אז לפני הכול – מהי קיימות?

כאשר אנחנו מדברים על קיימות סביבתית, הכוונה לתפיסת עולם שמעוניינת לאזן בין היכולת לפעול ולחיות על פני כדור הארץ, לבין הפחתת תהליכים שפוגעים בו.

מדובר במטרה שלצורך השגתה נדרש שיתוף פעולה בין גורמים רבים, סביבתיים וכלכליים כאחד, תוך קבלת החלטות שתומכות ברווחה, אך גם מקדמות שגשוג כלכלי.

בדיוק בגלל זה האסטרטגיות והפעולות הננקטות לצורך יישום התפיסה, מתייחסות לאספקט רחב מאוד של תחומים. החל מבנייה ירוקה, דרך הנגשת אמצעים חסכוניים באנרגיה ועד לניהול נכון ואפקטיבי של מערכי מחזור והפחתת פסולת.

ומה קורה אצלנו בישראל?

אם בוחנים את התקדמותם של תהליכי הטמעת קיימות בישראל, אין ספק שעוד יש דרך ארוכה לפנינו. בכל זאת, בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בהתייחסות נושא הקיימות, בדגש על לימודי קיימות בבתי הספר והנגשת מושגי קיימות לילדים. כתוצאה מכך, ילדים ובני נוער מודעים יותר לחשיבות של מחזור והפרדת פסולת, הצורך לחסוך במים, שמירה על הטבע מפני לכלוך ואשפה ועוד.

לבתי עסק שפועלים בישראל יש כמובן תפקיד מפתח חיוני בקידום הנושא. תחזית קיימות 2030, שפורסמה ב-2012 ונועדה להגדיר את המטרות שישראל צריכה לשאוף אליהן בתחום הסביבתי, התייחסה לתפקיד הזה במספר הקשרים.

מטרת התחזית הייתה להציג את האופנים בהם ישראל של 2030 יכולה להפוך למדינה שמצליחה לאזן בין קידום חדשנות, יזמות ורווחה כלכלית מצד אחד, לבין הפחתת הפגיעה בסביבה. כל זאת בשביל שימור המשאבים הקיימים למען הדורות הבאים.

ברשימת ההמלצות שהופיעו בתחזית, הוצע מגוון רחב של טקטיקות לפעולה, הרשימה כללה בין היתר התייחסות גם לסקטור העסקי, עם אזכור של הצורך במתן תמריצים לפעילות סביבתית של הסקטור העסקי, כמו גם למוצרים ושירותים ירוקים.

קיימות בעולם העסקי פירושה בין היתר שימוש בשיטות עבודה שלוקחות בחשבון את ההשפעות הסביבתיות, אלא שבנוסף לשמירה על כדור הארץ, שיטות כאלה מציעות גם מבחר יתרונות אחרים שכדאי לקחת בחשבון.

אז למה כדאי לעסקים לשים דגש על קיימות?

עסקים שפועלים למען המטרה המשותפת של דאגה לעתיד, עוזרים בצמצום נזקים סביבתיים אדירים שמצטברים עם הזמן. למרות שמדובר בסיבה שמספיקה כדי לבצע שינויים נדרשים, קיימות גם סיבות נוספות שיעודדו גם אתכם להפוך לעסק ירוק יותר.

אלו היתרונות שתוכלו ליהנות מהם אם תבחרו לתמוך בקיימות בעסק שלכם:

חיזוק המוניטין העסקי

עסקים שמאמצים קיימות כדרך חיים נתפסים כעסקים אחראים, מגדילי ראש ואכפתיים יותר, דבר שמבדיל אותם ממתחרים ועוזר לקדם את התדמית החיובית שלהם.

כיוון שצרכנים רבים מייחסים חשיבות לנושא ומעדיפים לבצע רכישות אצל בתי עסק ירוקים, תוכלו להרחיב את מעגל הלקוחות הפוטנציאליים, ולכלול בהם גם קונים נוספים.

חיסכון בעלויות

עסקים שמתבססים על שיטות עבודה ירוקות, מצליחים לעתים לחסוך בעלויות התפעול שלהם. הם יכולים לעשות זאת על ידי מחזור חומרים במקום רכישה של חומרים חדשים, הפחתת ייצור הפסולת, הפחתת צריכת אנרגיה ועוד. לדוגמה, בתי קפה שעוברים לכוסות רב פעמיות יכולים לחסוך בהוצאות על כוסות פלסטיק; עסקים שעוברים לניירת דיגיטלית במקום מסמכים מנייר, יכולים לחסוך על הדפסות ועל דיו.

חדשנות והסתגלות לחידושים

חידושים ופיתוחים טכנולוגיים רבים של השנים האחרונות הם למעשה בעלי יתרונות סביבתיים משמעותיים.

