לפני שמתחילים – למי האתר מיועד?

רשות המיסים בישראל מורכבת ממספר אגפים העוסקים בסוגיות מס, בהם מע"מ, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין. בדיוק בגלל זה תוכלו למצוא באתר רשות המיסים מידע מגוון במבחר נושאים, ובעלי העסקים הם רק חלק מקהל היעד אליו הוא פונה.

במאגר מידע נדלן רשות המיסים מרכזת פרטים בנוגע למכירת זכויות במקרקעין שבוצעו בישראל; שכירים יבקשו מהמעסיקים שלהם להוציא באתר רשות המיסים טופס 106; ואם אתם מחפשים מחשבון שווי דירה או סימולטור מס שבח רשות המיסים יכולה לסייע לכם גם בתחומים הללו.

ייצוג מול רשויות המס

אתר רשות המסים מאפשר לעצמאים לבצע תיאומי מס, החזרי מס, ניכויים ועוד. אבל האם בעלי עסקים נדרשים בכלל להיכנס לאתר רשות המיסים באופן יזום?

במקרים רבים, תקבלו את המידע הרלוונטי עבורכם מהגורם שמייצג אתכם מול הרשויות, כלומר רואה החשבון או יועץ המס שלכם. לאחר שנרשם במאגר המייצגים של רשות המיסים, אותו גורם יקבל מכם ייפוי כוח לצורך ביצוע הפעולות הנדרשות מול הביטוח הלאומי, מס הכנסה ומע"מ.

ברשימת הפעולות הנפוצות נמצאות בין היתר העברת דיווחים חודשיים, התנהלות בנוגע להחזרים, טיפול בחובות וכדומה.

רישום מייצג חדש או החלפת מייצג, במקרה של מעבר לרואה חשבון חדש למשל, יתבצע על ידי המייצג החדש. אם מדובר בבעל עסק שעדיין לא רשום לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים, המייצג יוכל גם לבצע את הרישום עבורו.

רשות המיסים אזור אישי – איך נרשמים?

לצד המידע שתוכלו לקבל בסיוע המייצג שלכם, קיימות פעולות נוספות שניתן לבצע באופן עצמאי. לכן אחרי שנכנסתם לאתר רשות המיסים האזור האישי הוא המקום העיקרי שתרצו לבקר בו.

האם אתם רשומים כבר למערכת? אם לא בוצע עבורכם רישום, וטרם השתמשתם באתר רשות המיסים רישום לקוח חדש הוא כנראה השלב הראשון שתתבקשו לבצע.

לצורך קבלת קוד משתמש קבוע רשות המיסים מנחה את המשתמשים תחילה להיכנס לעמוד הרישום הבא, לבחור באפשרות הרישום ולעקוב אחר ההוראות.

לאחר מילוי הפרטים הנדרשים, תקבלו קוד ושם משתמש על ידי המערכת באמצעות הודעת SMS או במייל. שכחתם את הקוד שלכם? לחצו על "שכחתי את הקוד הקבוע שלי" בעמוד הכניסה לשירותים הדיגיטליים באתר.

מה ניתן לעשות באמצעות אזור אישי רשות המיסים?

תוכלו למצוא באתר רשות המיסים מידע אישי ועדכני הנוגע לעסק שלכם, כמו גם לבצע שורה של פעולות נדרשות – החל מקבלת מענק ועד לתשלום חובות קיימים.

מענק רשות המיסים

נושא המענקים עלה על הפרק מספר פעמים לאורך השנים האחרונות, הן בהקשרי התפרצות נגיף הקורונה והשפעתו על העולם העסקי והן בכל הקשור לאתגרי המצב הביטחוני המורכב.

עסקים העומדים בקריטריונים הרלוונטיים (שנקבעים באופן נפרד לכל תחום), יכולים להגיש ולקבל באתר רשות המיסים מענק מלחמה ומענקים נוספים בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מאתגרי התקופה.

כך למשל במהלך מלחמת חרבות ברזל, נפתח באתר רשות המיסים מענק חרבות ברזל למי שעמד בקריטריונים הנדרשים. בין אם מדובר בעסקים שפעלו ביישובים מסוימים, בעסקים שמחזור ההכנסות שלהם ירד או בעצמאים ששירתו בצו 8 במשך תקופה מסוימת.

המידע המלא בנוגע למתווי הפיצויים השונים מופיע באתר רשות המסים, לצד הסבר פרטני בדבר אופן הגשת הבקשות. חלק מבעלי העסקים הגישו את הבקשה באמצעות המייצג שלהם, אך רבים בחרו לבצע את התהליך באופן עצמאי.

נוסף להגשת הבקשה עצמה, האתר מציג את הסטטוס של בקשות קיימות שטרם סיימו טיפול, ומידע בנוגע לבקשות שאושרו או נדחו.

