לפני שמתחילים, מה זה שיווק באינטרנט?

שיווק עסקים דיגיטלי הוא למעשה מכלול הפעולות שניתן לעשות כדי לפרסם את העסק אונליין.

במציאות שבה כל כך הרבה ארגונים, חברות ובתי עסק מתחרים על תשומת לבם של הגולשים, קשה לקבל פניות חדשות בלי לבלוט על פני המתחרים.

שיווק באינטרנט עוזר בהגדלת החשיפה אל המוצר או השירות שאתם מעוניינים לקדם, וניתן לבצע אותו במגוון זירות. החל ממנועי חיפוש בראשם גוגל; דרך פלטפורמות מדיה חברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם; ועד למשלוח מיילים או שימוש באתרי תוכן שונים.

קיים מגוון רחב של ערוצי שיווק באינטרנט, ומבחר פתרונות שיווק באינטרנט שנבדלים זה מזה במאפיינים שונים.

בניית תוכנית שיווק באינטרנט צריכה לקחת בחשבון גורמים כמו סוג העסק, התחום שבו הוא פועל, הנכסים הדיגיטליים הקיימים שלו, מאפייני הלקוחות שלו, התקציב שהוא מעוניין להשקיע ועוד.

בדיוק בגלל זה, התחום של שיווק באינטרנט למסעדות למשל, יהיה בעל מאפיינים ודרכי פעולה שונות לגמרי מאשר שיווק רפואי באינטרנט.

האם שיווק באינטרנט מחייב פנייה אל מומחים?

שיווק ופרסום באינטרנט הוא ללא ספק תחום מורכב, שמצריך היכרות מעמיקה עם פלטפורמות שונות ואכן, רבים מבעלי העסקים מחפשים חברת שיווק דיגיטלי מומלצת ופונים אל חברות שיווק באינטרנט, כדי לקבל עזרה במציאת אסטרטגיות שיווק מנצחות, התנעת קמפיינים, ניסוח טקסטים ופעולות נוספות.

בכל זאת, בתור מי שעומדים בראש העסק, אחראיים לחזון שלו ומכירים אותו מהיום הראשון, באפשרותכם לחשוב על רעיונות וכיוונים חדשים שיכולים ליצור הבדל אמיתי.

איך עושים את זה? אספנו כמה טיפים שתמיד מסייעים לעשות את הצעד הראשון:

1. שנו את זווית הראייה

שיווק חכם באינטרנט הוא כזה שלוקח בחשבון לא רק את האינטרסים של המותג אלא גם (ובעיקר) את אלה של הלקוח.

אספו את הדברים שאתם אוהבים ונהנים מהם כלקוחות של מותגים אחרים, וחשבו על דרכים להחיל אותם גם על המותג שלכם. החל משירות הלקוחות ועד לאפשרויות השילוח.

הרעיון הזה הנחה גם את היזמת ליעד קליין בתהליך העבודה על קופסאות הדייט הזוגיות שיצרה, אתם מוזמנים לשמוע עוד על הצלחת העסק שלה בפרק החדש בפודקאסט 'הייפ בעסקים' שנמצא בתחתית העמוד.

2. קחו את זה אישית

לקוחות חוזרים פעם אחר פעם אל עסקים שמכירים אותם ומנסים לשווק להם מוצרים חדשים מתוך הבנה אמיתית של הצרכים שלהם.

זאת בשונה מפעולות שיווקיות שנעשות ללא תכנון אישי ומזכירות פליירים זהים שמונחים בתיבות הדואר של כולם.

איך עושים את זה נכון בדיגיטל? הקפידו להשתמש בשמות הלקוחות כשאתם משיבים לפנייה או שולחים להם מייל פרסומי, להציע להם הנחות על מוצרים שרכשו בעבר או שרלוונטיים לאותו עולם תוכן, ולגרום להם להרגיש שבאמת אכפת לכם מחוויית הרכישה שלהם.

3. אל תתפזרו

שיווק ופרסום בכל אחת מהפלטפורמות הדיגיטליות עשוי להתגלות כמטרה מאתגרת, מורכבת ויקרה.

אחד מהסעיפים בכל אסטרטגיית שיווק באינטרנט מתייחס למאפייני הלקוחות ולשאלה היכן הם גולשים ואילו פעולות הם מבצעים ברשת.

כך שאם למשל אתם פונים בעיקר לקהל יעד צעיר מדור ה-Z, כנראה שתרצו לגלות נוכחות משמעותית באינסטגרם או בטיקטוק. קהלי יעד מבוגרים יותר לעומת זאת, תרצו לאתר בפייסבוק.

זכרו שלפעמים עדיף לשווק בצורה ממוקדת, חכמה ונכונה, על פני נוכחות מפוזרת ו"חלשה" במגוון מקומות.

