לפני שמתחילים: מהו חוק ההתייעלות הכלכלית?

חוק ההתייעלות הכלכלית (הידוע גם בשם "חוק ההסדרים" או "חוק המדיניות הכלכלית") הוא אוסף תיקוני חקיקה שמוגש לאישור הכנסת, לצדו של חוק התקציב.

מדובר בחוק שהוגש לראשונה בשנת 1985, ככלי להתמודדות עם המשבר הכלכלי של אותה התקופה. מאז ועד היום הוא משמש לצורך תיקון חוקים, עמידה ביעדי התקציב לשנות התקציב הרלוונטיות, קידום רפורמות והגדלת תקבולי המדינה – תוך ביצוע שינויים, שחלקם משפיעים גם על בעלי העסקים.

בתחילת הדרך הוגשו התיקונים אחת לשנה, וכיום הם מוגשים אחת לשנתיים. חוק ההסדרים 2023 (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024) דן במבחר נושאים, בהם מיסוי וגבייה, ביטוח לאומי ועוד.

הצעת החוק נדונה בקריאה ראשונה במרץ 2023, ולאחר הגשתה לקריאה שנייה ושלישית פורסמה ברשומות בסוף חודש מאי. מאחר שכאמור, אוסף התיקונים מוגש כל שנה שנייה, האוסף שקדם לה נקרא חוק ההתייעלות הכלכלית 2021, והוא תקף לשנים 2021 ו-2022.

מיהו קהל היעד של חוק ההתייעלות הכלכלית (או במילים אחרות: למה זה צריך לעניין בעלי עסקים?)

בדומה לשנים קודמות, גם חוק ההסדרים 2023 מתייחס למגוון רחב של תחומים הנוגעים בהתנהלות כלכלית. ברשימה הנוכחית נמצאים סעיפים שנוגעים בין היתר בפרויקטי התחדשות עירונית ותמ"א 38, קיזוז הוצאות שכירות כנגד הכנסות דמי שכירות מדירת מגורים, ואפילו שינויים רגולטוריים לחוק המזון העוסקים באורך חיי המדף של מוצרי מזון.

כמה מהסעיפים רלוונטיים רק לחלק מסוים מהאוכלוסייה, ואילו אחרים עשויים להשפיע על חיי היומיום של כולנו. אלא שבשל ריבוי התחומים ומורכבות החוק, ישנם מי שעלולים לדלג עליו ולפספס נקודות שעשויות להיות קריטיות וחשובות במיוחד עבורם.

חוק ההתייעלות הכלכלית 2023 כולל מספר סעיפים שמשפיעים ישירות על בעלי עסקים, ומכיוון שחלק מהסעיפים הללו נכנסים לתוקף ממש בקרוב – תרצו להכיר אותם ולהיערך אליהם בהקדם. בפסקאות הבאות נתייחס לארבעה מהעיקריים שבהם, במטרה לעזור לכם לעשות סדר במושגים מרכזיים.

מי שמתעניין בנוסח החוק המלא יוכל למצוא באתר משרדים המשפטים חוקים ותקנות רלוונטיים לעניין, או לחילופין להיכנס ישירות אל פרסום חקיקה עדכני במאגר החקיקה הלאומי שבאתר הכנסת.

עוסק מורשה, עוסק זעיר ומה שביניהם

עובדים עצמאים ועסקים זעירים תופסים נתח לא מבוטל מכמות העסקים במשק הישראלי. מדובר בעסקים שכוח העבודה בהם הוא מצומצם, ולכן בעלי כל עסק כזה מבצעים חלק גדול מהעבודה היומיומית בעצמם.

לעיתים, העצמאים הם גם אלה שניצבים מול אתגרי הבירוקרטיה שמאפיינים את ההתנהלות מול רשויות המס, תהליך שגוזל מהם זמן ומשאבים רבים. אם אתם מזדהים עם המצב המתואר, ייתכן שתמצאו מענה מסוים בשינויים הבאים.

במסגרת "רפורמת עוסק זעיר" שקודמה כחלק מחוק ההתייעלות הכלכלית 2023, אושרו מספר שינויים שנועדו לייעל את אופן ההתנהלות של עסקים כאלה מול רשויות המס.

אחד מהשינויים העיקריים מתייחס להגדלת תקרת ההכנסה שמאפשרת רישום עסק כ"עוסק פטור" – כאשר ממחזור הכנסות של 107,692 אלף ₪ בשנה היא תעלה לכ-120 אלף ₪ בשנה.

המשמעות היא שעסקים נוספים, שעד כה חויבו להירשם כעוסקים מורשים, יוכלו להיחשב כעוסקים פטורים. מדובר בפרמטר שיש לו משמעות רבה בהקשרי מע"מ, תשלומי מקדמות והגשת דו"ח שנתי.

