עצמאים שרק החלו את דרכם המקצועית, עשויים להסכים להצעת עבודה שקיבלו מבלי שהבינו את כל המשמעויות הכלכליות שעומדות מאחוריה, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

בסעיפים הבאים תוכלו לקבל את כל המידע שחיפשתם על תשלומים דחויים, החל ממענה לשאלה מה זה אומר שוטף פלוס 30, כיצד מתייחס החוק בישראל לנושא ואפילו איך ניתן להימנע מטעויות נפוצות בהקשרי הנפקת החשבוניות שלכם.

אז מה זה שוטף פלוס 30?

שיטות תשלום באופן דחוי מאפיינת לעתים עבודה מול ארגונים וחברות גדולות, שיכולים להציע הזדמנויות עבודה רבות ומתמשכות לאורך זמן. עבור עסקים רבים מדובר בהצעות מפתות ורלוונטיות, שהם לא מעוניינים לפספס.

עם זאת, כדי להימנע מטעויות ולא להסתנוור מההזדמנות, חשוב להתייחס אל תנאי התשלום המוצעים מצד הלקוח ולהבין אותם במלואם טרם חתימה על חוזה או אישור הפרויקט במייל.

שוטף פלוס 30 (או שוטף+30) היא כאמור שיטת תשלום דחוי, כך שהכסף בעבור המוצר שסיפקתם או השירות שביצעתם לא יועברו באופן מידי.

אז מתי הכסף ייכנס? תנאי התשלום מפורטים למעשה בביטוי עצמו ונגזרים ממנו, ולכן קיימים גם "שוטף פלוס 10", "שוטף פלוס 45" וכדומה. את אופן החישוב המלא נפרט בסעיפים הבאים.

שוטף פלוס 30 מחשבון

המשמעות הפשוטה של "שוטף" היא "תחילתו של החודש הבא".

לכן במקרה של שוטף פלוס 30, חישוב נכון יתבצע בצורה הבאה: נניח שהעברתם הרצאה בתשלום ב-10 בפברואר וסיכמתם שהתשלום יועבר בשיטת שוטף פלוס 30.

תקופת השוטף מסתיימת יחד עם סיום חודש פברואר, אבל לפני שתמהרו לגלוש לאתר הבנק שלכם ולחפש את שורת ההעברה, נציין שמה-1 במרץ מתחילה תקופת ה "פלוס 30".

כך שאת הסכום אתם צפויים לקבל רק בחלוף 30 יום מה-1 במרץ (כלומר, 30 יום מסיום ה"שוטף").

האם החישוב היה משתנה אם ההרצאה הייתה מועברת במועד אחר לאורך החודש? התשובה היא שלילית.

נאמר שההרצאה הראשונה שלכם זכתה למחמאות רבות (כל הכבוד!), ואותו לקוח ביקש שתעבירו שתי הרצאות נוספות. המועדים שנקבעו הם ה-13 בפברואר וה-22 בפברואר.

ביום האחרון של פברואר אתם שולחים לו דרישת תשלום מרוכזת, שכוללת את כל ההרצאות שהעברתם עבורו לאורך החודש.

מאחר שכולן חלק מאותו "שוטף פלוס 30", התשלום עבורן יועבר באותו מועד בתחילת אפריל. זאת למרות שהן נערכו בימים שונים.

אם נסכם את כל המידע, התשלום עבור ההרצאה שהתקיימה בפברואר, ללא קשר למועד שבו היא הועברה לאורך החודש, יועבר בתחילת אפריל (או קודם לכן, אם הלקוח יעדיף להקדים את התשלום מסיבה כזו או אחרת).

אם היה מדובר בשוטף פלוס 45, היינו ממתינים את אותה תקופת שוטף, וממנה מחשבים 45 ימים – ולא 30 כמו בדוגמה הקודמת. במקרה של שוטף פלוס 10, היינו מחשבים מתום תקופת השוטף 10 ימים.

כך שכמו שאפשר להבין, האינטרס של ספקים שעובדים בשיטת התשלום הזו הוא לקצר את משך השוטף עד כמה שניתן.

מה מאפיין תשלומי שוטף פלוס?

כמו שכבר הזכרנו, תשלומי שוטף פלוס מאפשרים לבעלי עסקים וללקוחותיהם לרכז את כלל החיובים למועד ספציפי.

כך שאם בעל עסק סיפק מספר שירותים ללקוח מסוים לאורך החודש, במקום להתעסק בגבייה נפרדת בעבור כל אחד מהשירותים הללו – הוא יכול לרכז את כלל החיובים לחשבון עסקה אחד.

מנגד, צריך כמובן לזכור ששיטות תשלום כאלה מהוות אתגר מורכב עבור עסקים, שנאלצים לעמוד בהוצאות משתנות סביב כל הזמנה או שירות שסיפקו – מבלי לקבל על כך תשלום באופן מידי.