תשלום מקדמות מס הכנסה

אם בעבר הייתם שכירים, ייתכן שלא הקדשתם זמן רב להתעסקות עם מס הכנסה, כיוון שהתשלום ירד מהשכר שלכם ללא צורך בפעולות נוספות. אצל בעלי עסקים לעומת זאת, המצב שונה.

עוסק פטור ישלם את המס עם הגשת דוח שנתי, ואילו עוסק מורשה או חברה בע"מ יתבקשו להעביר תשלום מקדמות מס הכנסה אחת לחודשיים, לאורך כל השנה (כל תשלום יתייחס לחודשיים שקדמו לו).

למה בעצם משתמשים במילה מקדמה ולא בתשלום מס הכנסה? משום שמדובר בסכום שאינו סופי, אלא בהערכה שמבוססת על נתונים כמו הכנסות משנים קודמות, או הכנסה ממוצעת של עסקים בעלי מאפיינים דומים.

בסוף השנה, עם הגשת הדוח השנתי, יתבצע עדכון של התשלום – כך שמי ששילם סכום מופחת יידרש להשלים את ההפרש, ואילו מי ששילם סכום גבוה מהנדרש יקבל החזר.

אם תרצו ללמוד עוד על שיטות חישוב המס לתשלום, כאן תוכלו לקרוא על מדרגות המס לעצמאים.

טיפ: אחת מהדרכים היעילות ביותר לנהל מעקב נוח אחר ההכנסות (וההוצאות) של העסק, היא על ידי מעבר לשירותי חשבוניות דיגיטליות כמו איזיקאונט מבית Hyp. חשבוניות אינטרנטיות כאלה ניתן להוציא בלחיצת כפתור, ולשלוח ללקוחות ולרואה החשבון שלכם במייל או בוואטסאפ.

בנוסף, המערכת גם מאפשרת ליצור דו"ח הכנסות חודשי, ולנהל את המידע בקלות וללא מאמץ לאורך כל השנה, בלי לצבור תיקיות של מסמכים במשרד, לגרום ללקוחות שלכם להמתין לעותק הקשיח ולהדאיג את רואה החשבון בדקה ה-90.

חשוב לבחור במערכת חשבוניות דיגיטליות שמוכרת על ידי רשות המיסים, ומאפשרת להנפיק מסמכים דיגיטליים הכוללים חתימה דיגיטלית.

מערכת הנהלת חשבונות והפקת חשבוניות

ואם שילמתי יותר מדי מיסים?

מועד הגשת הדוח השנתי הוא כאמור התקופה שבה מתעדכן גם המידע המדויק בנוגע לתשלומים שלכם. על מנת להימנע מהתמודדות עם חוב בסוף השנה, ישנם עצמאים שמעדיפים לעדכן את גובה המקדמות שהם משלמים – כך שיקבלו החזר במקרה ששילמו סכום גבוה מזה שנדרשו לו.

כדי לוודא שגובה המקדמות תואם לפעילות העסק, כדאי להתייעץ עם המייצג שלכם.

במקרה שאתם אכן זכאים לקבל החזר מס, הסכום יועבר אל חשבון הבנק שלכם כפי שמופיע באתר מס הכנסה. אז אם אינכם בטוחים אילו פרטי חשבון מעודכנים באתר, כדאי לבדוק זאת בעצמכם או באמצעות רואה החשבון שלכם.

רשות המיסים אישור ניכוי מס במקור

בחלק מהמקרים, בייחוד אם הלקוחות שלכם הם חברות וארגונים גדולים, הם עשויים להידרש לנכות מס במקור. המשמעות היא שאם הם ביצעו מכם רכישה, יהיה עליהם לנכות את המס בעצמם ולהעביר אליכם את הסכום לאחר הניכוי.

אם אתם זקוקים לטפסים רלוונטיים בנושא של ניכוי מס במקור רשות המיסים היא הכתובת שלכם – ניתן למצוא את המידע הרלוונטי באתר של מס הכנסה, ומומלץ לפנות גם אל המייצג שלכם לצורך מענה על שאלות פרטניות.

חשוב לשים לב ששיעורי ניכוי המס ועצם החובה לנכות מס במקור מושפעים מקריטריונים רבים, ולכן עשויים להשתנות אחת לתקופה.

רשות המיסים תיאום מס – האם זה רלוונטי גם לעצמאים?

עבודה במספר מקומות במקביל היא תופעה נפוצה. בחלק מהמקרים מדובר בשילוב בין כמה משרות, ולעתים זוהי תוצאה של תקופת חפיפה קצרה בין מקום העבודה הקודם לבין המקום החדש.

כמו שאתם ודאי מבינים, גם עבור מי שמעוניין לבצע תיאום מס רשות המיסים היא הכתובת.

אז מי נדרש בביצוע תיאום מס? שכירים שעובדים ביותר ממקום עבודה אחד, שכיר שממשיך לעבוד במקביל לקבלת פנסיה מוקדמת, ושכירים שיש להם מקורות הכנסה נוספים שחייבים במס במהלך אותה שנה (כמו למשל דמי אבטלה או לידה).