4. שימו דגש על רימרקטינג

בכל קורס שיווק באינטרנט ידגישו בפניכם את החשיבות של רימרקטינג בכל הקשור אל שיווק עסקים באינטרנט, ובצדק.

לקוחות עוברים מסע שלם מרגע החשיפה הראשוני אל המוצר שלכם ועד לרכישתו בפועל.

ייתכן שלקוח מסוים גיגל את סוג המוצר, עבר אל האתר שלכם, שוטט בו אבל לא ביצע רכישה כי היה קצר בזמן.

אם הוא ייתקל בפרסום שלכם שוב בפיד שלו בפייסבוק למשל, ייתכן שזה יהווה עבורו תמריץ מושלם להשלים את הרכישה.

כמו שאפשר להבין, רימרקטינג הוא שיווק מחדש, שנעשה באמצעות איסוף נתונים אודות הגולשים בנכסים הדיגיטליים שלכם – על ידי הטמעת קוד שאוסף את המידע.

המידע הזה משמש כבסיס לקמפיין פרסום ממומן, שילווה את הקונים באתרים ואפליקציות נוספות.

5. זכרו שלפעמים תמונה (או וידאו) שווים אלף מילים

נתונים מוכיחים פעם אחר פעם שגולשים אוהבים תוכן ויזואלי. כך למשל 8 מתוך 10 משתמשים ציינו שרכשו רכיב תוכנה רק אחרי שצפו בסרטון הווידאו של החברה.

תמונות וסרטונים עוזרים להמחיש את הנראות של המוצר וכיצד ניתן להשתמש בו. בחלק מהמקרים, הם פשוט מושכים את העין ויוצרים עניין.

הקפידו לשלב תמונות בפוסטים שלכם בפייסבוק, במיילים שאתם שולחים ללקוחות, בדפי המכירה, אתר שלכם ועוד.

שימו תמונה או וידאו לתשומת לב

6. שתפו פעולה

אחת מהטקטיקות המובילות כיום בתחום של שיווק דיגיטלי לעסקים היא שימוש בשיתופי פעולה עם משפיענים.

צריך לציין בהקשר הזה שאתם לא תמיד חייבים לכוון אל המובילים בתחום, שמתגאים במאות אלפי עוקבים.

לעתים, תמצאו דווקא "מיקרו-משפיענים" שמנהלים קהילת עוקבים תומכת ורלוונטית במיוחד לתחום שלכם, מה שמהווה פתרון מצוין כחלק מטקטיקת שיווק באינטרנט לעסקים קטנים.

7. צרו דיאלוג

שיווק ברשתות חברתיות באינטרנט מבוסס על דיאלוג. לא מדובר בלוח מודעות שבו אתם מפרסמים והולכים, אלא במקום מפגש שחשוב גם להקשיב בו למה שיש לעוקבים שלכם לומר (או לכתוב).

על ידי מענה על שאלות ויצירת שיח עם העוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם, תוכלו ליצור קשרים עם לקוחות חדשים ולחזק קשרים עם לקוחות קיימים.

למה זה כל כך חשוב לנהל דיאלוג? נאמר שלקוח פוטנציאלי נתקל בפוסט ממומן שלכם, אבל עדיין נותרו לו כמה שאלות פתוחות.

פערי מידע עשויים להוות חסם בדרך לרכישת מוצר או שירות כלשהו, ולכן חשוב לאפשר לגולשים לדעת שהם יכולים לפנות אליכם בכל עניין.

הקפידו ששירות הלקוחות שלכם יגלה זמינות בעניין, ופתחו מדי פעם "תיבות לשאלות" בסטורי.

8. הירשמו ל-Google My Business – GMB

הוא כרטיס עסקי חינמי מבית גוגל, שניתן להירשם אליו ולנהל אותו בקישור הבא. גולשים שיגגלו את העסק שלכם או ימצאו אותו במפות של גוגל, יוכלו להגיע אל הכרטיס ולקבל מידע שיעזור להפוך אותם ללקוחות פעילים.

תוכלו לעדכן בו שעות פתיחה, מספרי טלפון, תמונות של בית העסק, לענות לשאלות או הערות של גולשים ולהציע להם הצעות ומבצעים.

אפשרות נוספת היא להפוך אותו לכרטיס ביקור דיגיטלי לכל דבר, באמצעות צירוף קישור אליו לעמוד העסקי שלכם או למיילים שיווקיים.

הלקוחות המרוצים שלכם ישמחו להשאיר בו ביקורות חיוביות.

9. חשבו על קידום אורגני

המטרה של כל עסק שפועל בדיגיטל היא להגיע אל תוצאות החיפוש הראשונות בגוגל.

לימוד שיווק באינטרנט מתרכז בדרך כלל בשני אספקטים עיקריים להגיע אל המטרה הזו, קידום ממומן וקידום אורגני.

