצב הקשה הזה – אתם יכולים להיות האדם הזה.

בדקו את תנאי ההעסקה של העובדים שלכם, האם הם זכאים לדמי אבטלה? האם תוכלו להוריד להם את אחוזי המשרה? להוציא אותם לחופשה מרוכזת?

גם אם העסק נמצא בקשיים כלכליים ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם להחזיק עובדים בעסק כרגע, זכרו שלא חייבים לפטר, וניתן להוציא את העובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום).

שמרו על דיאלוג פתוח ותקשורת כנה עם העובדים שלכם. הסבירו את המצב הכלכלי של העסק ודאגו לוודא שהם מבינים את מה שמצופה מהם בימים אלו, גם מבחינת הספק העבודה (הרי ברור לנו שבימים קשים אלו העבודה יותר איטית, וההספק בהתאם) וגם מבחינת תנאי העבודה (עבודה מהבית או מהמשרד, מה אחוזי המשרה ופרטים נוספים).

זכויות והקלות לבעלי עסקים במהלך המלחמה

בעבר המדינה נהגה לפצות עצמאים ובעלי עסקים בגין ההפסדים שנגרמו להם עקב המצב הביטחוני.

בימים אלו עדיין לא נקבע הסדר פיצוי לימי מלחמת חרבות ברזל, אך הקפידו להישאר מעודכנים לגבי ההנחיות וההקלות, ולא להפסיד עדכונים על הפיצויים שהמדינה עשויה להעניק לעצמאים בהמשך.

בנוסף, רשות המיסים הודיעה כי לא יוטלו קנסות בגין פיגור בהגשת הדוחות למע"מ, כל עוד הם יוגשו עד תאריך 23.11.2023. שימו לב שכן יחולו חיובים בגין הפרשי ריבית והצמדה עד למועד התשלום בפועל.

כמו כן, רשות המיסים עדכנה על דחייה של מועדי הגשת דוחות שנתיים והצהרות הון לעצמאים ובעלי עסקים שמיוצגים ע"י מייצגים חיצוניים (לדוגמה – בעלי עסקים שמגישים את הדוחות באמצעות רואה חשבון).

אנו ממליצים להישאר מעודכנים בכל הזכויות שלכם בתקופה הזאת באמצעות אתר כל זכות בפורטל חרבות ברזל – זכויות במצב חירום.

איך להתמודד עם מצוקה רגשית בזמן המלחמה?

במקביל להתמודדות הכלכלית, אנחנו לא שוכחים שגם הלחץ הרגשי בתקופה כזו יכול להיות עצום.

הקפידו לקחת זמן לעצמכם ולהתמקד בדברים שיעזרו לכם להתנתק קצת ממה שמסביב  – בין אם האזנה לפודקאסט מעניין, הליכה קצרה בשכונה, קריאת ספר, משחקי קופסה עם המשפחה או כל דבר שיכול לעשות לכם קצת טוב בימים האלו.

מעבר לתכנון ולמחשבות על איך להיות מחושב כלכלית, חשוב לא לשכוח את המצב הנפשי שלנו, שיכול להתערער בזמן המלחמה, ולמצוא דרכים להתמודד עם האתגרים הרגשיים כדי לשמור על יציבות עד כמה שאפשר בתקופה הלא פשוטה הזאת.

נעבור את זה ביחד

אנחנו יודעים כמה המצב הנוכחי קשה ומורכב עבורכם, בעלי העסקים, ועושים כל מאמץ כדי להמשיך לתת שירות ומענה מהיר לכל הצרכים שלכם.

ריכזנו עבורכם מגוון פתרונות למכירה אונליין בצורה פשוטה ומהירה, במטרה לסייע לכם ככל שניתן בתקופה הקשה הזו.

הצוותים שלנו ערוכים לסייע ולהתאים לכם פתרונות מכירה אונליין כדי שהעסק שלכם יוכל להמשיך לתפקד גם בימים המורכבים האלו. השאירו פרטים בקישור הבא ונחזור אליכם בהקדם.

מוזמנים לפנות אלינו בכל עניין למוקדים הטלפונים במספר *6488, למייל [email protected] או דרך 'צור קשר' באתר, ונציג יחזור אליכם בהקדם.

בתוך התקופה הנוראית הזו ובין כל הבלגן וההשתדלות להתנהלות כלכלית נכונה בעסקים, אנחנו ממליצים גם לקחת רגע להתפעם מהעם שלנו. כל האזרחים שעוזרים, תורמים, יוזמים, מתנדבים, דואגים ונותנים מעצמם עבור אנשים שהם בכלל לא מכירים.

אחרי שראינו את ההתגייסות של כולם בשבועות האחרונים, ברור לנו שיחד ננצח.