רחוק מהמשרד, רחוק מהלב?

בתחומים בהם כל מה שנדרש כדי לעבוד מרחוק הוא לפטופ וחיבור לאינטרנט, מובן למה מדובר בפתרון שנתפס על ידי העובדים כנוח ומפתה. אבל אילו יתרונות נוספים מגיעים לצד עבודה מהבית?

למעלה ממחצית מהמשתתפים בסקר של דלויט (54% מבני דור ה-Z ו-59% מדור המילניום), ציינו שעבודה היברידית, שמאפשרת לשלב בין המשרד לבית, מפחיתה לחצים ולכן חיונית לשמירה על בריאותם הנפשית.

רבים הוסיפו כי כאשר הם עובדים מהבית הם יכולים להימנע מהסחות הדעת המאפיינות סביבה משרדית, וחלק טענו שמדובר בדרך להפחית בהוצאות הקשורות לעבודה – החל מרכישת בגדי עבודה ועד לרכישת מזון בחוץ.

ומה לגבי היכולת לבחור מאיפה לעבוד, שאפילו זכתה כבר להיקרא נוודות דיגיטלית? אם אתרים כמו בוקינג ו-Airbnb הם כבר מזמן החברים הטובים שלכם, ייתכן שמדובר באפשרות ששקלתם.

עבודה מרחוק בתאילנד ובמגוון יעדים אקזוטיים אחרים, הפכה לאופציה עבור רבים מאלו שבחרו לשלב עבודה מרחוק בחול בלי להתנתק מישראל. או במילים אחרות, רחוק מהמשרד אבל ממש לא רחוק מהלב.

חשוב להדגיש שמשרות עבודה מרחוק מושכות לא רק עובדים צעירים. בדוח עבודה מרחוק נציבות שירות המדינה, שמתייחס לגמישות העסקה בשירות המדינה, צוין כי עבודה מרחוק וביצוע שעות נוספות מהבית נועדו להגביר איזון בין הבית לעבודה, ובמקביל לעזור בצמצום פערים, להסיר חסמים ולהוביל להגברת השוויון המגדרי וגם לתרום בהפחתת העומס בכבישים.

משרות המשלבות עבודה מהבית לאמהות ואבות, מאפשרות להם לבלות יותר זמן עם ילדיהם; מי שזקוק לתוספת בשכר, יכול לחפש עבודה מהבית שעתיים ביום כדי להשלים הכנסה; ובזכות הגמישות, עבודה מהבית בבוקר למשל, עשויה להתאים למי שלומד בחלק השני של היום.

עבודה מרחוק וישראלים: מה אומרים הנתונים?

במחקר שנערך בשנת 2020 במרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, נמצא כי שיעור העבודה מהבית של ישראלים בשנת 2019 היו נמוכים יחסית לעומת הממוצע במדינות אירופה (4.4% לעומת 5.3%).

עם זאת, המגמות שהוצגו במסגרת המחקר הראו כי הנתונים הללו נמצאים בעלייה, ולמעשה הכפילו את עצמם בעשור האחרון.

מגוון אפשרויות העבודה מרחוק גדל והתעצם עוד טרם מגפת הקורונה, ובעקבותיה נוצרו שינויים משמעותיים נוספים בשיטת ההעסקה הישראלית.

בסקרים שנערכו בקרב עצמאים ושכירים על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, עלה כי בתקופת הסגר הראשון שיעור העובדים מהבית זינק למעל מחצית מכלל העובדים (55%), ועם כניסתן של מגבלות הריחוק החברתי לתוקף, הוא ירד מעט ל-43%.

ובכל זאת, כיום כבר ניתן לראות שלא מדובר בשינוי זמני בלבד, ושגם בתקופת פוסט קורונה עבודה מרחוק ממשיכה להיות חלק משמעותי ממודלי ההעסקה.

מנתוני הלמ"ס, שנאספו במסגרת סקר הערכות המגמות בעסקים למרץ 2023, נשאלו מנהלי חברות האם יש בחברתם כיום אפשרות לעבודה מהבית. מעל 25% ציינו שהם מאפשרים עבודה מהבית בהיקפים משתנים.

עבור מחפשי עבודה מרחוק הייטק הוא כמובן התחום המוביל, עם כ-96% מהחברות שמאפשרות עבודה מהבית בהיקף מסוים.

עבודה מהבית

האם ניתן להתחיל את הקריירה מרחוק?

ישראלים רבים חולמים על עבודה מרחוק ללא ניסיון, אך מציאת עבודה כזו היא כמובן תהליך מורכב.

אם אתם מתקשים במציאת עבודה מהבית במחשב ללא ניסיון, ייתכן שתרצו ליצור לעצמכם הזדמנות שכזו. עצמאים רבים בוחרים לעבוד מרחוק בתחומים כמו עיצוב גרפי, שיווק ומכירות, שירות לקוחות דיגיטלי, ייעוץ ועוד.

