איך תרצו לשלם?

אמצעי התשלום הנבחר צריך להתאים ליעד, לסוג הטיול וכמובן גם להעדפות האישיות שלכם. כדי שתוכלו לקבל את הבחירה המתאימה, נציג תחילה את האפשרויות העיקריות שעומדות על הפרק.

כסף מזומן

יתרונות הכסף המזומן:

נוחות – מדובר באמצעי תשלום ותיק שמשמש את רובנו ביומיום. היות וניתן להשתמש בו ברוב היעדים, הוא יכול להתאים גם לערים גדולות, וגם למקומות מרוחקים שלא תמיד תומכים בכרטיסי אשראי או בצורות תשלום מתקדמות נוספות.

היצמדות לתקציב – אם הגדרתם לעצמכם תקציב יומי במזומן, תוכלו לראות בכל רגע נתון מה הסכום שנותר לכם לבזבוזים, וכך קל יותר להישאר במסגרת התקציב.

חסרונות הכסף המזומן:

המרה – אם תרצו להשתמש במזומן בחו"ל, תידרשו להמיר את הסכום משקלים למטבע המקומי.

נושאי בטיחות – אחד מהכללים הראשונים שרובנו נוטים ליישם בחו"ל הוא להימנע מלהסתובב עם סכומי כסף גדולים, כך שאם אתם צפויים לטוס עם מזומן, תידרשו לנקוט באמצעי זהירות כדי להימנע מלהפוך למטרה לכייסים.

היעדר מנגנון פיצוי – כאשר כרטיס אשראי נגנב או הולך לאיבוד, אפשר לחסום אותו כדי להימנע מחיובים בעייתיים. בנוסף, אם מדובר בחיוב שלא אישרתם ולא בוצע על ידיכם, אתם עשויים לקבל החזר בתום תהליך בירור של חברת האשראי. זה כמובן לא המצב במקרה של כסף מזומן.

פוטנציאל "להיתקע" ללא כסף – הוצאה בלתי צפויה, אובדן כסף או הערכה שגויה של הסכום שנחוץ לטיול, עלולים להוביל להשלכות לא נעימות. מסיבה זו, תיירים רבים לוקחים איתם אמצעי תשלום נוסף ליתר ביטחון.

כרטיסי אשראי

יתרונות כרטיסי האשראי:

נוח לנשיאה ולשימוש – לא צריך לסחוב ערמת שטרות או לחשב כמה כסף לשים בארנק.

בטיחות – במקרה של גניבה או אובדן הכרטיס, תוכלו לבטל אותו בתהליך פשוט ומהיר. בנוסף, ברבים מהכרטיסים תידרשו להזין קוד בעת הקנייה, פעולה שמשמשת כשכבת הגנה נוספת מפני הונאות.

קל לעקוב אחר ההוצאות – בזכות דפי פירוט שמרכזים את כל הקניות, קל להבין כמה שילמתם והיכן.

חסרונות כרטיסי האשראי:

עמלות מט"ח – כפי שנפרט עוד בהמשך, שימוש בכרטיס אשראי בחו"ל כרוך בעמלות מט"ח. מדובר במידע שחשוב להכיר כשמבצעים רכישות וכשמושכים כסף מהכספומט באמצעות האשראי.

קל יותר "להתפזר" ברכישות – כשכל כך פשוט לגהץ בקופה ולשכוח מזה בהמשך, חובבי שופינג עלולים למצוא את עצמם עם הוצאות גדולות מהמצופה.

לא בהכרח נתמך בכל מקום – לפני הטיסה חשוב לוודא מה רמת השימוש בכרטיסי אשראי ביעד.

ארנקים אלקטרוניים או אפליקציות תשלום

יתרונות הארנקים האלקטרוניים ואפליקציות התשלום:

שימוש קל ונוח – היכולת לבצע עסקאות באמצעות סמארטפון או שעון חכם, מבטלת את הצורך לשאת כרטיסים פיזיים או מזומן.

בטיחות – בכדי לשלם בעזרת אפליקציית תשלום, תידרשו לפתוח תחילה את הסמארטפון (באמצעות קוד, טביעת אצבע וכדומה), ורק לאחר מכן להיכנס אל הארנק או לאפליקציית התשלום. כתוצאה מכך, הסיכוי שאדם אחר ישתמש בארנק שלכם, גם אם הסמארטפון נגנב, הוא קטן יותר.

חסרונות הארנקים האלקטרוניים ואפליקציות התשלום:

אמצעי תשלום חדש – אם עדיין לא השתמשתם בארנק דיגיטלי עד כה, כדאי שתתנסו בכך מראש, כך תוכלו לדעת איך להוסיף כרטיס אשראי לאייפון, תבחרו ארנק דיגיטלי לאנדרואיד וכדומה.