חלקם נדרשים להעביר תשלום לעובדים שלהם ולספקים אחרים שמולם הם עובדים, תוך שהם מממנים את כל ההוצאות הללו מכיסם.

אם נחזור לדוגמה הקודמת, ייתכן מאוד שלצורך העברת ההרצאה שזכתה למחמאות, הייתה לכם רשימת הוצאות שכללה תשלום בעבור מפגשים עם אנשי מקצוע שיעזרו לכם לתכנן את השקפים ולעצב את המצגת, כמו גם תשלומים עבור דלק וחנייה ובכל זאת, לתשלום בעבור ההרצאה עצמה תידרשו להמתין זמן ממושך.

בנוסף, העובדה שמדובר בתשלום דחוי שמועבר זמן רב לאחר קבלת השירות, מגדילה את הסיכוי לאיחורים, פערים ועיכובים.

כך שבמקרים מסוימים, אותם ספקי שירות נדרשים לא רק לחכות למועד התשלום המקורי אלא גם להשקיע משאבים בנושאי הגבייה עצמה.

כמו כן, קיים סיכון פוטנציאלי שנוכח הזמן שחלף, יתקשו לאתר את הלקוח או יגלו שהלקוח נקלע למשבר ואינו יכול לעמוד בתשלומים.

לכל אלה יש להוסיף את העובדה שספקים שמוציאים חשבונית מס טרם קבלת התשלום, יידרשו לשלם מע"מ לרשות המסים כבר במועד החיוב הבא – וזאת עוד לפני שקיבלו את הסכום עצמו.

איך לחשב שוטף פלוס 30?

האם שוטף פלוס 30 קיים גם במדינות אחרות?

למרות שמדובר בשיטת תשלום שקיימת ומקובלת בישראל, היא לא נפוצה בכל מדינה ויש לבדוק את הנושא באופן פרטני אם הדבר רלוונטי עבורכם.

כתוצאה מכך, אם תנסו להבין איך אומרים שוטף פלוס 30 באנגלית או בשפות נוספות, ייתכן שתתקלו בחוסר בהירות.

אנחנו כמובן מאחלים לכל ספק לקבל את התשלום במהירות האפשרית, אבל רק לשם הידע הכללי נציין שניתן לומר למשל Current month + 30 days.

שוטף פלוס 30 חוק ועדכונים מהשנים האחרונות

תשלום דחוי הוא כאמור מקובל וחוקי בישראל. עם זאת, הבעייתיות של שיטות תשלום בשוטף פלוס ידועה היטב ועולה לעתים לכותרות, בייחוד כלפי עסקים קטנים ובינוניים.

בהמשך להצעת חוק מוסר תשלומים לספקים התשע"ז 2017, נקבעו מועדי תשלום עדכניים וקצרים יותר עבור חלק ממזמיני שירותים ועבודה.

כמו כן, נקבע כי איחור יוביל לתוספת של הפרשי הצמדה, ריבית ופיגורים, בכדי להפחית מצבים של דחייה ושל עיכובים.

משרדי ממשלה למשל, ישלמו בעבור עבודות ועסקאות שבוצעו בתנאי שוטף פלוס 30, למעט בעסקאות בניה ותשתיות שבהן התשלום יהיה בתנאי שוטף פלוס 70; רשויות מקומיות ישלמו בשוטף פלוס 45, למעט בעסקאות בניה ותשתיות שבהן התשלום יהיה בתנאי שוטף פלוס 90; עבודות שמבוצעות מול גופים ציבוריים ועסקאות בין עוסקים ישולמו בתנאי שוטף פלוס 45, למעט במקרים בהם נקבע אחרת בחוזה ההתקשרות.

מדובר בעדכון נדרש וראוי, אך חשוב כמובן לשים לב לכך שהוא מאפשר לכלול חריגות ויוצאים מן הכלל במקרים מסוימים.

בנוסף, אם אתם עומדים בפני חתימה על חוזה עם אחד מהגורמים שהוזכרו, יש לוודא כי בחוזה מופיעים כל תנאי התשלום בצורה ברורה.

חוששים שהלקוח לא ישלם בזמן? כך תמנעו מראש את הבעיות העיקריות

למדתם איך ניתן לומר שוטף פלוס 30 באנגלית, מהו אופן החישוב הנכון ומול אילו לקוחות אתם צפויים לעבוד בהתאם לשיטה הזו ובכל זאת, כל הידע התיאורטי והחשוב הזה לא מספיק כדי לקבל את הכסף במועד שנקבע.