ומה לגבי עצמאים? עצמאים יכולים לבצע תיאום מס עבור הכנסות שאינן מהעסק, במקרה שהם עובדים בשני מקומות עבודה כשכירים, במקביל לעבודתם כעצמאים.

אז אם אתם מתמקדים אך ורק בעבודה בעסק שלכם, תוכלו לעבור לסעיף הבא.

ועכשיו לנושא שכולם מדברים עליו: חשבוניות ישראל

אחד מהנושאים העיקריים שעלו על הפרק בהקשרי מס הכנסה בשנת 2024 הוא חשבוניות ישראל.

מדובר במהלך חדש שנועד לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות, באמצעות שינוי אופן ההזדכות על מע"מ.

עד היום, אם הייתה לכם הוצאה שקשורה לעסק ורציתם להזדכות עליה, הייתם צריכים לאסוף את החשבוניות הרלוונטיות ולהעביר אותן אל המייצג שלכם. עם כניסת מודל חשבוניות ישראל לתוקף, התהליך הזה השתנה.

מעכשיו, עסקים שירצו להזדכות על מע"מ בעסקאות מסכום מסוים (שמתחיל ב25,000 ₪ ויתעדכן אחת לתקופה), יצטרכו לקבל חשבונית בעלת מספר הקצאה ייחודי. המספר הזה יונפק על ידי רשות המיסים, בהגשת בקשה על ידי מנפיק החשבונית (ולא על ידי הלקוח).

תוכלו למצוא באתר רשות המיסים מערכת הקצאת חשבוניות שמאפשרת להגיש בקשה כזו באופן פרטני, אבל אם אתם לקוחות Hyp – אתם יכולים להישאר רגועים גם בהקשר הזה.

יצרנו עבורכם תהליך אוטומטי ויעיל, שמאפשר להקצות מספרי חשבוניות ולהתממשק בקלות לרשות המיסים. מחפשים הסבר על כל מה שצריך לדעת על חשבוניות ישראל? דאגנו לכם למאמר מקיף על המודל החדש, עם הסבר איך צולחים את התהליך בקלילות עם המערכת המתקדמת של Hyp.

אז כל מי שנלחץ מהמטלה החדשה שצפויה להתווסף לו לרשימה, ישמח לגלות שהוא לא צריך לעבוד קשה.

זימון תור רשות המיסים

יש לכם שאלות או בירורים נוספים שתרצו לבצע? חשוב לדעת שבמקרים רבים תוכלו לקבל מענה לשאלותיכם מרחוק, ללא צורך ביציאה מהבית, באחד ממספרי הטלפון המצורפים בקישור או על ידי יצירת פנייה חדשה במערכת פניות הציבור של רשות המיסים מפל (מפ"ל).

אם בכל זאת אתם מעוניינים להגיע אל אחד מסניפי רשות המיסים, ומחפשים את מוקד רשות המיסים הרלוונטי, יש להגדיר תחילה מה הצורך שלכם, זאת בכדי שתוכלו להבין לאן עליכם לפנות.

משרדי מס הכנסה מיועדים לנושאים כמו החזרי מס, ועדות רפואיות, תיאומי מס וכדומה.

במשרדים של מע"מ תוכלו לטפל בכל מה שקשור לפתיחת תיקים או סגירתם, לברר בירורים הנוגעים לחובות ולדוחות, להסדיר תשלומים ועוד.

ובמקרה של שאלות בנושאי נדלן רשות המיסים מפעילה את משרדי מיסוי מקרקעין.

בשלב הבא, תוכלו לאתר את הסניף הרלוונטי מבין רשימת הסניפים ברחבי הארץ, בין אם מדובר על רשות המיסים תל אביב, רשות המיסים נתניה, רשות המיסים חיפה או כל סניף אחר.

שימו לב – כל עסק שייך לפקיד שומה ספציפי, בהתבסס על מיקום בית העסק. כאן תוכלו לאתר את פקיד השומה הרלוונטי ואת פרטי יצירת הקשר עמו.

לסיכום

אחרי שקראתם את המאמר אנחנו בטוחים שאתם כבר מכירים את רשות המסים מכל הכיוונים, יודעים איך לזמן תור למשרד הרלוונטי, מכירים את דרכי יצירת קשר עם רשות המיסים ויודעים מה לעשות את שילמתם יותר מדי מיסים.

אז עכשיו כשיש לכם את כל הכלים להתנהלות קלה ופשוטה יותר מול רשות המיסים בנוגע לחשבוניות ישראל, תיאום מס, הוצאת טפסים רלוונטיים וכל פעולה אחרת שתרצו לבצע, כל מה שנשאר לכם לעשות הוא להיכנס לאתר רשות המיסים ולהפיק את המרב מהמידע החדש והכלים שזמינים לכם. בהצלחה!