חשבוניות דיגיטליות הן דוגמה בולטת בהקשר הזה, משום שעסקים ירוקים שמיהרו לעבור לחשבוניות כאלה הצליחו להשיג מספר יתרונות בבת אחת: לפשט תהליכי עבודה, למשוך לקוחות שנהנים מתהליכי דיגיטציה, וכמובן גם לחסוך זמן רב על הדפסות, תיוקים ומשלוח של חשבוניות. כשמצרפים לכל אלו את היכולת לחסוך בניירות, מעטפות, דיו ותחזוקת מדפסות, אין ספק שזוהי בחירה שבה כולם יוצאים מנצחים.

שיפור במערך השירות וייעול תהליכי עבודה

החידושים הטכנולוגיים שהזכרנו משפיעים בצורה ישירה גם על מערך השירות. נאמר שאתם רואי חשבון או יועצי מס שעברו לקבלת מסמכים אונליין. כתוצאה מהבחירה שלכם, לקוחות המשרד כבר לא צריכים להדפיס ולמסור לכם ערמת מסמכים המתייחסים להוצאות והכנסות, אלא יכולים לסרוק ולהעביר לכם אותם ישירות מהבית או מהמשרד.

מדובר במגמה שנתפסת כחיובית לא רק עבור לקוחות שמעוניינים להפחית בשימוש בנייר, אלא גם בעיני מי שפשוט רוצים לחסוך זמן יקר. מה שאומר שהעסק שלכם יזכה ללקוחות מרוצים ממגוון רחב של סיבות, ומי מאיתנו לא רוצה לקוחות מרוצים?

עידוד עסקים ירוקים בישראל

בשנים האחרונות מתבצעות פעולות ויוזמות שונות על ידי הרשויות בישראל, במטרה לעודד עסקים לאמץ מדיניות ירוקה ומתחשבת יותר בסביבה. הכוונה היא לנקיטה בטקטיקות בכדי להתייעל, להפחית את כמות הפסולת ולצמצם בהוצאות הקשורות למים ואנרגיה. בחלק מהערים מוענק לעסקים "תו עירוני ירוק", שמיועד לציין התנהלות עסקית ידידותית לסביבה.

קיימות - יד מחזיקה את כדור הארץ

לשלב קיימות בעסק – מאיפה מתחילים?

אז החלטתם שאתם מעוניינים לבצע שינויים, אבל אתם לא בטוחים איך עושים את הצעד הראשון? תופתעו לגלות עד כמה זה פשוט.

כמו שכבר הזכרנו, קיימות רלוונטית לא רק לחברות ותאגידים גדולים. כך שגם העסקים הקטנים והבינוניים בישראל יכולים לבחור את הפתרונות שמתאימים לצורת העבודה שלהם, ולדעת שהם יוצרים שינוי קטן בעל אימפקט משמעותי. אלו חלק מהאפשרויות המובילות שאפשר ליישם גם בעסקים קטנים יותר:

בחרו ספקים שדוגלים בעקרונות של קיימות

אלו יכולים להיות ספקים שמציעים מוצרים ממוחזרים, שמים דגש על קיימות בתהליכי העבודה שלהם, מקפידים על סחר הוגן או פועלים לפי תו תקן מסוים.

תוכלו לשתף את הלקוחות ביתרונות של הספקים שלכם, כדי לאפשר להם להכיר את תהליכי העבודה, להסביר את הסיבות מאחורי שינויים שמתרחשים בעסק ולתת להם להרגיש שהם מקדמים עסק סביבתי וירוק יותר.

חשבו על האריזה

בתי עסק רבים אימצו שימוש באריזות או שקיות ידידותיות לסביבה. אלו יכולות להיות אריזות ממוחזרות, שקיות בד רב פעמיות, קופסאות שניתנות למחזור ועוד. מסעדות רבות מעודדות לקוחות להימנע מהזמנת סכו"ם או קשיות, ובבתי קפה מסוימים לקוחות יכולים להביא עמם את כוס הקפה שלהם כדי להימנע ממילוי של כוס חד פעמית.

עברו לחשבוניות דיגיטליות

עדיין מוציאים קבלה מנייר או שולחים חשבונית בדואר? הגיע הזמן להתקדם. שליחת מסמכים באופן מקוון והפחתת השימוש בנייר יועילו גם לכם וגם ללקוחות שלכם.

חשבוניות דיגיטליות הן חשבוניות שאינן מחייבות הדפסה, וניתן להפיקן באמצעות מערכת ממוחשבת ייעודית. חשבוניות כאלה מוכרות על ידי רשות המיסים, כוללות חתימה דיגיטלית וזמינות לכם מכל מקום ובכל שעה. מה שאומר שכבר לא תידרשו לחפש בקלסר את החשבונית שאתם זקוקים לה, כי הכול נגיש, מסודר ונוח לשליפה.

תוכנות כמו איזיקאונט למשל, מציעות לבעלי עסקים מספר תוכניות לבחירה, כדי לאפשר לכל עסק להצטרף אל התוכנית המתאימה לצרכים ולכמות המסמכים החודשית המתאימה לו.

