עסקים, סגרים והעולם המקוון

סיפורים על עסקים ישראליים שנאלצו להצטמצם ואף להיסגר בעקבות הקורונה, הם חלק מתופעה רחבת היקף.

בסקר שערכה הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, ונתוניו הוצגו בתמונת המצב החברתית של מרכז אדווה, דיווחו 61% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל על פגיעה בפעילות העסקית שלהם.

45% מתוכם ציינו כי פעילות העסק קטנה בשיעור של עד 40%. מנתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה שלא פחות מ-40 אלף מהעסקים בישראל (שמספרם עמד על כחצי מיליון ערב הקורונה), נסגרו לצמיתות עקב השלכות המשבר.

המצב המורכב הזה אילץ עסקים לחשוב מחוץ לקופסה, ולעשות כל שביכולתם כדי להסתגל למצב החדש. כזה שמאופיין בריחוק חברתי, שהות בבית ושינויים בשעות הפעילות העסקית.

מעבר למסחר אלקטרוני נראה כמו הבחירה הטבעית במציאות שנוצרה, ולכן בניית חנות אונליין הצליחה לעניין לראשונה גם עסקים שהעדיפו להימנע ממנו בעבר.

כך למשל מצאנו את עצמנו מחפשים חנות אונליין לעיצוב הבית, גולשים אל חנות קוסמטיקה אונליין, ואפילו מגגלים אחר חנות תחפושות אונליין כדי להיות ערוכים לפורים.

זהו גם סיפורה של מור באום, דור שלישי למותג הנעליים – באום, עסק בן 9 עשורים אשר מגפת הקורונה עמדה להפיל.

משקווי האשראי שניתנו לעסק נוצלו באופן מלא והבנקים אמרו לא עוד, מור הבינה שיש רק דרך אחת להציל את המצב – העברת הפעילות לאונליין.

במשך 6 ימים היא עמלה יום ולילה, לומדת, מצלמת, כותבת, ומעלה מוצרים לחנות האינטרנטית בתקוה שתצליח ליצור מקור הכנסה חלופי לעסק ותאפשר רכישת נעלים לאנשים שיושבים בסגר.

וכך החנות יוצאת לדרך. עובר יום ועוד יום וביום השלישי – מכירה ראשונה, אחריה שניה, שלישית… חודש אחר כך מור כבר יודעת – יש לה הצלחה מסחררת ביד!

ההתגברות על הפחדים הטכנולוגיים, ההחלטות העסקיות האמיצות, הקמת קהילה לנשים עם מידות נעלים גדולות, צמצום הוצאות העסק והעברת משקל הכנסות העסק לאונליין – הם רק חלק מהשיעורים שלמדה מור בזמן קצר.

לחצו כאן להאזנה: הייפ בעסקים פרק 1 – להפוך את הקערה על פיה עם מור באום 

להאזנה לפודקאסט של הייפ עסקים

האם עסקים קטנים באמת מתאימים לזירה המקוונת?

ייתכן שאתם עדיין מורגלים לחשוב על האינטרנט כעל זירה שייחודית רק לרשתות גדולות. ואכן, מובן שלחנויות כמו הודיס (hoodies), סטורי (story), ריזרבד (reserved) או מנגו חנות אונליין מרשימה.

עם זאת, השנים האחרונות התאפיינו גם במגמה של צמיחה בסקטור העסקים הקטנים והבינוניים, שהתחזקה משמעותית בשל הקורונה. ולכן אם תחפשו כיום חנות ספורט אונליין – תמצאו גם את הרשתות הגדולות אבל גם חנויות מקומיות קטנות.

עבור מי שחוששים שפתיחת חנות מקוונת תלווה בהוצאה כספית משמעותית, חשוב לציין שזה לא בהכרח המצב. במקרה של חנות וירטואלית מחיר הוא נגזרת של פרמטרים רבים, ולכן תוכלו למצוא פלטפורמה אינטרנטית למסחר אלקטרוני בתקציב שלכם.

חשוב כמובן לשים דגש על פתרונות תשלום מתקדמים, שיאפשרו לכם לקבל תשלום במהירות ובאופן מאובטח.

איך לפתוח חנות אונליין?

בניית אתר, חנות או כל נכס דיגיטלי אחר, מלוות באופן טבעי בחשש. הקמת חנות וירטואלית יכולה להתבצע באופן עצמאי על ידי בעלי העסק, או בעזרת אנשי מקצוע שמתמחים בנושא.

אם אתם לא חוששים לצאת לדרך ומוכנים ללמוד ביטויים חדשים כמו עמלות סליקת אשראי או דומיין, שופיפיי היא פלטפורמה מצוינת להקמת החנות שלכם. המדריך הבא יעזור לכם להתחיל.

מפתרון זמני – ל"סניף" קבוע

אחד מהטיעונים הנפוצים של בעלי עסקים שנמנעים מפתיחת חנות אונליין, קשור לחשש שמדובר בהשקעה של זמן ומשאבים עבור פתרון זמני ולא יציב.

