מה זה עוסק פטור?

מי נחשב עוסק פטור? עוסק פטור הוא עצמאי שפטור מגביית מע"מ מלקוחותיו, ולכן אינו מחויב להעביר דיווחים למע"מ ומוציא רק קבלות ולא חשבוניות מס. חשוב לשים לב שלא מדובר בפטור מדיווחים או תשלומים למס הכנסה וביטוח לאומי.

מי יכול להיות עוסק פטור? (ספוילר: ממש לא כל אחד)

עצמאי שמעוניין להיחשב לעוסק פטור, נדרש לעמוד בשני תנאי סף:

תחום העיסוק – לא כל מקצוע מאפשר רישום כעוסק פטור. מי שמעוניין להירשם כעוסק פטור צריך לשים לב שהמקצוע שלו אינו נמצא ברשימת המקצועות שלא זכאים להירשם למעמד הזה.

תקרת ההכנסות – רק עצמאי שמחזור העסקאות השנתי שלו לא עובר את התקרה שנקבעה בחוק יכול להירשם כעוסק פטור.
מהי תקרת עוסק פטור? נכון להיום, תקרת עוסק פטור 2024 זהה לתקרת ההכנסות של 2025, ולכן תקרת ההכנסות לעוסק פטור נותרה בגובה של עד 120 אלף ₪ בשנה.

מי לא יכול להיות עוסק פטור?

במקום לחפש רשימת מקצועות עוסק פטור, כדאי שתכירו את העיסוקים והתחומים שבהם לא ניתן להירשם בתור עוסק פטור. מדובר במקצועות שחייבים להירשם בתור עוסק מורשה, גם אם הם צפויים להרוויח סכומי כסף שאינם עוברים את התקרה.

הרשימה מחולקת למספר קטגוריות, וכוללת בין היתר אדריכלים, מהנדסים, רופאים, עורכי דין, סוחרי רכב, בעלי בתי ספר ועוד. את הרשימה המלאה אפשר למצוא באתר רשות המיסים, ואם אינכם בטוחים כדאי להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה?

אם אתם יכולים להירשם לשתי הקטגוריות, ומתלבטים בין עוסק פטור או מורשה, חשוב להכיר את היתרונות והמגבלות של כל עוסק.

עוסק פטור זכאי מתוקף המעמד שלו להקלות בפעילות מול הרשויות. בשונה מעוסק מורשה שנדרש לדווח למע"מ אחת לחודשיים, הדיווח של עוסק פטור למע"מ הוא אחת לשנה בלבד.

בנוסף, עוסק פטור אינו גובה מע"מ מלקוחות, דבר שיכול להפוך ליתרון במקרה של לקוחות פרטיים שלא מזדכים על המע"מ שלהם, אבל יודעים בדיוק כמה זה "יקר מדי".

החסרונות בסטטוס של עוסק פטור קשורים כמובן לתקרת ההכנסות, כמו גם לעובדה שהוא לא זכאי לקבל החזרי מע"מ על הוצאות העסק.

חשוב גם לשים לב לכך שעוסק פטור אינו זכאי להוציא חשבוניות, ולכן דרישת תשלום עוסק פטור ("חשבון עסקה") וקבלה אלו המסמכים היחידים שעוסק פטור יכול להנפיק ללקוחותיו.

עוסק מורשה חייב בגביית מע"מ פעם בחודשיים, נדרש להוסיף מע"מ בהצעות מחיר, וגם התשלום שלו עבור המייצג מול רשויות המס גבוה יותר בשל מורכבות התיק. מדובר במעמד שיכול להתאים גם לעסקים שמחזור ההכנסות שלהם עולה על 120 אלף ₪ בשנה, ולכן הוא מתאים בעיקר לעסקים בינוניים וגדולים, ולא בהכרח לעסקים בתחילת דרכם או לעסקים לבעלי היקף פעילות מצומצם.

מה ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור?

פרמטר נוסף שמומלץ להכיר במעמד פתיחת תיק עוסק פטור, ורלוונטי במיוחד כחלק מתהליך פתיחת עוסק פטור 2025, הוא הסטטוס של עוסק זעיר.

רפורמת "עוסק זעיר" שנכנסה לתוקף בתחילת שנת 2025, מיועדת לאפשר לעסקים קטנים בעלי מחזור שנתי של עד 120 אלף ₪ להירשם במס הכנסה במעמד של "עוסק זעיר". נדגיש שמדובר במעמד שרלוונטי גם לעוסק פטור וגם לעוסק מורשה, כל עוד הוא עומד במספר קריטריונים מוגדרים.

הרישום כעוסק זעיר נועד להקל על עסקים קטנים על ידי מתן הקלות שונות, בהן הכרה בהוצאות בשיעור של 30% מההכנסות ללא צורך באיסוף ניירת, פטור מהגשה של דוח שנתי מלא ועוד.

איך פותחים עוסק פטור?

לפני שמתחילים בתהליך פתיחת עוסק פטור, ראשית יש לוודא שאתם אכן זכאים לבצע רישום עוסק פטור, על ידי בחינת ההכנסות הצפויות וסוג העיסוק שלכם, כפי שציינו בסעיפים הקודמים.