בהתבסס על המידע שעולה מהסעיפים הקודמים, אתם כנראה מבינים את הצורך להגדיל ראש ולהגן על עצמכם עד כמה שניתן במצבים כאלה.

גם אם ההנחה שלכם היא שרוב העסקאות יושלמו בהצלחה והתשלומים יעברו בזמן, חשוב לבצע מספר פעולות שיקטינו למינימום את ההפתעות.

איך עושים את זה? באמצעות הטיפים הבאים:

עברו לשירותי חשבונית דיגיטלית

עסקים רבים משתמשים כיום בשירותי חשבוניות דיגיטליות, שניתן להעביר ללקוחות מרחוק ובלחיצת כפתור.

חשבוניות כאלו מגיעות עם מגוון יתרונות חשובים שכדאי להכיר:

ודאות בנוגע לקבלת דרישת התשלום – עם חשבונית דיגיטלית תוכלו להיפרד ממשלוח חשבון עסקה (דרישת תשלום) בדואר, ולהיות בטוחים שהלקוח אכן קיבל את דרישת התשלום שלכם.

בלי המתנה, בלי חוסר ודאות ובלי עיכובים שהם תוצר של חשבון עסקה שהתפספס או אבד בדרך.

העברת תזכורות – חשבון העסקה נשלח ומועד התשלום מעבר לפינה? תוכלו "להקפיץ" את המייל מראש בכדי לתזכר את הלקוח אודות התשלום הקרב, כמו גם לעדכן אותו במקרה של עיכוב בתשלום.

עם Hyp למשל, ניתן לשלוח ללקוחות חשבוניות במייל ואפילו בוואטסאפ, מכל מקום וללא מאמץ.

סיכום כל החיובים הפתוחים – חוששים לשכוח תשלום שטרם הועבר ומתלבטים איך לעקוב אחריו בצורה נוחה? עם חשבוניות דיגיטליות תוכלו לרכז את כל המידע הנדרש לגבי חריגות בתשלום, בפילוח לפי הלקוחות או פרמטרים נוספים.

ציינו את כל הפרטים להעברת התשלום באופן ברור ומובן

הלקוחות טוענים שלא מצאו בין כל המיילים את הכתובת או פרטי חשבון הבנק שלכם?

הוסיפו את כל הפרטים הנדרשים לכל דרישת תשלום שאתם מוציאים, כדי לחסוך זמן לכל הגורמים המעורבים.

היפרדו מהצ'קים

נמאס לכם לאסוף צ'קים או להמתין שיגיעו עד אליכם? אפשרו ללקוחות לשלם באמצעות כרטיס אשראי, ארנק דיגיטלי או אפליקציות תשלום.

פתרון נוסף שמוצע למשתמשי Hyp הוא חיובי אשראי מרחוק, על ידי גביית תשלום באמצעות דפי תשלום יעילים.

אל תסתפקו באיש קשר אחד

הוזמנה מכם עבודה, ביצעתם אותה ואתם ממתינים לתשלום. המועד חלף, אלא שאז מתברר שאיש הקשר מולו עבדתם כבר עזב את תפקידו.

מצבים כאלה קורים, בייחוד כשמדובר בחברות וארגונים גדולים, ולכן חשוב שיהיו לכם פרטי איש קשר נוסף שניתן לפעול מולו לצורך בדיקות סטטוס תשלום.

אפשרות נוספת היא לבקש את פרטי הנהלת החשבונות של הארגון, כדי שתוכלו לפנות לשם באופן ישיר במקרה של איחור.

עדכנו את תנאי החוזה שלכם

התייעצו מול גורמי מקצוע לגבי סעיפים שמיועדים להגן עליכם במצבי איחור או עיכוב בתשלום.

שקלו להוסיף סעיף שכולל תשלום מקדמה שתועבר כבר במעמד החתימה, בכדי להקטין את הסיכונים ותשלומי ההוצאות ש"מגולגלים" אליכם.

קבעו תחנות תשלום

אם מדובר בפרויקט מתמשך, אל תסתפקו בהגדרות עמומות של "התשלום יועבר בסיום הפרויקט". ייתכן שאותו פרויקט יכלול סבבי תיקונים ואישורים, שעלולים להימתח ולהימשך הרבה מעבר לזמן המתוכנן.

כדי להימנע ממצב שבו אתם נותרים ללא תשלום ואפילו לא יכולים להוציא חשבון עסקה, חלקו את הפרויקט למספר תחנות שבהן יועבר תשלום יחסי על העבודה שבוצעה עד לאותו שלב.

לסיכום

נושא התשלומים הוא אחד מהאתגרים הנפוצים של בעלי עסקים.

אנחנו מקווים שבעזרת הטיפים והכלים שהצגנו, תוכלו לייעל את התהליך ולשמור על יחסי עבודה מעולים עם לקוחותיכם.