בנוסף, איזיקאונט מציעה גם חיבור לשופיפיי, פייפאל ועוד, כדי שתוכלו להפיק חשבוניות דיגיטליות באופן אוטומטי בכל רכישה שמתבצעת באתר או בחנות הדיגיטלית שלכם. אז מי אמר שקיימות ויעילות לא הולכות יחד?

רוצים להתנסות במערכת הדיגיטלית של איזיקאונט בחינם? קבלו מאיתנו 30 ימים מתנה ללא התחייבות בהרשמה בקישור הבא.

הציעו אפשרות של משלוח חשבוניות לנייד

גם בעלי עסקים פיזיים יכולים להפחית בכמות הנייר, עם אפשרות להציע שליחת חשבוניות ב-SMS שמגיע אל הנייד של הלקוח. האפשרות הזו יכולה להיות זמינה גם בקופות השונות – בקופות המאוישות (הממוחשבות וגם הקופות הרושמות) וגם בקופות השירות העצמי, בהתאם להעדפות העסק.

לקוחות Hyp יכולים לצרף לעסק שלהם קופות חכמות ומהירות שתומכות בכל אמצעי התשלום, מציעות עסקאות ללא מגע, ויכולות גם לשלוח חשבוניות לנייד במידת הצורך.

השקיעו במכשירי התשלום שלכם

השקעה בפלטפורמות מתקדמות לניהול העסק, מעניקה לכם לא רק גישה נוחה למידע וכלים נוספים, אלא גם מכשירים בעלי אורך חיים גבוה יותר. כתוצאה מכך, מדובר למעשה בהחלטה ירוקה שמאפשרת שימוש ממושך בפתרון תשלום קבוע שמצריך פחות תחלופה.

הפחיתו את כמויות הפסולת של העסק

האם ישנן דרכים לצמצום כמויות הפסולת שמיוצרות בבית העסק שלכם? בדקו באלו דרכים אתם יכולים לקדם שימוש חוזר בחומרים או צמצום אריזות, כדי לייצר פחות אשפה ברמה היומיומית. בין אם מדובר בכלים רב פעמיים, הפחתת שימוש בניילון או מתן צ'ופר ללקוחות שמוותרים על אריזה.

עברו לפרסום אונליין

חלק מהעסקים הקטנים נוטים להיצמד לשיטות פרסום מסורתיות, גם כשהדבר אינו מחייב, ואפילו פחות אפקטיבי עבורם.

קמפיין ממומן בגוגל או בפייסבוק, עמוד עסקי באינסטגרם, אתר אינטרנט מקצועי וכרטיס עסקי באתרים הרלוונטיים, יכולים להתגלות בתור האסטרטגיה השיווקית המדויקת ביותר לעסק שלכם. כך שאם עדיין לא ניסיתם אותם באופן אישי, אולי הגיע הרגע לתת צ'אנס ולבחון את האפשרויות הרלוונטיות מבחינתכם.

שתפו פעולה עם עמותות או ארגונים ייעודיים

אפשרות נוספת היא למצוא עמותה או תוכנית התנדבותית שמשקפות את ערכי העסק שלכם. תוכלו להצטרף לימי התנדבות יחד עם העובדים שלכם, לתרום לארגון מסוים שקרוב לליבכם או לתמוך בפעילויות שלו באמצעות הידע המקצועי שצברתם. מדובר במערכת יחסים שיכולה להועיל לכל הצדדים ולייצר השפעה חיובית על הסביבה לאורך זמן.

לסיכום, מספר תובנות ששווה למחזר (למען הסביבה ועבור העסק)

במציאות של היום, חשיבה על הסביבה היא הרבה מעבר לטרנד חולף. מדובר בהחלטה חכמה, אחראית ונבונה לטווח הארוך, שחלק מהשפעותיה ניכרות בשטח כבר היום.

חברות, ארגונים וגם עסקים קטנים בישראל יכולים לתרום בדרכים רבות לסביבה בה הם פועלים. הפעילות של כל עסק צריכה להתאים למאפיינים ולתכונות שלו, אבל חשוב לזכור שגם המעשים הקטנים יכולים להביא תוצאות.

מעבר ליתרונות הסביבתיים שנמצאים בלב ליבה של הקיימות, אימוץ קיימות מתגלה כיעיל במיוחד גם עבור העסקים הירוקים עצמם. אלה שמיישמים שינויים בעלי אימפקט חיובי ובדרך מצליחים לחזק את המותג, להפחית בהוצאות ולשפר את הקשרים עם לקוחות חדשים וקיימים כאחד.

מכלול הפעולות הזה יעזור לעסקים ששותפים בו להוות דוגמה לאחרים, להיחשב לעסקים מתקדמים שמתחשבים בסביבה בה הם עובדים, ולסייע באמצעים העומדים לרשותם לעתיד ירוק שנעים יותר לחיות בו.