זכאים להירשם כעוסק פטור? מעולה! בשלב הבא יהיה עליכם להכין את תעודת הזהות שלכם, חוזה שכירות (במקרה שהעסק אינו פועל מהבית) ומסמכים הכוללים את פרטי חשבון הבנק שלכם (כמו אישור ניהול חשבון).

עכשיו בואו נעבור לתכל'ס. במקרה של עוסק פטור פתיחת תיק מחייבת התנהלות מול שלושה גופים עיקריים – מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה.

מטרת התהליך היא הנפקת אישור עוסק פטור, שרק אחרי קבלתו ניתן להתחיל לפעול כעסק ולבצע עסקאות.

את פתיחת התיק אפשר לבצע לבד, או לחלופין להיעזר במייצג (יועץ מס או רואה חשבון) שיבצע את התהליך עבורכם, אם קצת פחות מתאים לכם להתחיל להתעסק עם טפסים.

לצורך פתיחת תיק עוסק פטור מע"מ דורש מילוי טופס 821, ואילו עבור פתיחת תיק במס הכנסה עוסק פטור נדרש למלא את טופס 5329.

קיימת אפשרות להגיע לכל אחד מהגופים לצורך מילוי הטפסים, אך החדשות הטובות הן שכיום לא חייבים להגיע פיזית לסניפים, לעמוד בתורים או להדפיס ערמות של טפסים, אלא ניתן לבצע תהליך של פתיחת עוסק פטור אונליין על ידי הגשת בקשה לפתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה דרך אתר רשות המיסים.

במקרה שנדרשת גם פתיחת תיק בביטוח לאומי, תועבר הודעה אל מערכות הביטוח הלאומי כחלק מתהליך הגשת הבקשה הראשונה.

חשוב לשים לב – השלבים שהזכרנו רלוונטיים למי שאינו מעסיק עובדים. עוסק פטור שמעוניין להעסיק עובדים יידרש לפתוח עבורם תיק ניכויים בכל אחד מהגופים.

אחרי שביצעתם את כל השלבים, בעצמכם או באמצעות מייצג, תידרשו להמתין עד לקבלת אישור עוסק פטור (תעודת עוסק פטור ממע"מ). מדובר באישור לכך שהעסק שלכם נרשם כחוק, ועד לקבלתו לא תוכלו להוציא קבלות.

התעודה כוללת פרטי עוסק פטור, בהם שם וכתובת העסק, מספר עוסק פטור, הסטטוס שלו, תאריך פתיחת התיק וכמובן גם חותמת של מע"מ.

איפה תעודת עוסק פטור נמצאת? תוכלו למצוא העתק תעודת עוסק פטור באינטרנט, באתר רשות המיסים. כך שאם תרצו תעודת עוסק פטור להורדה, תוכלו להוריד אותה באופן עצמאי.

תעודת עוסק פטור

הוצאות עוסק פטור

עוסק פטור אמנם לא מקזז מע"מ על הוצאותיו, אבל הוא רשאי לקזז הוצאות מוכרות לצורכי מס הכנסה. מדובר כמובן רק בהוצאות שנדרשות לצורך הפעלת העסק, כלומר כאלה שהן חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית שלכם.

רשימת הוצאות מוכרות עוסק פטור מתחלקת למספר סוגים, כולל הוצאות ישירות שמשמשות את העסק באופן מובהק (כמו ציוד משרדי או שירותי יועץ מס); הוצאות מעורבות שמוכרות באופן חלקי, כיוון שהן יכולות לשמש את העצמאי גם לצרכים אישיים וגם עבור העסק (כמו חשבון אינטרנט או סמארטפון); והוצאות הנקראות "הוצאות פחת" משום שהן מתמקדות בציוד שמשמש את העסק תקופה ארוכה (כמו קופה לעסק, מסוף EMV או מחשב נייד), גם החישוב עבורן מתבצע באופן שונה, והפחת מחושב לפי אחוז שנתי לאורך מספר שנים.

הדיווח עבור ההוצאות מתבצע על ידי שמירת המסמכים המעידים על ההוצאה (חשבוניות וקבלות), ודיווח למס הכנסה במסגרת הדו"ח השנתי.

האם עוסק פטור צריך רואה חשבון?

ההתנהלות מול הרשויות לא מסתיימת עם פתיחת תיק והקמת עוסק פטור. גם אחרי ההקמה, עוסק פטור נדרש לבצע פעולות שוטפות כמו מעקב אחר הכנסות, העברת תשלומים כחוק ומילוי הצהרת עוסק פטור באתר רשות המיסים אחת לשנה.

גם בהקשרי הגשת דוח שנתי עוסק פטור נדרש לעמוד בכל הקריטריונים, אלא אם מדובר ב"עוסק זעיר".

אז האם עוסק פטור חייב לעבוד מול מייצג? התשובה היא לא – אבל זה בהחלט יכול לעזור.