לא בהכרח נתמך בכל מקום – כיוון שעדיין לא ניתן להשתמש בארנק דיגיטלי בכל לוקיישן, חשוב לבדוק באופן פרטני מהו המצב במדינה שאליה אתם טסים.

האם עדיין ניתן להסתמך רק על מזומן בטיסה לחו"ל?

אם בעבר תיירים היו טסים לחו"ל עם כסף מזומן בלבד, כיום זה כבר ממש לא המצב.

החשש מפני אובדן הכסף או גניבה שלו, מוביל נוסעים לחפש אחר פתרונות אפקטיביים יותר – כשהנטייה של רבים היא להמיר חלק מהסכום, ולהשתמש באמצעי תשלום חלופיים עבור יתר העסקאות.

בנוסף להעדפות של הנוסעים עצמם, חשוב לשים לב גם למאפייני היעד. בשנים האחרונות ניתן לראות בחלק מהמדינות מעבר חד לאמצעי תשלום כמו כרטיסי אשראי או ארנקים דיגיטליים, בשעה שהשימוש בכסף מזומן נדחק לצד.

שוודיה למשל, היא אחת מהדוגמאות הבולטות בהקשר הזה. כבר בשנת 2018 הודיעו חנויות רבות בשוודיה שהן לא מקבלות תשלומים במזומן, ו-20% בלבד מכלל העסקאות התבצעו במזומן. מנתונים שאסף הבנק המרכזי של המדינה (Riksbank), עולה כי השימוש בכסף מזומן בשוודיה ממשיך לצנוח משנה לשנה.

אם ב-2010 ציינו 39% מהנשאלים שהם שילמו במזומן על רכישתם האחרונה, ב-2020 רק 9% השיבו באותו האופן. מהתבוננות על המידע שנאסף בחלוקה לפי קבוצות גיל, עולה כי רבים מהמשתמשים בכסף מזומן כיום משתייכים לקבוצת הגיל שבין 65 ל-84.

יעד נוסף שבו המזומן נדחק ממרכז הבמה הוא סין, אלא ששם המודל החלופי הוא לא תשלום בכרטיס אשראי אלא תשלום באמצעות סריקת קודי QR באמצעות הטלפון הנייד. סקר הצרכנים של Statistica מ-2022 מצא כי פלטפורמות התשלום הדיגיטליות המועדפות בסין הן Alipay ו-WeChat Pay.

מנגד, עדיין ישנן מדינות רבות בהן התשלום במזומן לא צפוי להיעלם בקרוב. במחקר שדירג את 20 המדינות הנשענות ביותר על תשלומים במזומן לשנת 2022, הגיעה מרוקו למקום הראשון – עם 74% מכלל התשלומים שמבוצעים באמצעות מזומן. במצרים, כמות העסקאות המבוססות מזומן עומדת על 60%, וביוון על 54%.

מכאן, שאם אתם מתלבטים אם להמיר מזומן ובאיזה סכום, כדאי שקודם כל תבדקו מהי העדפת התשלומים ביעד אליו אתם טסים.

איך כדאי לשלם בחו"ל

איזה כרטיס אשראי הכי משתלם לטיסות?

לכל נוסע העדפות וצרכים משלו, ולכן לא ניתן להמליץ על כרטיס אשראי ספציפי שמתאים לכולם. עם זאת, אלו חלק מהשאלות שיעזרו לכם להחליט עם איזה כרטיס אשראי לטוס:

1. האם הכרטיס שלי בינלאומי?

אם החלטתם להביא אתכם כרטיס אשראי, תידרשו תחילה לוודא שהכרטיס שלכם אכן מתאים לשימוש מחוץ לישראל.

איך יודעים אם כרטיס אשראי הוא בינלאומי? כרטיס אשראי בינלאומי נבדל מכרטיס אשראי מקומי בנראות שלו, ולכן קל להבין איך נראה כרטיס אשראי בינלאומי באמצעות התבוננות פשוטה – שמו של בעל הכרטיס צריך להופיע עליו באנגלית, וכמות הספרות על גבי הכרטיס היא 16.

מאחר שניתן להשתמש בכרטיס אשראי בינלאומי גם בישראל, לרבים יש כרטיס אשראי בינלאומי בלבד והם אינם זקוקים לכרטיס מקומי.

2. האם יש לכרטיס אשראי שבב אלקטרוני?

לרוב כרטיסי האשראי יש שבב אלקטרוני. השבב מאפשר לבצע תשלומים באמצעות הצמדת הכרטיס לקורא הכרטיסים, והוא משמש עסקים רבים בחו"ל. כך שאם אתם מתכננים לעשות שופינג, ייתכן שתרצו להזמין כרטיס אשראי עם שבב.

3. מתי אחויב בעבור העסקאות?