אלא שכמובן, כדי להצליח להחזיק עבודה מרחוק דרושים לא רק יוזמה והגדלת ראש אלא גם משמעת עצמית, יכולת ניהול זמנים, גמישות, סדר וארגון.

עצמאים ועבודה מרחוק – איך עושים את זה נכון?

עבור שכירים, עבודה מהבית לא מבטלת לחלוטין עקרונות של מסגרת מסודרת. רבים מהם עדיין עובדים תחת נוהל עבודה מרחוק שמסדיר שעות וימי עבודה, משוחחים עם חברים למשרד, מתנהלים מול בוס ויוצרים חיבור לשולחן עבודה מרחוק כדי להישאר מקושרים לכל מה שקורה.

עצמאים, לעומת זאת, אחראיים לחלוטין על לוח הזמנים שלהם, צריכים להתעסק עם גביית תשלום מרחוק, ורוצים להישאר עם אצבע על הדופק בנוגע למה שקורה במשרד או בחנות בהיעדרם.

מדובר כמובן באתגרים משמעותיים, אבל בתור התחלה, הינה כמה טיפים שתוכלו להיעזר בהם:

רתמו את הטכנולוגיה לטובתכם

עצמאים שעובדים מהבית לא מסתפקים ביצירת חיבור אל שולחן עבודה מרחוק או ניהול שיחות בזום. הם צריכים גם לדעת מה קורה בעסק שלהם, לשלוח חשבוניות ללקוחות ולאתר פתרונות נוחים לגביית תשלום.

החדשות הטובות הן שלאתגרים הללו, וגם לרבים אחרים, כבר יש מענה אפקטיבי שזמין מכל מקום.

ב-Hyp למשל, מחכים לכם מגוון כלים שמיועדים לעובדים מהבית, וזמינים לכם בכל רגע. בין הכלים הללו תוכלו למצוא חשבוניות דיגיטליות והפקת מסמכים אונליין, חיבור סליקה לחנויות אינטרנטיות, דפי נחיתה ודפי מכירה אפקטיביים לביצוע עסקאות ומשלוח קישורים לתשלום ללקוחות על מנת שיוכלו לשלם בדרך המועדפת עליהם.

אם יש לכם עסק פיזי, תוכלו להיעזר בנתוני הקופה הממוחשבת שלכם כדי לקבל מידע בנוגע למה שקורה בעסק, ועם מערכת ניהול העסק של Hyp תוכלו לנהל את כל המידע הנדרש באופן מרוכז – מכל מקום שתרצו.

אל תחששו לקחת רגע לעצמכם

במקום להיות זמינים באופן מידי לכל הסחת דעת והתראה בוואטסאפ, צרו חלונות בלו"ז שיוקדשו למענה למיילים, קריאת הודעות ומטלות שגרתיות נוספות.

במקביל, הגדירו זמנים בהם אתם "במצב טיסה", הקפידו להקדיש את הזמנים הללו לנושאים שמחייבים את מלוא הריכוז שלכם – כמו פרויקטים חשובים, דוחות מורכבים, תכנון אסטרטגיות שיווק או אפילו העמקה בלימוד חומר מקצועי.

תוכלו לנצל את הזמנים האלו עבור ביצוע משימות טכניות הדורשות דיוק רב, ניתוח נתונים והפקת תובנות משמעותיות, או שקילת רעיונות חדשים ללא הפרעות חיצוניות. הפסקות אלו לא פחות חשובות מהמשימות השוטפות, והן יאפשרו לכם להטעין מצברים ולהתמקד במשימות הדורשות את מלוא תשומת הלב והריכוז שלכם.

מצאו מסגרת

אם אתם מצליחים לעבור על כל רשימת המטלות שלכם ולא לחרוג עם שעות העבודה ולהמשיך לעבוד עד הלילה, ברכותינו! נשמח לטיפים בעניין.

בפועל, עבור עצמאים רבים שעובדים מהבית, היתרונות מגיעים לצד אתגרים שקשורים להיעדר מסגרת. מנתוני Statistica, האתגרים העיקריים של עבודה מרחוק ל-2023 כוללים בין היתר הימצאות ארוכה מדי בבית (21%), בדידות (15%) וקשיי ריכוז (9%).

בסקר שערכה חברת Upgraded Points, עלה גם הקושי להתמודד עם פיתויים כמו גלילה ברשתות החברתיות בזמן העבודה, שופינג אונליין וצפייה בתוכניות ברשת.

הפתרון שלנו ממש לא כולל חזרה למשרד, אלא אימוץ הרגלים שיעזרו לכם במציאת המסגרת המתאימה.

אם אתם עובדים מהספה, ייתכן שהגיע הזמן ליצור פינת עבודה מסודרת ונטולת הסחות, ואם מה שחסר לכם זה עבודה עם אנשים וסיבות לצאת מהבית, תוכלו לבחור מקום שמותאם לעבודה מרחוק – כמו שנפרט בסעיף הבא.