ההנחה של חלק מהעסקים הייתה שברגע שתחלוף הקורונה, קונים ישובו לקניונים ולרחובות והצורך בחנות מקוונת ידעך.

אלא שבהסתכלות לאחור, כבר ברור שזה ממש לא המצב. בסקר שערכה חברת JungleScout ציינו 43% מהצרכנים האמריקאים שיסתדרו מצוין גם בלי חנויות פיזיות אלא רק בעזרת חנות אונליין, ו-73% השיבו שהם מאמינים שבעתיד רוב הקניות יתבצעו אך ורק באינטרנט.

אם אתם עדיין ספקנים, נציין שהמידע הזה תקף במידה רבה גם לגבי ישראלים. בסקר חברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא מסחר ובנקאות ברשת, שאסף נתונים לגבי שנת 2020, נמצא כי 45% מהישראלים בגיל 20 ומעלה השתמשו באינטרנט לצורך קניית מוצרים ושירותים.

"כן, אבל יש לי חנות בדים, מישהו באמת צריך חנות בדים אונליין?" בהחלט. אם נדמה לכם שפתיחת חנות אונליין רלוונטית רק לחלק מסוים מהעסקים, תופתעו אולי לגלות שישראלים קונים באינטרנט כמעט הכול.

בקטגוריה של רכישת בגדים אונליין, ישראל מפגינה ביצועים מרשימים – במקום הראשון בסקר של הלמ"ס נמצא תחום האופנה, כש-58% מבין צרכני האונליין ציינו שיחפשו חנות בגדים אונליין עבור ביגוד, הנעלה ואביזרי אופנה.

במקום השני, עם 53%, נמצאים קוני המזון, עם רכישה באתרי סופרים, מסעדות ובתי קפה. מכאן, שגם חנות ממתקים אונליין, חנות אפייה אונליין או חנות תבלינים אונליין יזכו כנראה לתשומת לב.

למה בעצם זה קורה?

פתיחתם המחודשת של מרכזי הקניות לא פגעה בעולם החנויות המקוון, וחנויות האונליין ממשיכות למשוך אליהן קונים מרוצים רבים. כאלה שאפילו ויתרו כמעט לחלוטין על היציאה מהבית עבור שופינג.

קיימות סיבות שונות לתופעה הזו, ואלה העיקריות שבהן:

עלויות

המחיר הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר בכל הנוגע להחלטות של צרכנים לבצע רכישה. גלישה באינטרנט מאפשרת להם להיחשף בבת אחת לכמות גדולה של אפשרויות, ועל ידי כך לבצע השוואות ולאתר את הפתרון המשתלם ביותר עבורם.

מה שאומר שבין אם גולש מחפש חנות צעצועים אונליין ובין אם חנות חומרי בניין אונליין – הוא יהיה מוכן להכיר חנויות חדשות שיציעו לו את הדיל המשתלם ביותר.

נוחות

סדר היום העמוס של רובנו, מוביל למצב שבו אין לנו זמן להמתין בפקקים, להיגרר עם שקי קניות ולהמתין בתור אל הקופה.

שלא לדבר על כך שלעתים אנחנו מזדרזים להגיע לחנות רק כדי לגלות שהיא כבר נסגרה. זקוקים לשקי אוכל חדשים למיצי או רקסי? חנות חיות אונליין תאפשר לכם לבצע את ההזמנה מכל מקום ובכל שעה, תוך דקות ספורות.

אפילו בלי להמתין על קו הטלפון, שעכשיו כבר נשמע כמו מטלה נוספת. מה שאומר שאם גיליתם שאתם צריכים לחדש את מלאי המזון של החתול והשעה מאוחרת, תוכלו להוריד מטלה אחת מהראש ולדעת שההזמנה תגיע ישירות עד אליכם.

התאמה אישית

אתם יוצאים מהבית, נכנסים לרכב, חונים ונכנסים לחנות, רק כדי לגלות שהחולצה שרציתם אזלה במידה שלכם.

על ידי רכישת בגדים אונליין גברים ונשים יכולים לחסוך את עוגמת הנפש, ולסנן מלכתחילה את תוצאות החיפוש באתר כך שיציגו רק בגדים בהתאם להעדפות שלהם.

רוצים להגיע ערוכים אל חדר הכושר? באמצעות גלישה אל חנות בגדי ספורט אונליין, תוכלו להזיע רק באימון ולא בדרך אליו.

ביטול מרחק גיאוגרפי

יתרון שרלוונטי במיוחד לבעלי עסקים קטנים קשור לאפשרות להגיע לקהלים חדשים ללא תלות במרחק הגיאוגרפי.

מה שאומר שאם יש לכם חנות תכשיטים אונליין שפועלת בחיפה, תוכלו להיחשף בפני לקוחות חדשים שגרים בגבעתיים או בבאר שבע. כאלה שלא היו חולפים על פני החנות.