חשוב כמובן להדגיש כי בדומה למצב עד כה, היכולת להירשם כעוסק פטור תלויה גם בסוג ותחום העסק ולא רק בגובה מחזור ההכנסות, שכן חלק מהעסקים מחויבים להירשם כעוסק מורשה ללא קשר לגובה ההכנסה שלהם.

אם אינכם בטוחים מהי המשמעות עבור העסק שלכם, התייעצו עם המייצגים שלכם מול רשויות המס כדי לקבל מידע נוסף בהיבטים פרטניים.

מתי נכנס לתוקף? ינואר 2024

ניכוי הוצאות

אחד מהאתגרים הנפוצים שבעלי עסקים זעירים מתמודדים איתם הוא איסוף ניירת והצגת אסמכתאות לצורך ניכוי הוצאות – שגובהן משפיע על גובה המס שהעסק חייב בו.

שינוי נוסף שחשוב להכיר, ומתייחס לסוגיה הזו, הוא סעיף 87ב בפקודת מס הכנסה – שכולל מודל מיסוי אשר נועד לצמצם את הבירוקרטיה שמאפיינת את תהליך ניכוי ההוצאות הקיים.

למי הנושא רלוונטי?

הסעיף רלוונטי לבעל עסק זעיר במס הכנסה, שנרשם כעוסק פטור במע"מ – או כבעל עסק שנרשם באופן זה על ידי פקיד השומה. קיימים גם מספר תנאים נוספים שהעסק צריך לעמוד בהם, כמו למשל שיהיה זה יחיד שאינו מעסיק עובדים, שמדובר בעסק שמנהל ספרים קבילים ועוד.

מהי מהות הסעיף?

מטרת הסעיף היא להנגיש לבעלי העסקים הקטנים שעומדים בקריטריונים את תהליך הדיווח והתשלומים השנתי. במסגרת הסעיף החדש, בעל העסק יוכל לוותר על ניכוי הוצאות בפועל ולנכות מהכנסתו 30% שייחשבו כ"שיעור הוצאה נורמטיבי".

במילים אחרות, אותו בעל עסק כבר לא יצטרך להציג אסמכתאות או לנהל רישומים בנוגע להוצאותיו בפועל, ולא יהיה תלוי בגובה ההוצאות הללו. ולכן ההתייחסות בהיבטי תשלום המיסים תהיה על 70% מהכנסת הברוטו שלו. בנוסף, בחלק מהמקרים הוא יוכל לקבל פטור מתשלום מקדמות, בהתאם להחלטת פקיד שומה.

האם השינוי מחייב את כל העסקים הזעירים?

חשוב לציין שהמודל נועד להקל על בעלי העסקים והוא אינו מחייב. ההצטרפות אליו מתבצעת באופן אוטומטי עבור העומדים בפרמטרים הנדרשים, אולם ניתן לבקש לוותר עליו או לצאת ממנו.

המשמעות היא שבעל עסק זעיר שבוחר להמשיך ולהתנהל כפי שהתנהל עד היום – באמצעות הגשת דוח שנתי וחישוב הכנסה חייבת בהתאם לכל הכללים הקיימים, יוכל לעשות זאת. לצורך כך, יהיה עליו להודיע על הדבר למס הכנסה עד לתאריך הגשת הדוח השנתי.

מתי נכנס לתוקף? ינואר 2024

השפעות חוק ההתייעלות הכלכלית 2023 על בעלי עסקים

ביטוח לאומי – תשלומי יתר

סעיף 47א לפקודת מס הכנסה, שמופיע אף הוא בחוק התייעלות הכלכלית 2023, מתייחס לנושא של תשלומי היתר לביטוח הלאומי בהקשרי הוצאות. לפני שנתייחס אליו גם אנחנו, נזכיר שאחד מתשלומי החובה של עצמאים הוא דמי ביטוח לאומי, אותם הם משלמים במקדמות חודשיות שמבוססות על הכנסתם המשוערת.

בסוף כל שנה ובהתבסס על נתוני הדוח השנתי, מתבצע חישוב עדכני של גובה התשלום הנדרש – בהתבסס על ההכנסות בפועל.

ישנם מי שמעדיפים לשלם תשלומי מקדמות גבוהים יותר מראש, כדי להישאר רגועים ולהימנע מהפתעות במקרה של תשלום נמוך. אבל מה קורה אם בעל עסק הרוויח פחות ולכן שילם יותר ממה שהיה אמור?

בחלק מהמקרים מתברר לאחר הגשת הדוח כי תשלומי המקדמות שהועברו היו גבוהים ממה שנדרש אותו עצמאי לשלם בפועל, כך שלמעשה הוא שילם תשלום יתר. במקרה כזה, מקבל העצמאי החזר על ההפרש.

מה אומר הסעיף העדכני?