מייצג הוא גורם מקצועי שתפקידו לייצג אתכם מול הרשויות; לעשות לכם סדר בנוגע למושגים ודקויות הקשורים להוצאות, להכנסות ולזכויות שלכם; וגם לחסוך לכם זמן יקר ולוודא שאתם עומדים בלוח הזמנים. בנוסף, המייצג יכול לסייע גם בכל הקשור לעצמאים בסטטוס ייחודי, כמו למשל עצמאי שהוא עוסק פטור ושכיר בו זמנית.

כך שאם אתם שכירים שמנהלים במקביל עסק קטן, מייצג יכול לעזור לכם ליישר קו לגבי כל הנושאים שחשוב להכיר. בנוסף, היות ורבים מהעוסקים הפטורים שואפים לגדול ולהפוך עם הזמן לעוסק מורשה, גם המעבר לסטטוס החדש וכל מה שנלווה אליו יכול להתבצע בצורה חלקה יותר באמצעות מייצג.

אם אתם מרגישים שיש לכם פערים לגבי מה צריך עוסק פטור לעשות, אם יש לכם שאלות כמו מתי עוסק פטור משלם מס הכנסה, ואם רק המחשבה על הגשת דוח עוסק פטור עושה לכם חשק לחזור לסטטוס של שכיר – יתכן שמדובר בפתרון המתאים עבורכם.

איזה מסמכים עוסק פטור צריך להכיר?

כדי לקבל תשלומים ולהתנהל באופן תקין ברמה היומיומית, עסקים במעמד "עוסק פטור" צריכים גם ללמוד איך להוציא דרישות תשלום ואיך מנהלים פנקס קבלות עוסק פטור. במקרה של עוסק פטור קבלה וחשבון עסקה הם המסמכים העיקריים שכדאי להתעכב עליהם, מאחר שכמו שציינו, עוסק פטור לא מוציא חשבוניות מס.

חשבון עסקה עוסק פטור

חשבונית עסקה היא למעשה דרישת תשלום, ולא מסמך שמחייב תשלום בפועל.

אין לה פורמט אחיד אך מומלץ לכלול בה את פרטי העסק שלכם (שם, כתובת, טלפון ומספר העסק – שהוא תעודת הזהות שלכם, במקרה של עוסק פטור); תאריך הנפקה ומספר המסמך; פרטי הלקוח; פירוט בנוגע לשירות או למוצר; וכמובן גם את הסכום לתשלום ופרטי העברת תשלום. נזכיר שעוסק פטור אינו מוסיף מע"מ בדרישת התשלום.

קבלה

עבור עוסק פטור קבלות הן המסמך הרשמי היחיד שיש להנפיק לאחר התשלום.

בעבר, עצמאים רבים שניהלו עסקים פטורים ממס, התלבטו איך בדיוק לכתוב קבלה, אבל עם כניסתן לשימוש של קבלות דיגיטליות עוסק פטור כבר לא חייב לרכוש פנקסי קבלות, להתלבט מה צריך לכתוב ולשלוח את הקבלות בדואר.

במקום זה אפשר פשוט להצטרף לשירות חשבוניות דיגיטליות, להפיק קבלות בלי לצאת מהבית ולחסוך בנייר, זמן והתלבטויות.

עסקים שמצטרפים לחשבוניות הדיגיטליות של Hyp יכולים להנפיק דרישות תשלום, חשבוניות מס וכמובן גם קבלות, באופן פשוט וללא שום התעסקות מיותרת. מערכת החשבוניות הדיגיטליות של Hyp מאפשרת לעסקים בכל גודל להנפיק מסמכים מעוצבים, לשלוח אותם ללקוחות במייל, בהודעת SMS או אפילו בוואטסאפ, ולעקוב אחר התשלומים בקלות.

אגב, אם אתם עוסק פטור שרוצה כבר להתחיל למכור ועדיין אין לכם חנות אינטרנטית או אתר לעסק – אין שום בעיה, תוכלו ליצור דף מכירה שיעבוד עבורכם בכמה צעדים פשוטים.

לסיכום

תהליך פתיחת עוסק פטור מלווה בהתלבטויות ושאלות רבות, אך מדובר בשלב משמעותי (וגם די מרגש) בדרך להקמת העסק החדש שלכם. אחרי שקיבלתם מידע ראשוני בנוגע לשלבים שמצפים לכם, תוכלו לגשת אליו עם הרבה יותר ביטחון.

ואם אתם זקוקים לעזרה בכל נושא הקשור לשירותי סליקה או חשבוניות דיגיטליות, אנחנו ב-Hyp כאן בשבילכם כבר מהיום הראשון. רוצים לשלוח ללקוחות לינק לתשלום, לקבל תשלום באמצעות הטלפון הנייד, לאפשר ללקוחות לשלם באמצעות קוד QR או לשלוח קבלות לוואטסאפ? גם בתור עוסק פטור – אתם לגמרי יכולים.

צרו איתנו קשר ממש כאן למטה, ונעזור לכם לבחור את פתרונות התשלום שמתאימים בדיוק לעסק שלכם.