פתחתם חנות וינטג' אונליין או חנות יצירה אונליין? מצוין. תוכלו למכור ללקוחות בהתאם לתחומי העניין שלהם ולא בהתאם למרחק שלהם מהחנות, ואפילו לחשוב על מכירה לשוק בינלאומי.

 

איך לפתוח חנות אינטרנטיתמה משותף לחנויות אונליין מצליחות?

התקופה האחרונה הוכיחה שממש לא צריך להיות רשת גדולה כדי להצליח באונליין. כל חנות בגדים יד שנייה אונליין יכולה להפוך להצלחה מסחררת, אבל למה רק חלקן עושות את זה?

מעבר להשקעה בקידום ממומן ושיטות פרסום דיגיטליות נוספות, קיימים גם מאפיינים שקשורים לחנויות עצמן. בואו נכיר כמה מהם:

הטבות הנוגעות למשלוח

אם בעבר צרכנים היו מוכנים להתפשר על המתנה ממושכת, כיום הם כבר רוצים ליהנות מכל העולמות. למעשה, 48% מהקונים בסקר של JungleScout ציינו שהם מוכנים לשלם יותר עבור משלוח אקספרס מהאתר האהוב עליהם.

אפשרות אטרקטיבית נוספת היא הצעה של משלוח חינם למזמינים מעל סכום מסוים, והיא גם מעודדת את הקונים שלכם לבצע קנייה גדולה יותר.

ביקורות חיוביות

צרכנים חכמים משווים לא רק מחירים של חנויות אלא גם ביקורות. ביקורות חיוביות יכולות להסיר חסמים של גולשים בכל הקשור לחנויות שהם לא מכירים אישית.

לכן אם הם מצאו חנות נעליים אונליין חדשה, רובם ימהרו לגגל את שמה כדי ללמוד מחוויות של אחרים. אם יש לכם עמודי פייסבוק או אינסטגרם עסקיים, שתפו ביקורות חיוביות של לקוחות מרוצים.

הטבות בלעדיות

עבור רשתות גדולות כמו קסטרו חנות אונליין היא גם דרך להציע מוצרים בלעדיים. כאלה שלא תמצאו בסניפים, ויעודדו אתכם לגלוש לאתר.

תוכלו לסקרן גם את הלקוחות שלכם עם מוצרים ייחודיים שימתינו להם, ובנוסף להציע להם הטבות ייחודיות, הנחות או קודי קופון ששמורים רק לקניות בחנות המקוונת.

חשיבה על חוויית הקנייה

הייתם רוצים להיכנס אל חנות מבולגנת, שקשה למצוא בה פריטים על גבי הקולבים ושתהליך התשלום מחייב אתכם לעמוד בתור ארוך? כנראה שלא.

אותו הכלל תקף גם לגבי חנות אונליין. קונים של חנות פארם אונליין, ירצו למצוא את המוצר שלהם במהירות – אפילו בתוך מאגר שכולל אלפי מוצרים שונים.

גולשי חנות משחקים אונליין, יצפו לגלות חלוקה נוחה של המשחקים בהתאם לגיל. לקוחות של חנות מתנות אונליין ירצו שתציעו להם הצעות בהתאם לסוג האירוע.

נוסף להצעות רכישה מותאמות אישית, חשוב גם להציג באתר את המידע המלא אודות כל מוצר. זאת מאחר שבשונה מחנות פיזית, אין לקונים מוכר שממתין מעבר לפינה כדי לענות על כל שאלה.

מתן תשומת לב לכל הפרטים הקטנים

לקוחות אוהבים להרגיש שהם תומכים בחנויות, בייחוד אחרי שנחשפו לאתגרים שעברו עסקים לאורך תקופת הקורונה.

תוכלו לחזק איתם את הקשר באמצעות מחוות קטנות, שישפרו את חוויית האנבוקסינג שלהם – גלויית תודה שתצורף אל ההזמנה, אריזה מיוחדת או הנחה קטנה על ההזמנה הבאה.

לסיכום

עולם השופינג המקוון השתנה מאוד בשנים האחרונות וכיום ניתן למצוא בו מלאי בלתי מוגבל של אפשרויות. החל מהרשתות הגדולות ועד לחנויות קטנות ועסקים שכונתיים.

מכאן, שבין אם אתם חושבים על פתיחת חנות יין אונליין, חנות סטוק אונליין ואפילו חנות צמר אונליין – יש לכם מקום וקהל שישמח להכיר ולרכוש.

מרגישים שזה עדיין קצת גדול עליכם? עם Hyp תוכלו להשתמש בדפי מכירה שמתאימים גם למי שאין לו חנות אינטרנטית. עם דפי המכירה תוכלו למכור בפייסבוק ובאינסטגרם, או לשלוח אותם לקונים דרך המייל או הוואטסאפ.

בהצלחה 😊