מחפשים השראה? הכירו את רשימת המקומות הבאה

כל עצמאי שעובד מהבית מנסה מדי פעם לקחת את הלפטופ לסיבוב בשמש. אבל כמה אפשר לבקר בבית הקפה שעל יד הבית? אם אתם מחפשים רעיונות חדשים, מצאנו עבורכם כמה כיוונים מעניינים לעבודה מחוץ לסלון.

עגלות קפה

שלבו בין כוס הקפה של הבוקר לבין מיקומים ייחודיים שאולי טרם הכרתם. בסופי השבוע עגלות קפה יכולות להיות עמוסות במבקרים (ובמקרה של עסקים בלי פתרונות תשלום חכמים, יכול לגרום לתורים ארוכים מאוד), ולכן דווקא במהלך שבוע העבודה תמצאו בהן את התנאים הנדרשים לריכוז.

ב-coffeetrail תוכלו למצוא רשימה של עגלות קפה עם wifi, כדי שתוכלו להביא את הלפטופ ולהתחיל לעבוד.

חללי עבודה משותפים

רשתות כמו WeWork, Regus, Mindspace ועוד, הפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות העבודה של עצמאים רבים. ניתן לשכור בהן משרדים בעלות חודשית, לסגור משרד לפגישה חד פעמית או להגיע לעבוד באופן ספייס על בסיס מקום פנוי.

השירותים הניתנים בחללים האלו משתנים ממקום למקום, ובחלקם תמצאו מטבחים מפנקים, שירותי הדפסה ואפילו Happy Hours להעלאת מצב הרוח.

יוזמות של עיריות

חלק מהעיריות פותחות עבור תושביהן מרחבי עבודה משותפים, אשר זמינים ללא עלות או בתשלום סמלי.

תושבי גבעתיים למשל, יכולים לשריין כניסה ל"טרקלין" שהוא חלק ממרכז הצעירים העירוני (המיועד לבני 18-40), וכולל עמדות אופן ספייס, אינטרנט אלחוטי, מטבח מאובזר, חדרי ישיבות שניתן להזמין ועוד.

בנוסף, באתר עיריית תל אביב נמצא פירוט של מתחמי עבודה ולמידה משותפים שממוקמים ברחבי העיר.

חללי עבודה בבתי מלון

חלק מהחברות, כמו spacing למשל, מציעות לא רק מתחמי עבודה קלאסיים אלא גם אפשרות לעבוד מבתי מלון.

בהזמנת ספייסינג פס תוכלו לקבל גישה לעבוד באזור המיוחד (בדרך כלל לובי המלון או קומת הגלריה), wifi, גישה לעמדת שתייה ועוד.

מרחבי עבודה בטבע

רשות הטבע והגנים השיקה לפני מספר שנים את Openפייס, מרחבי עבודה ולמידה בטבע שכוללים תשתית wifi, חיבור לחשמל ושולחנות, לצד שירותים, חניה וכדומה.

המיזם מיועד לכל מי שמחפש מקום מתאים לעבודה או ללימודים, והוא פתוח לכל המעוניינים בעלות דמי כניסה לאתרים. בעלי מינוי לרשות הטבע והגנים ("מינוי מטמון") יכולים להיכנס ללא תשלום נוסף.

באתר רשות הטבע והגנים תוכלו למצוא את שמורות הטבע והגנים הלאומיים בהם ניתן ליהנות מהמיזם.

ספריות

אם הביקור האחרון שלכם בספריה היה בתקופת בית הספר – תופתעו לגלות שספריות רבות עברו מייקאובר משמעותי.

הספרייה הלאומית בירושלים למשל, התחדשה בשנה האחרונה בחלל מרשים במיוחד, עם אולמות קריאה גדולים, שקעי טעינה וכל מה שנחוץ לעבודה נעימה. מומלץ כמובן להגיע מוקדם, כדי לבחור לעצמכם את המיקום המושלם.

אם אתם מעוניינים לשלב יום עבודה בחוץ עם פעילות העשרה כלשהי, תוכלו להגיע אל הספרייה לאמנות של מוזיאון תל אביב, שכוללת מבחר ספרי אמנות וכתבי עת, לצד שולחנות לעבודה מול לפטופ. הכניסה לספרייה כלולה במחיר הביקור במוזיאון, ולמנויים היא מוצעת ללא עלות נוספת.

ממשיכים לנהל את העסק – גם מרחוק!

כבר בחרתם את המקום הכי מתאים לכם לעבודה מרחוק, יצאתם לעבוד מחוץ לבית ונזכרתם שיש לכם דרישת תשלום או חשבונית להפיק? אין סיבה להיכנס ללחץ.

עם אפליקציית Hyp תוכלו לעקוב אחר העסקאות שלכם, לעדכן את פרטי הלקוחות, לצפות במגוון דוחות, לשלוח ללקוחות לינק לתשלום, וכן – גם להפיק מסמכים וחשבוניות ירוקות בנחת מכל מקום.

הכל בשביל שתוכלו להמשיך לנהל את העסק בכל זמן ומכל מקום – בין אם אתם עובדים מהבית, מבית קפה, מסעדה, שמורת טבע ואפילו כשאתם נמצאים בחו"ל!