כדי להבין את אופי הסעיף, צריך להוסיף משתנה נוסף לעניין. אם בסעיף הקודם התייחסנו להוצאות, זה המקום לציין ש-52% מהתשלומים שמשלם כל עצמאי לביטוח הלאומי, יכולים להיות מוכרים כהוצאות לצורכי מס הכנסה.

הסעיף המתוקן בחוק ההתייעלות מתייחס אל שני הנושאים הללו, וקובע שבמצב של תשלום יתר – ניתן יהיה לנכות 52% מסכום דמי הביטוח, אך מהסכום הזה יופחת סכום ההחזר שקיבל העצמאי.

בנוסף, אם גובה ההחזר שמקבל העוסק עולה על 52% מדמי הביטוח הלאומי ששולמו על ידיו, הדבר יירשם כהכנסה בשנה העוקבת. מדובר בעדכון חשוב עבור מי שהעביר עד כה תשלומים גבוהים באופן משמעותי ממה שנדרש.

מתי נכנס לתוקף? ינואר 2025

הקצאת חשבוניות לצורך ניכוי מע"מ

עסוקים במרדף אחרי החשבוניות? אתם לא לבד. אחד מהנושאים הראשונים שנידונים מול רשויות המס אצל המייצגים של עוסק מורשה וחברה בע"מ (אשר מחויבים בתשלום מע"מ), הוא נושא ההוצאות המוכרות.

במקרים בהם הם רוכשים שירותים או מוצרים לצורכי העסק שלהם, שנועדו על מנת להבטיח את תפקוד העסק וכחלק מעבודתו השוטפת, הם רשאים לקזז את מס התשומות ששילמו בעבור אותן רכישות – בהצגת חשבונית שנושאת את שם העסק.

ברשימת ההוצאות הללו יכולים להופיע פריטים שונים, בהתאם לסוג העסק והשירותים שהוא מעניק, החל ממסוף אשראי, קופה לעסק, שולחן משרדי ולפטופ, ועד לקופסאות וניירות אריזה. מאחר שלא כל הוצאה היא הוצאה מוכרת, חשוב לזכור להתייעץ באופן פרטני מול המייצג בנוגע לרכישות שאינכם בטוחים לגביהן.

כיצד נושא ההוצאות רלוונטי לחוק ההתייעלות?

על מנת לאתר חריגות בקיזוז מע"מ תשומות, הוחלט במסגרת תיקון חוק מס ערך מוסף – הוראת שעה – מס' 63, כי משנת 2024 ואילך יקצה מע"מ מספרי חשבוניות לעסקאות שגובהן הוא מעל לסכום מסוים. הסכום הזה צפוי לרדת באופן הדרגתי אחת לשנה, עד שיגיע לסכום של 5 אלף ₪.

בשלב הראשון, בשנת 2024, הקצאת מספרי חשבוניות תידרש בעסקות של למעלה מ-25 אלף ₪; בשנת 2025 הסכום יעמוד על 20 אלף ₪; ב-2026 הוא יהיה 15 אלף ₪; ב-2027 הסכום יהיה 10 אלף ₪;  ואילו ב-2028 יידרש מספר חשבונית לעסקאות שגובהן מעל מ-5 אלף ₪.

ניכוי המע"מ בעסקאות כאלו יתאפשר רק אם הוקצה להן מספר ואם הן יעמדו בתנאים הרלוונטיים. מה שאומר שאם תהיה בידיכם חשבונית אך היא לא תכלול מספר מטעם מע"מ, לא תהיו זכאים לקיזוז מע"מ תשומות.

איך ניתן יהיה לקבל מספר לחשבונית?

לצורך קבלת הקצאה למספר חשבונית, יידרשו העסקים שמפיקים חשבוניות לפנות אל רשות המיסים באופן מקוון ולהגיש בקשה מתאימה.

נשמע מסובך? ב-Hyp אנחנו עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים בנוגע לחוק, ויצרנו תהליך פשוט ואוטומטי שמיועד לפשט את התהליך עבור הלקוחות שלנו – במטרה לאפשר להם לקבל מספר ייעודי לחשבונית בלחיצת כפתור.

אז אם אתם רוצים להיות ערוכים לשינויים בכל הקשור לחשבוניות שלכם, עם Hyp תוכלו להישאר רגועים.

מתי נכנס לתוקף? אפריל 2024

חוק ההתייעלות הכלכלית – מה הלאה?

לסיכום, אין ממה להיבהל, אמנם חוק ההתייעלות הכלכלית לשנת 2023 כולל סעיפים שמשפיעים ישירות על עצמאים ובעלי עסקים, אבל זאת במטרה להגן על בעלי העסקים ולהסדיר עניינים שלא היו מוסדרים בהצעת חוק ההתייעלות הכלכלית האחרונה. ממש כמו שיקרה שוב בפעם הבאה עם חוק ההתייעלות הכלכלית 2024 ו-2025. סמכו עלינו שנעדכן אתכם בהתפתחויות החשובות והרלוונטיות עבורכם!