בעל עסק שרוצה להתקדם בתוצאות החיפוש יכול לשלם בעבור קמפיין ממומן, או לייצר תכנים מעניינים הכוללים שימוש במילות מפתח פופולאריות ש"יתברגו" אל הצמרת מסיבות של רלוונטיות.

הפתרון השני נקרא קידום אורגני, ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם לוותר עליו.

התייעצו עם מקדמי אתרים או היעזרו בכלים כמו גוגל אנליטיקס, כדי לקבל מידע אודות ביטויים פופולאריים בתחום שלכם שגולשים נוטים לחפש.

את המילים הללו יהיה עליכם לשלב בטקסטים באתר שלכם, באופן עצמאי או באמצעות כותבי תוכן.

אפשרות נוספת בהקשר הזה היא להיעזר בביטויים המחופשים ביותר כדי ליצור סביבם תכנים חדשים שיספקו מענה ישיר לשאלות הגולשים.

10. צפו בנכסים מכל המסכים

שיווק מוצרים באינטרנט לא יוכל להצליח אם הוא יותאם רק לדסקטופ ולא למובייל, או להיפך.

זכרו שהלקוחות שלכם גולשים לחנות הדיגיטלית ולאתר שלכם ממכשירים שונים, ואתם רוצים לוודא שהם יקבלו חוויית גלישה נוחה מכל אחד מהם. בין אם מדובר במחשב הביתי או בסמארטפון.

חשוב לשים לב שהנכסים הדיגיטליים נראים טוב בכל אחד מהמסכים, שהם נטענים במהירות, שקל לנווט בהם ושניתן להשלים רכישה בלי עיכובים מיותרים.

11. צרו קהילה

קהילות מוכיחות את עצמן כהזדמנות מצוינת למשווקים, שיכולים לאגד קהל גולשים בעל תחומי עניין משותפים במקום אחד, ולהציע לו שירותים והצעות בצורה נוחה יותר.

כדי לבסס קהילה מצליחה ופעילה, יהיה עליכם להשקיע זמן ומאמץ ביצירת תכנים מועילים ובעלי ערך.

גולשים יימנעו מלהצטרף לקבוצות שלא מציעות להם ערך מוסף, וימהרו לנטוש קבוצות שהפן השיווקי הוא החלק היחיד שקיים בהן.

למרבה המזל, קיימות דרכים רבות להפוך את הקהילה שלכם למקום שכיף להיות בו.

אתם יכולים להציע הנחות מיוחדות שייחודיות לחברי הקהילה, לארח מומחים בתחום הרלוונטי לקהילה, לענות על שאלות, לספק הצצה של "מאחורי הקלעים" של העסק, לעלות לווידאו בלייב ועוד.

12. אל תגרמו למתעניינים לחכות

גולשים נתקלים בקמפיינים שלכם מסביב לשעון ולעתים מחפשים מענה לשאלות גם כשאתם לא זמינים.

חווית לקוח אופטימלית מבוססת על זמן המתנה מינימלי, וכדי לעשות זאת כדאי ליצור באתר אזור של מענה לשאלות נפוצות.

תוכלו לצרף בו מענה מילולי, תמונות, דוגמאות, הסברים או סרטוני הדרכה, שיעזרו למתעניינים לקבל החלטה גם כשאתם לא נמצאים שם כדי לעזור.

13. שכפלו נוסחאות מנצחות

שיווק ומכירות באינטרנט לא תמיד מחייבים אתכם להמציא את הגלגל. לכל עסק ישנם פוסטים מסוימים שהצליחו במיוחד או קמפיינים שהובילו לכמות גדולה של מתעניינים.

הקפידו לעקוב אחרי המספרים והתוצאות של כל מהלך, מצאו את הפעולות השיווקיות שהגיעו לתוצאות ונסו להבין מה עבד שם.

בשלב הבא, נסו לשכפל את ההצלחה עם רעיונות דומים שילכו באותו קו.

זה כמובן לא אומר שאתם צריכים למחזר חומרים או לוותר על חידושים, אלא להבין מה הלקוחות שלכם אהבו ואיך אפשר להעניק להם את אותה החוויה פעם נוספת.

לסיכום

היכרות עם התחום של שיווק עסקים בדיגיטל עשויה להיראות כמו אתגר לא פשוט, אך במקביל מדובר גם בהזדמנות בעלת פוטנציאל יוצא דופן.

השתדלו לעשות את המרב כדי לשלוט במושגים העיקריים, הקפידו לשים לב לפידבקים של הגולשים למהלכים שלכם ועקבו אחר פעולות של מתחרים בתחום.

תוכלו להיעזר בשירותי סוכנות שיווק דיגיטלי או אפילו לקחת קורס שיווק ופרסום באינטרנט, כדי להכיר את הבסיס הנדרש לכם לצורך עבודה שוטפת.

בהצלחה 😊