בכרטיסי אשראי מסוימים החיוב עבור עסקאות בחו"ל מתבצע באופן מידי, ואילו באחרים כל התשלומים מחויבים באופן מרוכז אחת לחודש. בדקו מהם התנאים בכרטיס שלכם כדי להימנע מהפתעות.

4. מה לגבי עמלות מט"ח?

אם אתם מתלבטים איזה כרטיס אשראי הכי משתלם בחול, אחד מהפרמטרים שכדאי לקחת בחשבון הוא נושא העמלות. אלא אם יש ברשותכם כרטיס אשראי ללא עמלות מט"ח, תחויבו עבור כל שימוש בכרטיס בגין עמלת המרה.

גובה העמלה תלוי בסוג המטבע ובכרטיס שאתם מחזיקים בו, לכן מומלץ לבדוק מראש את כל המידע לגבי העמלות, כולל עמלת משיכת מזומן בחו"ל.

5. האם מסגרת האשראי מתאימה לצרכים שלי?

אם אתם משלמים עבור הלינה עם ההגעה, מתכננים לצאת למסע שופינג, וגם החיוב עבור הטיסה צפוי לרדת בקרוב – כדאי לוודא שמסגרת האשראי מספיקה לכל התכנונים שלכם.

בנוסף, מומלץ גם לבדוק מהו הסכום המקסימלי שתוכלו למשוך בכספומט באותו כרטיס אשראי, כדי להיות ערוכים בהתאם.

6. האם יש לי צורך בכרטיס אשראי נוסף?

כרטיס אשראי עשוי להיגנב או ללכת לאיבוד, ואתם לא רוצים להיקלע למצב שבו אין לכם אמצעי תשלום חלופי. מסיבה זו ייתכן שתרצו לשקול נסיעה עם כרטיס נוסף או עם כסף מזומן כגיבוי.

7. האם הכרטיס החדש שלי פעיל לשימוש?

חלק מהנוסעים עשויים להחליט להוציא כרטיס אשראי חדש טרם טיסה לחו"ל. אם זה המקרה גם אצלכם, בררו תוך כמה זמן יגיע כרטיס האשראי בדואר בכדי להימנע מפספוסים. לאחר הגעת הכרטיס, ודאו שהכרטיס שהזמנתם אכן פעיל ומוכן לשופינג הקרוב.

בדיקת כרטיס אשראי חדש תחסוך לכם בעיות פוטנציאליות וזמן יקר. הפעלת כרטיס אשראי מתבצעת בצורה פשוטה ונוחה, בדקו מול חברת כרטיסי האשראי מהן הפעולות הנדרשות בכרטיס שלכם.

8. האם זכרתי את הקוד לכרטיס?

הזנת קוד כרטיס אשראי בעת ביצוע רכישות בחנויות נהוגה במדינות רבות, כדי שלא תיתקעו מול הקופה ברגע האחרון, ושכרטיסכם לא ייחסם, מומלץ לשנן את הקודים לכרטיסי האשראי. חשוב כמובן לנקוט במשנה זהירות ולהימנע מלאחסן את פרטי הקוד בצמוד לכרטיס עצמו.

שימו לב שהזנה שגויה של הקוד מספר פעמים ברצף עשויה להביא לחסימה, כך שחשוב מאוד להימנע מלנסות להזין רצף אקראי של ספרות אם אינכם זוכרים את הקוד שלכם.

בנוסף, כדאי לוודא איך בודקים קוד סודי של כרטיס אשראי בזמן שאתם שוהים בחו"ל, למקרה שתשכחו את הקוד ותידרשו לאתר את המידע מרחוק.

9. איך מבטלים כרטיס אשראי?

כבעלי הכרטיס, עליכם לדעת לא רק איך מזמינים כרטיס אשראי אלא גם איך מבטלים כרטיס אשראי שנגנב או נעלם. כך תוכלו לחסוך זמן במקרה של אובדן או גניבת כרטיס אשראי, ולהפחית את הסיכון לניסיונות שימוש בכרטיס או משיכת כספים באמצעותו. במקרים רבים ניתן לבצע חסימת כרטיס אשראי באמצעות אתר האינטרנט של חברת האשראי שלכם.

מוכנים לטיסה?

אנחנו מסכימים ולפעמים אפילו נהנים לשלם על דברים טובים, ונסיעה לחו"ל נמצאת במקום גבוה ברשימה. כדי לשלם בצורה נוחה, חכמה, בטיחותית ויעילה, חשוב להכיר את פתרונות התשלום העדכניים.

אחרי שהבנתם איך לבחור כרטיס אשראי שישמש אתכם בחו"ל, איך עובדת מסגרת כרטיס אשראי בכל הנוגע לחיובים בחו"ל, איך לדעת אם כרטיס אשראי בינלאומי וכמובן גם איך לבטל כרטיס אשראי – אין לנו ספק שמגיע לכם לצאת לשופינג. תהנו בחופשה!